Nybörjarfråga om bokföringsdatum

3
Jag har gjort en beställning till företaget via internet idag. Min fråga är när jag ska bokföra detta? Pengarna drogs ju på en gång, men jag har inget kvitto än. Ska jag göra bokföringen nu och sen sätta in kvittot ihop med verifikatet när det kommer eller ska jag vänta med allt tills dess?
450
Har du ingen möjlighet att skriva ut ett kvitto direkt från säljaren eller be de maila ett Underlag/kvitto med specifikationer. [br][br]Annars kan du bokföra uttaget idag när det skedde genom kredit på det kontot och sen debitera ett observationskonto 1900 eller liknande till underlag har kommit och då justerar du det. I de flesta bokföringsprogram kan du ändra en bokförd transaktion. [br][br]Vet du exakt hur du ska bokföra men ej har underlag bara så gör som du tror och sätt sedan in underlagen under den transaktionen.
3
Tack för ditt svar![br][br]Jag kör med Visma Enskild Firma och har därmed inte baskonton i den bemärkelsen.[br][br]Jag har fått en orderbekräftelse med komplett specifikation, så på den punkten är det inga problem. [br][br]Då bokför jag helt enkelt nu med bekräftelsen som underlag, sen häftar jag ihop detta med kvittot när det kommer.[br][br]Tack igen!
2066
22
Normalt bokför man det mot ett kontokortskonto, eller kortfristiga skulder. Sen när du får fakturan eller kvittot bokar du bort det som skuld.[br]Alternativt om det är mindre och inte så många köp tror jag ingen skulle ha stora invändningar om du bara bokför det på datumet när pengarna drogs från kontot.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Jonathan, om pengarna drogs vid beställning så är det ju inte fråga om en faktura rakt av. Utan snarare en betalning direkt till ngt som ska bokföras och det är underlagen som kommer senare. Eller...
2066
22
När du betalar spelar ingen roll, du kan mycket väl betala en faktura med ett konto- eller kreditkort. Det är ju inte så att pengarna har dragits från kontot utan att du gjort en beställning eller vet vad du beställts, om du sen inte får den utskrivna fakturan direkt spelar mindre roll.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
[quote author=Jonathan link=topic=4337.msg20573#msg20573 date=1222607992][br]När du betalar spelar ingen roll, du kan mycket väl betala en faktura med ett konto- eller kreditkort. Det är ju inte så att pengarna har dragits från kontot utan att du gjort en beställning eller vet vad du beställts, om du sen inte får den utskrivna fakturan direkt spelar mindre roll.[br][/quote][br]Men behöver du eller bör du bokföra sådana transaktioner genom lev.skuld först. Räcker det inte med att bokföra betalningen mot vad det avser bara.
2066
22
Om betalningen sker samma dag som du får fakturan behöver du naturligtvis inte bokföra det som en skuld först. Använder du ett bokföringsprogram med leverantörsreskontra kan den konteringen ofta göras av programmet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.