Bokföring av privat egendom till företagstillgång??

7
Hej

Har precis startat ett företag där verksamheten består av att träning och uppfödning av travhästar.

Innan jag startade företaget ägde jag en häst privat. Denna häst vill jag nu föra över till företaget. Min fråga är nu hur jag ska bokföra denna händelse och vad ska användas som verifikat? Är det upp till mig att göra en bedömning av marknasvärdet?

Med vänlig hälsning,
MartinO
1324
4
Skulle nog tro att du i detta fall behöver en oberoende värdering av hästen. För jag antar att den betingar ett inte allt för litet värde. [br][br]Sedan bokför du som köp av häst (vilket konto det nu är) och egen insättning. [br]Verifikatet kan ju sedan vara värderingsintyget, [br][br]Hans[br]
7
OK.[br][br]Stämmer det då att om jag får hästen värderad till 50.000 så sätter jag 50.000 på debit under t.ex 1292 och 50.000 på kredit under 2010.[br][br]Kan man tänka sig att det belopp vi väljer att försäkra hästen för också kan anses som marknadsvärdet?[br][br]Skulle vi isåfall kunna använda ägarskiftetsintyget som verifikat där vårt företagsnamn står som ny ägare för hästen?[br][br]Tack för ditt svar Hans.[br][br]Med vänlig hälsning,[br]MartinO
1324
4
Nu kan jag inte hur man värderar hästar. Men vid en summa på 50k så tror jag att det är bäst att ha ganska bra "bevis" på vad hästen är värd. För det är nog något som det är stor risk att SKM vill se. Vad jag förstod av dina ord "vi väljer att försäkra hästen för" så tror jag inte att det duger med vad ni väljer. Om däremot försäkringsbolaget har en värderare så skulle det nog duga. [br][br]Jag har själv bara plockat in begagnade datorer och då duger blocket utskrifter på motsvarande. Men det är ju lite andra pengar. [br][br]Hans[br][br][br]
2360
49
Tidigare räknades 1 häst som hobby även med träning mm. Det är glädjande om man ändrat på skv. Om inte så är det bra med flera verksamhetsgrenar då har man svårt att kalla det hobby. Man är kanske glad att någon överhuvudtaget vågar starta något. Själv jag en av galningarna som aldrig kan få nog jag har för mycket planer för att lägga av men man får följa vågorna från myndigheternas sida (och nyck).
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
Tack för svaren![br][br]Skv har ändrat reglerna. Har man en häst och man driver det i "vinstsyfte" (t.ex. hästen i proffsträning) så ska det inte räknas som hobby.[br][br]Eftersom ni inte nämnde något om konteringarna så antar jag att man kan göra så som jag beskrev ovan.[br][br]Vet ni förresten om vad som sägs om avskrivningar på hästar? Om jag förstått det rätt så kan en tävlingshäst eller avelssto vara en inventarie medan föl och saluhästar ska vara lagertillgångar.[br][br]Mvh[br]MartinO

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.