När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Brukar man ha ta med femtioöringar när man bokför olika affärshändelser (och även senare i bokföringsprocessen). T ex vid en inkommande faktura. Det måste man väl nästan för att det ska bli rätt, när det trots allt står på fakturorna..
[quote author=Jonathan link=topic=4567.msg21915#msg21915 date=1226532937][br]Du ska bokföra allt :) Däremot öresavrundas ju de flesta fakturor så det blir hela kronor.[br]Nej, det är inte moms på försäkringar.[br][/quote][br]Tack för svar :) Jo men jag menar, om det står 1010,50 på en faktura så kan jag ju inte avrunda det till hela kronor :-\
Står det ,50 på fakturan bör man bokföra den som ,50. Annars får man en irriterande differans vid avstämningen av kontot sedan när den är betald. I bokföringen är det ju två ställen man verkligen kan kolla om det stämmer. Dels saldot på bankkontot som skall stämma överens med vad man har i bokföingen, varje dag. Det kommer bli fel om du missar 50-öringar. Nästa bra kontrollställe är momsen, och den kommer inte heller stämma om man glömmer en 50-öring. Små differenser som inte har någon ekonomisk betydelse, men som gör att du förlorar de naturliga kontrollpunkterna att allt rätt.
[quote author=swetrot link=topic=4567.msg21925#msg21925 date=1226573978][br]Står det ,50 på fakturan bör man bokföra den som ,50. Annars får man en irriterande differans vid avstämningen av kontot sedan när den är betald. I bokföringen är det ju två ställen man verkligen kan kolla om det stämmer. Dels saldot på bankkontot som skall stämma överens med vad man har i bokföingen, varje dag. Det kommer bli fel om du missar 50-öringar. Nästa bra kontrollställe är momsen, och den kommer inte heller stämma om man glömmer en 50-öring. Små differenser som inte har någon ekonomisk betydelse, men som gör att du förlorar de naturliga kontrollpunkterna att allt rätt.[br][/quote]Okej tack! :)[br][br]En annan sak, skulle någon ha lust att förklara vad en "Kontantnota" är för något? :)
Det är ungefär samma sak som ett kassakvitto, dvs det är något som är betalt.[br][br]Begreppet kommer från förr i tiden då det inte var ovanligt att man handlade och det skrevs upp, noterades på en nota, som sedan betalades. Barn kunde gå till handelsbon med en "nota" där det stod vad man skulle ha, det skevs upp och någon vuxen kom in och betalade senare. [br][br]På restauranger äter och dricker man i takt med att det sätts upp på notan, och sedan betalas den i klump. [br][br]En kontantnota är något som betalats på en gång, och inte skrivits upp.
[quote author=swetrot link=topic=4567.msg21936#msg21936 date=1226582695][br]Det är ungefär samma sak som ett kassakvitto, dvs det är något som är betalt.[br][br]Begreppet kommer från förr i tiden då det inte var ovanligt att man handlade och det skrevs upp, noterades på en nota, som sedan betalades. Barn kunde gå till handelsbon med en "nota" där det stod vad man skulle ha, det skevs upp och någon vuxen kom in och betalade senare. [br][br]På restauranger äter och dricker man i takt med att det sätts upp på notan, och sedan betalas den i klump. [br][br]En kontantnota är något som betalats på en gång, och inte skrivits upp.[br][/quote]Okej då förstår jag, det är alltså inte något som bokförs först som en levernatörsskuld, utan man bokför bara själva betalningen direkt (med checkräkning, kassa eller liknande).
Beror på, jag skriver ut "kontantnotor" (kallar allt för fakturor, dessa råkar bara ha betalningsvillkoret "kontant") från bokföringsprogrammet som hanterar även dessa som fakturor. De konteras alltså vid skapandet:[br]D/1510[br]K/2611[br]K/3xxx[br][br]K/1510[br]D/1910
[quote author=Jonathan link=topic=4567.msg21949#msg21949 date=1226590506][br]Beror på, jag skriver ut "kontantnotor" (kallar allt för fakturor, dessa råkar bara ha betalningsvillkoret "kontant") från bokföringsprogrammet som hanterar även dessa som fakturor. De konteras alltså vid skapandet:[br]D/1510[br]K/2611[br]K/3xxx[br][br]K/1510[br]D/1910[br][/quote][br]Humm, men jag har fått lära mig att går ett företag och köper ett bröd t ex, så kan (eller bör) man bokföra det direkt dvs t ex:[br] Debit Kredit[br]1910 Kassa 100[br]4010 Varuköp 100[br][br]Då borde det väl vara okej att göra med kontantnotor också? (med tanke på att kontantnota är samma sak som kvitto, också betalas direkt osv) Eller finns det en skillnad som gör att man inte kan göra så?
Föresten, det är ingen som skulle ha lust att hjälpa mig via msn med lite små (rätt enkla om man kan bokföring tror jag) frågor bara? (enklare att skicka exempel där) Skulle verkligen uppskattas jättemycket i så fall! :)
[quote author=hej2 link=topic=4567.msg21955#msg21955 date=1226591938][br]Humm, men jag har fått lära mig att går ett företag och köper ett bröd t ex, så kan (eller bör) man bokföra det direkt dvs t ex:[br] Debit Kredit[br]1910 Kassa 100[br]4010 Varuköp 100[br][br]Då borde det väl vara okej att göra med kontantnotor också? (med tanke på att kontantnota är samma sak som kvitto, också betalas direkt osv) Eller finns det en skillnad som gör att man inte kan göra så?[br][/quote][br][br]Jo, det var ju det jag skrev :) Bokföringsprogrammet gör enligt mitt exempel samma sekund jag trycker på "skapa kontantnota", det är alltså bara en teknisk grej - ville bara visa på att det inte per definition är fel att bokföra det som en skuld, även om den bara råkar vara någon millisekund.