När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
För det första vill jag som ny medlem på sidan tacka för ett bra diskussionsforum! För det andra ber jag om ursäkt om min fråga ställts förut - jag har sökt runt men inte hittat någonting som motsvarar den fråga jag har att ställa. Jag håller precis på att registrera min FA-skattesedel via foretagsregistrering.se. Det har väl fungerat ganska smidigt även om jag fortfarande tycker tröskeln att starta en rörelse är aningen komplex.
Jag har nu följande frågor:
1. Ska jag ange att mitt räkenskapsår inleddes 090101, även om det nu är några dagar senare?
2. Under "preliminär skatt" ska det anges inkomst av tjänst. Summan blir då följdaktligen 0:- när det gäller t.ex. "Betalad preliminärskatt hittills under inkomståret" och "Bruttolön och förmåner hittills under året" eftersom året inte är så gammalt. Sedan kommer man till "Bruttolön och förmåner under resten av året". Min fråga är då om jag helt enkelt ska gissa vad jag kommer få för lön resten av 2009? Jag kommer både få lön från min arbetsgivare, samt t.ex. styrelsearvoden från bostadsrättsföreningen. Men man har ju inte exakt koll på hur löner/arvoden kommer se ut resten av året...
Du skall göra en uppskattning. Man kan ju aldrig veta vad som händer framöver. [br][br]Sedan kan du när du vill skicka in en ny blankett så dom räknar om din F-skatt. [br]http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/4314t.4.3a7aab801183dd6bfd3800011924.html[br][br]Under första året brukar det vara normalt att man skickar denna någon gång för gissningen på företaget brukar kanske inte stämma heller. [br][br]Denna blankett ligger ju till grund för vilken f resp a skatt som skall dras under året. Denna skatt är ju alltid preliminär och när du deklarerar i maj året efter vet du vad du skulle betalt och om du får tillbaks (i december) eller får betala mer. [br][br]Hans[br]
Att skriva nollinkomst retar skv men med lite inventarier (halv basbelopp helt avdragbart direkt) så det kanske inte blir någon vinst första året så varför bjuda skv innan du vet. Det är först 12 mars år 2011 som ev skatt ska vara inbet. enl. tidigare regler. I ditt fall är det ju uppenbart att du har inkomst så det räcker redan så det finns ingen anledning att göra något annat.
Tack för svaren![br][br]Lars: Bra råd. Jag antar dock att du menar att jag ska nolla under Inkomst av näringsverksamhet, och inte under Inkomst av tjänst. Eller?
I 99,99 fall så måste du betala skatt i tjänst men om du köper något mycket dyrt inventarie så finns möjlighet att dra av mot tjänst under de första 5 åren, men normalt är det bra att dra mot framtida vinst och att komma nå nära noll som möjligt är fördelaktigt i vissa speciella tillfällen. men då är privatekonomin inblandad.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.