Konkurs....

450
Sköter bokföringen åt ett bolag, jag tar bara och bokför underlag jag får av bolaget. Har alltså ingen roll att ansvara för inköp och liknande. Nu har vd/styrelse stjärnorna gjort så mycket inköp på faktura så till och med en 6 åring fattar att det ej går ihop. Företaget lånade x antal hundra tusen för att komma ikapp...Nu har alla pengarna gått åt till lev.fakturor. Det finns x antal hundra tusen i lev.skulder som företaget har gjort upp om betalningsplaner till div. leverantörer. Ett flertal, leverantörer är de stora inkassobolagen. Vd klagar på att säljarna är för dåliga, men det är inköp av annonser och liknande som är helt vansinniga. VD har också gjort uttag ur bolaget och lite insättningar i allmänhet, dessa har jag bokfört som 2893 in och ut. I vilket läge måste ett ab göra en rekonstruktion. Och vilket ansvar har vd för att det sker. Kan en revisor godkänna en bokföring där man ej gjort en kontrollbalansräkning i tid när aktiekapitalet är förbrukat?
Sen från snart får jag helt plötsligt ej sköta bokföringen, så jag hoppas att företaget ej får ansvarsfrihet då de har gjort såna inköp och lån trots att de vetat om att aktiekapitalet är förbrukat. Kan inte sätta ord på hur illa vd har skött företaget och personalen som ett flertal har fått gå pga att de inte har haft råd. Allt beroende på vd handlingar.

2360
49
För ditt eget välbefinnande bör du nog avsluta den kontakten och hoppas att du får betalt för vad du utfört.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
16
Ett AB måste upprätta en kontrollbalansräkning om man har anledning att tro att mer än halva aktiekapitalet är förbrukat. Bolagets revisor bör, om denne är medveten om förhållandena, agera snarast möjligt för att man reder upp detta. En möjlig väl är konkurs.[br][br]VD har ett stort juridiskt ansvar och kan tillsammans med styrelsen bli personligt betalningsskyldig för skatter. Har man gjort en rad tvivelaktiga transaktioner kan det också bli fråga om åtal samt betalningsskyldighet.[br][br]Hade jag haft ett sådant bolag som kund hade jag sett till att betalningssäkra mina fordringar illa kvickt, och därefter frånsagt mig uppdraget.
450
VD och styrelse har under lång tid vetat hur illa ekonomin har sett ut och ändå har de fortsatt att beställa saker. [br][br]Hur gör jag enklast för att få mina pengar innan bolaget går i KK. Styrelsen kommer garanterat ej få ansvarsfrihet i detta fall. Hur gör jag enklast för att få bolaget att gå i konkurs? [br][br]Ska jag skicka mina saker till kronofogden eller ska man gå någon annan väg, meddela revisorn eller vad säger ni? För min del rör det sig om 160 000:- inkl. moms....
450
Vid momsdeklarationen som kommer ska bolaget få tillbaka en ganska saftig summa. Är det ens lagligt att fortsätta med bolaget och lämna in momsdeklarationen eller säger lagen att det gått för långt redan.
1165
16
Knepigt läge du sitter i. [br][br]Du har en unik inblick i det hela som fordringsägare, och därför är det viktigt att du inte ger dig själv förtur, det kommer en konkursförvaltare aldrig att acceptera utan du får då snällt betala tillbaka pengarna till konkursboet.[br][br]Om du tror att pengarna i bolaget räcker till din fordran, efter att de prioriterade fordringsägarna har fått sitt kan du begära dem i konkurs via tingsrätten. Lämpligen efter att din fordran förfallit. [br][br]Räcker det inte finns det anledning att låtsas som det regnar tills du fått betalt. LITE före i kön kan man ställa sig i din position om det inte är dagarna före konkursen. Kornofogden kan du anlita för att se till att du förhoppningsvis hinner få något den vägen innan en konkurs.[br][br]Om huruvida saker är lagliga är svårt att sia om. Det är en bedömningsfråga. I ditt läge skulle jag kanske fundera lite på att ta hjälp av en advokat för att bena ut frågeställningarna med någon som kan lagboken utan och innan, och troligen har mer kunskaper än någon på ett forum.[br]
2066
22
Som swetrot varit inne på, det är svårt att råda i specifika situationer på ett forum där man inte har full inblick. Baserat på vad du sagt hittills skulle jag i alla fall inte vilja byta sits med dig. Hoppas det löser sig och lycka till!
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
Kommer det in pengar måste även du kunna få betalt.  Skulle företaget gå i konkurs så tror jag att du för att kunna göra klart företagt bokföring har rätt att få betalt av konkursförvaltaren, eventuellt hålla inne med matr. tills det löser sig.  Men en affärsjurist är nog en klok investering och om jag inte missminner mig är den kostnaden avdragsgill i deklarationen. Ett allmänt råd är väl att delfakturera under året och avsluta året med en avstämningsfaktura om det är stora belopp det rör sig om.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
450
Tack,[br][br]Det ligger ett par tunga poster hos inkassobolagen med avbetalningsplaner och 2 har gått till kronofogden. [br][br]Men är det inte rent olagligt att ej göra en rekonstruktion när man VET att bolaget har förbrukat mer än hälften av aktiekapitalet? Och ska jag verkligen skicka in momsdeklarationen där vi får tillbaka 200K... Men det avser ju fakturor vi ej kommer ha råd att betala. [br]Vad händer om jag häller ut bokföringen i sjön? Jag har inget avtal där jag ska sköta bokföringen och mina fakturor avser andra jobb i bolaget.... Jag lovar det är nära att allt åker i sjön.... ojsan...[br][br]För min del så är detta helt galet då jag har gjort detta på nästintill heltid! Någon som behöver hjälp med vadsomhelst i sthlms området??? :D[br][br][br]Det som jag fakturerat är löpande som ej har kunnat betalats....det har lovats lite mycket med ett nytt lån osv. Men de pengarna tog slut lika fort som ett frimärke brinner upp i en majbrasa...
720
3
[quote author=lars arenander link=topic=4490.msg21524#msg21524 date=1225593459][br]Kommer det in pengar måste även du kunna få betalt.  Skulle företaget gå i konkurs så tror jag att du för att kunna göra klart företagt bokföring har rätt att få betalt av konkursförvaltaren, eventuellt hålla inne med matr. tills det löser sig.  Men en affärsjurist är nog en klok investering och om jag inte missminner mig är den kostnaden avdragsgill i deklarationen. Ett allmänt råd är väl att delfakturera under året och avsluta året med en avstämningsfaktura om det är stora belopp det rör sig om.[br][/quote][br][br]Bokföringsmaterialet är bolagets, inte bokföringsbyrån. Du har alltså ingen rätt att hålla materialet för att få betalt. Det ända som du kan hävda att du inte lämnar ifrån dig är det du själv skapat dvs datafilerna. [br]Från konkursdatum är bokföringen konkursförvalarens ansvar och jag har aldrig varit med om en förvaltare som betalt för att någon annan ska göra det. Eller det var iofs inte riktigt sant. I ett läge när vi själva köpte ut en rörelse i ett konkursbo där jag varit anställd så ingick det som en del av köpeskillingen att jag gratis skulle ställa upp och sköta sådant som fakturering och löneuträkningar till konkursboet.[br]
450
Då jag ej tagit betalt för själva bokföringen så....Kan jag göra följande. [br][br]Jag tar ur levfakturor och fakturor till kunder och underlag som jag fått av bolaget. Allt som jag själv gjort är alltså mitt. Sen kan jag lämna allt i en salig röra i sopsäckar utan själva filerna från datorn.... [br][br]Är det lagligt?
1165
16
Rent spontant så tror jag inte att du kan vräka ned allt i en sopsäck och lämna till dem. Att däremot lämna pärmarna som de är nu, men utan allt som du har knappat in i bokföringsrogrammet KAN vara lagligt. Som sagts tidigare, har du råd att ta hjälp av en jurist som kan guida dig så är det verkligen att rekommendera.
223
2
[quote author=Freetime link=topic=4490.msg21530#msg21530 date=1225629234][br]Men är det inte rent olagligt att ej göra en rekonstruktion när man VET att bolaget har förbrukat mer än hälften av aktiekapitalet?[/quote][br]Nejdå, inte olagligt. Risken, om de driver företaget vidare, är att de åker på personligt betalningsansvar.[br][br]Se till att informera VD och styrelse klart och tydligt att du misstänker att mer än halva AK är förbrukat. [br][br]Om du skickar kravbrev och därefter går vidare till kronofogden är det lätt för företaget att åberopa tvist, varpå kronofogden står maktlösa. Vet inte hur gångbart det är, men i ett sånt läge vore det behändigt att äga ett av VD påskrivet papper att företaget är skyldig dig 160' och att tvist ej föreligger. OM det går till utmätning vill du ju gärna stå först i kön...
450
Det är så här att jag önskar att de får personligt ansvar då jag påpekat detta under 6 månaders tid. Och att de behandlat personal som skit pga detta... [br][br]Flertalet personer har blivit anställda och sen avskedade sen i våras och ledningen är totalt respektlös mot de anställda. Det är vd och styrelse som har gjort detta sen finns det ett flertal som har slitit som vargar för att allt ska fungera som alla vill sluta idag. [br][br]Jag tar gärna en kundförlust på större delen av min fordran och de ansvariga får stå till svars för sina handlingar. En i styrelsen har villkorlig dom för ekonomisk brottslighet visade det sig....
2066
22
Bolagsverket kan tvångslikvidera bolaget, känns som det inte är långt borta. Ring bolagsverkets juristavdelning (vx. 060-18 40 00), de borde ha koll på vad, hur, när osv.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
3
Personliga hämndbegär funkar sällan i verkligheten.  Det är inte din sak att avgöra om styrelsen är personligt ansvariga eller ej oavsett hur illa du än tycker om dem som personer. Om de skött bolaget så illa som du beskriver det så blir de personligt ansvariga utan att du späder på det genom att lägga till bokföringsbrott och försvårande av skattekontroll.[br]Faktum är ju att bolaget inte gjort sig skyldiga till detta, de har anlitat dig för att sköta detta. Tycker du då så illa om dem rent privat att du  vill att de ska krypa in några månader eller ett år bara för att du ska få någon personlig hämnd.[br][br]
450
Då vi inom familjen har fakturerat bolaget för de jobb vi gjort och för bokföringen har vi blivit lovade att få betalt x antal gånger. Vi har nog oss själva att skylla när det gäller ersättningen då jag inte orkar med en tvist gällande muntligt avtal osv. [br][br]Vi ska ha ett möte då det är bolagsstämma idag när styrelsen ska försöka lura in några andra... [br][br]Hämnas? Jag tänker bara inte lämna ifrån mig mer än vad de har/kommer betala för... Och sen tycker jag inte någon ska behöva jobba under en sådan ledning och av den anledningen så är ett näringsförbud minst, ingen hämnd det är snarare att skydda andra att bli anställda och de leverantörer som blir drabbade. För om denna person kommer fortsätta så kommer andra bli drabbade, det är ingen engångshändelse.[br][br]Om personen blir personligt ansvariga för allt är det bara rätt åt de. Om man driver ett bolag och ej lyckas bli friskriven från ansvar i ett ab har man ju ej följt reglerna. [br][br]Jag ska kolla med bolagsverket, det kommer ske ett möte idag och då kommer vi lägga fram ordet konkurs så får vi se hur de reagerar. Det finns dock en möjlighet att personerna som ska gå in i styrelsen dunkar in ett par miljoner för att rädda bolaget. Men jag personligen tror att det är för många tveksamheter i underlag osv ändå så det ej går att bli friskriven. Sen kommer samma sak att hända om ett tag. [br][br]Därför håller jag på bokföringen!
450
Har den som ansöker om en konkurs någon förtur i ev. turordning för fakturor eller spelar det ingen roll vem som ansöker.
2066
22
Spelar ingen roll.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Då kommer första smällen i veckan.... Kronofogden kommer på besök ang. skatteskuld. [br][br]En tanke som dök upp, är det lagligt att som bolaget gjort skickat in momsdeklaration där de får tillbaka massor. Och det jag tänker på är att ledningen har vetat om att mer än hälften av aktiekapitalet är förbrukat. De borde ha gjort andra åtgärder långt tidigare enligt mig. [br][br]Någon nämnde rekonstruktion men det är nog försent va???
1165
16
Om Kronofogden är där för att mäta ut skatteskuld så kommer de med relativt stor säkerhet begära kvarstad på eventuell moms som skall tillbaka. Inga momspengar till kassan med andra ord.[br][br]Om momsdeklarationen faktiskt är baserad på korrekt underlag är det i sig inte brottsligt. [br][br]Rekonstruktion kan det väl vara läge för, om man bedömer att det finns förutsättningar att vända på skutan och börja tjäna pengar.[br][br]Om det är en skatteskuld som kronofogden skall driva in, och aktiekapitalet är förbrukat, så lär styrelsen bli personligt betalningsansvariga för det. Solidariskt, dvs, den som har pengar får betala.
450
[quote author=swetrot link=topic=4490.msg21816#msg21816 date=1226352507][br]Om Kronofogden är där för att mäta ut skatteskuld så kommer de med relativt stor säkerhet begära kvarstad på eventuell moms som skall tillbaka. Inga momspengar till kassan med andra ord.[br][br]Om momsdeklarationen faktiskt är baserad på korrekt underlag är det i sig inte brottsligt. [br][br]Rekonstruktion kan det väl vara läge för, om man bedömer att det finns förutsättningar att vända på skutan och börja tjäna pengar.[br][br]Om det är en skatteskuld som kronofogden skall driva in, och aktiekapitalet är förbrukat, så lär styrelsen bli personligt betalningsansvariga för det. Solidariskt, dvs, den som har pengar får betala.[br][/quote][br]Bra. Det va som jag hoppades..(då behöver jag ej agera själv)[br][br]Statliga lönegarantin.... Hur länge behöver man ha varit anställd osv. för att den ska gälla de få kvarvarande stackarna...
1165
16
I princip räcker det med att ha varit anställd i en dag för att omfattas av lönegarantin. (Kortaste jag känner till är tre dagar mitt under dotcom-krashen). Man skall ha ett anställningsavtal, annars blir det problem. Om är närstående till ägare kan det också bli problem.[br][br]Det finns en del specialer, bl.a. finns begränsningar i lönenivå, hur gamla fordringarna kan vara etc. Provisioner och bonusar är svårt att få ut från garantin. Bra info finns på kronofogdens sajt. Fackföreningarna brukar kunna det där som ett rinnande vatten också.
450
Alla uppsagda... Innan konkursen tyvärr. [br][br]Om man tar momspengar man får tillbaka och sätter in på sitt privata konto borde vara tillräckligt för att revisorn ej godkänner siffrorna va? [br][br]Att beställa varor när företaget är på obestånd och 100 andra saker till...[br][br]Detta kan nog ej en revisor godkänna, men om han ändå skulle göra det så borde man kunna gå via revisorsnämnden och kontrollera revisorn?
1165
16
Att ta momspengarna och sätta på privat konto är förskingring alternativt grov trolöshet mot huvudman och mycket straffbart. I alla fall ett år kan man räkna med om beloppet är under en miljon, annars längre tid.[br][br]Att beställa varor som man uppenbart vet att man inte kommer att kunna betala brukar bli bedrägeri när åklagaren genomskådat det hela. Svårt att alltid bevisa vad som var syftet och när man insåg att det inte skulle gå.[br][br]I övrigt är det sorgligt att sådant som du beskriver får förekomma i svenskt näringsliv.
450
Momsbeloppet var 15000-20000sek. [br][br]På kvittot står till vilket konto det sattes in på.[br][br]När företaget har varit på obestånd har personen beställt saker för ca 1,5 miljoner som drabbar x antal leverantörer.  Anställt personal när det funnits 50 sek på banken och inga fordringar nästan. [br][br]Hur länge kan man få näringsförbud? Ingen av de anställda eller de inblandade vill att denna person ska driva företag igen. [br][br][br][br]Om jag visste att det var lagligt så skulle jag gå ut med företagsnamnet.
1165
16
Näringsförbud får man upp till fem år (eller kan man få tio numera?) utav domstolen i samband med att man döms för brott som har med företagande att göra.[br][br]I övrigt är det nog bara för drabbade att ta nya tag och inse att de skatter och avgifter vi betalar inte räcker för att få en effektiv ekobrottsmyndighet som kan styra upp sådant här.
450
Måste en revisor anmäla om 15000-20000 sek betalats in på privat konto istället för firmans konto?[br][br]Om revisorn godkänner bokföringen, då borde man ju kunna anmäla honom.[br][br]Och jag anser att det är min plikt som svensk medborgare att se till att företagsledaren ej kommer kunna fortsätta med denna verksamhet. Återkommer med info här senare...
1165
16
En revisor brukar granska bokföringen och övrigt väsentligt i företaget för att förvissa sig om att redovisningen är korrekt, och därefter skriva en revisionsberättelse. Vanligen sker detta vid årets slut, kanske med någon avstämning under året.[br][br]Om jag förstått dig rätt så ligger det en konkurs i faggorna, och då brukar en konkursförvaltare ta över. De är skyldiga att utröna om det kan vara något brott som ligger bakom konkursen, och i sådana fall anmäla det till polisen.[br][br]Du kan ju alltid vänta och sedan skicka ett brev till konkursförvaltaren och berätta var denne skall leta.
720
3
Om ja har lånat ut pengar till mitt eget företa och sedan, när momspengarna utbetalas sätter in em på mitt eget konto som återbetalning av lånet så är det inget fel. [br]Om jag tar momspengarna när det betalas ut, sätter dem på mitt eget konto och bokför det som lön så är det inte heller något fel.[br]Om momspengarna utbetalas, jag sätter i dem på mitt konto och "glömmer" att bokföra utbetalningen då har jag gjort fel, men ett fel som kommer att upptäckas direkt så vitsen med det är ju obefintlig.[br][br]När det gäller att beställa saker fast man vet att man inte har några pengar att betala med är väl mer tveksam och kan eentlien tolöas som man vill. Faktum är väl att vi har en dom på att det är OK sedan BO01 i Malmö. Sista avslutninsdagen efter stängningen av mässan så hade ledninen bokat upp en av restaurangerna i områet för en fest för all personal som jobbbat i och med mässan. Man åt och drack och festade och det första man jore på moronen när man vaknade var att ansöka om konkurs för mässbolaget, vilket ju knappast var något som skedde under natten som orsakade detta. Detta var sedan en av de punkter som var med i åtalet mot styrelsen men de friades på alla punkter men om det inneär att man an handla fram till konkursen eller om det är olika regler för komunpampar och andra även här det ska man väl låta vara osagt.
450
Om bolaget bara köpt tjänster och hyrt lokaler och liknande så kan man vell säga att aktiekapitalet är förbrukat när bankkontot är på 0? Bolaget har inga fordringar under den perioden...[br]Och inga tillgångar i bolaget. [br][br]Sen lånar bolaget x antal hundra tusen kronor... och betalar räkningar....då är vell aktiekapitalet helt borta va...[br][br]Det jag vill komma till är gränsen för när man FÅR beställa annonser och liknande och inte göra en företagsrekonstruktion?[br]
117
3
Om aktiekapitalet är till hälften förbrukat beror endast på om det totala egna kapitalet understiger hälften av aktiekapitalet. Om man har tagit lån och köpt inventarier påverkar inte det egna kapitalet förrän man gör avskrivningar.[br][br]Det är vinsterna/förlusterna i verksamheten som bygger upp det egna kapitalet. Inte hur balansräkningen ser ut i sin helhet.[br][br]När halva aktiekapitalet är förbrukat är styrelsen skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning och utifrån den besluta huruvida verksamheten skall bedrivas vidare eller ej. Upprättas inte en kontrollbalansräkning blir styrelsen personligt betalningsansvariga för bolagets åtaganden.[br][br]Konkurs handlar om det finns likvida tillgångar i verksamheten. Den skall man inte sammanblanda med förbrukat aktiekapital, även om de ofta går hand i hand.[br][br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
450
Ok, fattar lite...kan ni ge mig ett exempel. [br][br]Jag provar själv först...[br][br]Sätter in 100000 i ett ab som aktiekapital. Köper annonser för 100000... Har jag då förbrukat aktiekapitalet? Och detta är den enda transaktion bolaget gjort....[br][br]Tilläggas att bolaget har sålt alla fakturor så de har nästan aldrig kundfordringar, och de har inte köpt någonting som ska skrivas av. Utan bara telefonräkningar, löner, lokaler, kontorsmaterial, annonser till förbannelse, osv [br][br]Datorer hyrs osv.....[br][br][br]
117
3
Det handlar om vad som står på sista raden i resultaträkningen. Om det står förlust 100000 kr där och det egna kapitalet i den senast fastställda balansräkningen endast består av 100000 kr i form av aktiekapital, då har bolaget förbrukat mer än halva aktiekapitalet. [br][br]Tänk på att om det ska göras riktigt ordentligt skall det som kan periodiseras, och eventuellt varulager bokas upp etc. Då först får du ett resultat som är rättvisande för verksamheten, men sådant kan du....[br][br]Att de säljer kundfordringar har bara att göra med likviditet, inte aktiekapitalförbrukning. Att de säljer kundfordringar tyder på att det finns någon typ av verksamhet som inbringar intäkter som faktureras.[br][br]
Henrik Öhrn
info@affarsbyra.se

450
Ingenting som ska skrivas av... Periodisering småsummor för lokaler o telefoner och liknande...[br][br][br]De där jävla skattekontot och mitt observationskontot förstör balansräkningen för mig. [br][br]Skattekontot 1630[br]Observationskontot 1999[br][br]Säg att summa tillgångar är ca 0 sek. Då jag fick bokföringen sliten ur handen så gott som så har jag ej bokfört in de senaste kundfordringarna.[br][br]Tillgångar 0sek[br]då har jag tagit summan av[br][br]1510[br]1630[br]1940[br]1999[br][br]Under resultaträkningen står det [br][br]Årets resultat: [br]ca -2,5 miljoner rikstaler.[br][br]Någon som vill ta över styrelserollen?[br]
450
Tilläggas att det ligger 6 siffriga belopp hos kronofogden.
117
3
Om du inte har kvar något material att bokföra, så är det väl bara att skicka fakturan och vara med och dela på den kaka eller smula som blir över. [br][br]Om du inte är med i styrelsen eller ägare av bolaget, så varför detta engagemang?[br][br]Skicka en faktura med 10 dagars kredittid, sedan direkt till fogden.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
info@affarsbyra.se

720
3
Att inte ha likvida medel och att vara konkursmässiga är långt ifrån samma sak. En av de bedömningar som görs vid en konkursansökan är om bolaget verligen är på obestånd eller om man bara saknar likviditet.[br][br]Om jag förstår dig rätt så är det ett tjänsteföretag och i dem brukar långt ifrån periodiseringsposterna vara småpotatis. Om jag tittat på ett av våra klientföretag så kan man i en "ren" resultaträkning ifrån bokföringen just nu läsa - 1,4 miljoner men jag vet att om jag sätter mig och gör ett bokslut på dagens datum så handlar det om ett resultat på ungefär 2,2-2,5 miljoner. Vi är iag i slutet av november så månadens löner är utetalda och alla underentreprenörer har fakturerat sitt så alla kostnader finns med. Däremot så är inga jobb gjorda från 1/11 ännu fakturerade (mellan tummen och pekfingret 2 miljon), det mesta för oktober också ofakturerat (ytterligare en miljon) justerinar för pågående arbeten (+ 1.500.000) och så lite kostnader som vi ännu inte sett fakturor för som drar ner lite.[br][br]I en kontrollalansräkning så tittar man ju inte på bokförda värden utan på marknasmässiga värden, det är det som skiljer kontrollbalansen från annat. Jag har svårt att tro att ett bolag som exixterar och driver verksamhet inte skulle ha en enda tillgång, man skriver väl knappast fakturor för hand. Att datorer och kontorsmöbler är kostnasförda oföringsmässigt är en sak, att de ska tas upp som tillångar i en kontrollalansräkning är något helt annat.[br]Har bolaget annonserat för flera 100.000 kronor så är det säkert inte att etrakta som en kostnad utan som en balanserad utgift, alltså en tillgång och en minska kostnad.
117
3
Jag håller med. Sitter just nu själv och värderar alla mina pågående arbeten i mitt företag som per definition är ett tjänsteföretag.[br][br]Det kan man säga att den posten har en väldigt stor påverkan på vilket resultat jag kommer att visa.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
info@affarsbyra.se