F-skatt för designer

3
Hej,

Jag har precis fått mitt första frilans jobb hos en design firma och håller just nu på att försöka förstå och fylla in min F-skatte sedel.
Har några funderingar som jag undrar om någon skulle vilja vara snäll att klargöra för mig.
Jag hoppas jag inte låter för nonchalant...


1. Vilken redovisningsperiod skulle ni rekomendera om jag ska fakturera min kund månadsvis?

2. Betalar man skatt i samma veva som man får sin faktura betald eller först efter första räkenskaps året?

3. Om jag har förstått det riktigt så är skatten beroende på ens överskott eg de högre överskott det mer skatt.
Men vad kan jag sätta som egna utgifter?
Kan resekostnader vara mitt tunnelbane kort för att komma till kundens lokal varje dag?
Kan förbrukningsmaterial vara om jag köper design böcker el dylikt som är relevant för vad jag arbetar med?
Hur mycket borde man dra avdrag på överskottet för eget pensionssparande?
För annars kommer väl överskottet vara hela min lön, så att säga.
och då blir det väl inte så mycket kvar i månaden?

4. Vad menas med att man ger en garantiåtagande? Är det vanligt att man ger det?

5. Vad tycker ni är en rimlig summa (exklusive moms) att faktuera för en månads arbete för någon som precis tagit studenten?

Skulle bli väldigt tacksam för svar.





1324
4
[quote author=Sanna T][br] 1. Vilken redovisningsperiod skulle ni rekomendera om jag ska fakturera min kund månadsvis?[br][/quote][br][br]Antar att du menar redovisning av momsen. Kvartalsvis är det jag brukar rekommendera. [br][br][quote author=Sanna T][br]2. Betalar man skatt i samma veva som man får sin faktura betald eller först efter första räkenskaps året?[br][/quote][br]Här är ju det stora problemet vad gäller enskild firma. Man betalar det som kallas F-skatt. [br]Så beräknar du att ha ett överskott på ex 200 000:- under hela året betalar du sedan en 12 av årsskatten varje månad 12 feb, 12 mars .........12 jan. [br]Du kan dessutom kryssa i att dom 3 första månaderna vill jag slippa och då blir det 1/9 per månad från 12 maj..... [br]Man kan ändra beräkningen under året om man märker att man angett tal uppåt väggarna. [br]Och som alltid gör man ju en deklaration i maj som innebär att del preliminära f-skatt man betalt måste justeras till det verkliga värdet. Och med viss ränta om man betalt för lite. [br][br][quote author=Sanna T][br]3. Om jag har förstått det riktigt så är skatten beroende på ens överskott eg de högre överskott det mer skatt. [br]Men vad kan jag sätta som egna utgifter?[br]Kan resekostnader vara mitt tunnelbane kort för att komma till kundens lokal varje dag?[br]Kan förbrukningsmaterial vara om jag köper design böcker el dylikt som är relevant för vad jag arbetar med?[br]Hur mycket borde man dra avdrag på överskottet för eget pensionssparande?[br]För annars kommer väl överskottet vara hela min lön, så att säga.[br]och då blir det väl inte så mycket kvar i månaden?[br][/quote][br]Egna utgifter är den typ av utgifter du behöver för att kunna ha inkomster. Bokföringsprogram , frimärke , datorer , reklammatrial, Försäkringar ................[br]Dock när det gäller sådant som man kan utnyttja privat så får man se upp. Ex månadskort i tunnelbanan. Internet i hemmet/kontoret, telefon/mobiltelefon osv. Här får man bara ta upp merkostnaden.  [br]Men åker du till kund med kuponger så drar du av dom. Ringer du kundsamtal drar du av samtalen (eller om du har en extra företagstelefon drar du rubbet). [br][br]Pensionssparande finns det en gräns (% av vinsten) hur mycket du får sätta av.[br]På denna pension blir det lägre egenavgift.  [br][br][quote author=Sanna T][br]4. Vad menas med att man ger en garantiåtagande? Är det vanligt att man ger det?[br][/quote][br]Där är väl oftast om man säljer produkter med garanti. Som en burk.  Då kan man ju få kostnader i efterhand om den går sönder och måste reklameras.  [br][br][quote author=Sanna T][br]5. Vad tycker ni är en rimlig summa (exklusive moms) att faktuera för en månads arbete för någon som precis tagit studenten?[br][/quote][br][br]Då detta inte är min branch så hoppas jag att någon annan kan svara. Du skriver design, Webbdesign, kläd design ? ? ? ? ? ?  Man kan designa mycket. [br]Sedan tar man ju ett lägre pris per timma om man har ett långvarit jobb 5x8. Då blir det ju ingen dötid och man har kanske mindre marknadsföringskostnader.  [br][br]Hans
3
Tack Hans, mycket uppskattat![br][br]Så, för att klargöra, jag håller på med grafisk design, [br]och jag har precis tagit examen från en BA (jag har studerat i England).[br][br]Jag blev lite rädd när jag läste att jag ska skatta av mer än 60 % av överskottet, [br]det blir ju en hel del om jag tex arbetar i kundens lokal , använda kundens dator [br]och kunden står för alla material kostnader [br](ie då kommer jag ju inte att ha några direkta utgifter). [br]Så om jag tjänar 20 000 + moms, då blir det väl knappt 9000 kvar?[br][br]Och vad menar de med att grundavdrag? [br]De säger att det kan variera mellan 12 100 och 31 600, är det per räkenskaps år?[br][br][br]Och om jag kan ställa en fråga till, [br]vad är fördelen / nackdelen med att ha förlängt räkenskaps år? [br]Det står att om jag förlänger det så börjar 'du att betala preliminärskatt först från februari nästföljande år'?[br]Det var detta som gjorde mig ordentligt förvirrad. [br]Så jag undrade om jag låter mitt räkenskaps år börja nu i augusti tills den 31 december, betyder det att jag kan få ett snabbare beslut om de skattar mig helt fel?[br][br]mvh[br][br]Sanna[br][br][br]
2066
22
Om du fakturerar kunden är du "anställd" av dig själv, och ska betala dina egna egenavgifter (det som heter arbetsgivaravgifter för en vanlig anställd). Om du räknar lågt tycker jag absolut inte du ska fakturera mindre än 30000/mån, förutsatt att det är normala arbetstider och du inte har några övriga kostnader. Notera att jag inte vet vad du kan eller har kollar hur löneläget ligger, mitt förslag är enbart för att du ska få ut något sånär pengar att överleva på.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Ditt resomemang med avdrag för att få högre "lön" är ju lite fel. Avdrag kan man bara göra på kostnader som man haft. Så om du vill göra ett avdrag på 10 000:- så måste du ju handla för 10 000:- och då har företaget mindre kapital så din "lön" blir ännu mindre.  [br](Det finns några avdrag du kan göra typ kontoret i bostaden men detta är ganska marginellt) [br][br]Eftersom du just tagit studenten så kan man ju anta att du är under 26 år och då är ju egenavgiften lägre. Så din summa på 60% skatt förstår jag inte. [br][br]När du tänker på hur du skall räkna ut priset du skall ta per månad så kan man ju jämföra med en anställning. Om du på detta jobb skulle fått 20000:- i månaden så skulle du på denna summa betala a-skatt (den skatt som alla arbetare betalar och består av kommunalskatten men justerad nedåt av grundavdrag och jobb avdgrag) vilket normalt hamnar runt 23-25% beroende på kommunalskatt, medlem i kyrkan osv. [br][br]Vad sedan ett företag som du är anställd hos dessutom betalar är arbetsgivaravg, sjukdagar dom första dagarna, semesterersättning (du kan ha 5 veckors semester med lön), avsättning till avtalspensioner osv. [br][br]Du som företagare kommer dessutom att ha lite utgifter typ en företagsförsäkring, bokföring, telefonerande, förbrukningsmatrial så jag brukar sätta en schablon på 10 000:- vilket dom flesta föregat behöver.  [br][br]När du nu är egen företagare så bör du plocka in dessa pengar i din timersättning. [br]Därför brukar jag använda en omräkningsfaktor på 1,65. dvs om du skulle haft en lön på 20 000:- bör du debitera 20 000:- x 1,65 =33 000:- + moms[br]Om du är under 26 år och har den lägre egenavgiften så kanske du kan sänka omräkningsfaktorn till 1,57. [br][br]Vad du sedan skall ta per timma beror på hur många timmar du kan debitera per månad vid 100% jobb. dvs en månad utan semester, helgdagar osv. I vissa uppdrag där man kan debitera 5x8 veckor hela tiden får man därför räkna med 160 timmar. [br]I ett jobb som jag har där jag gör många mindre uppdrag så kanske jag under denna månad lyckas fakturera 100 timmar.  Resten blir försäljningstid, dötid osv.  [br]Så i mitt fall får jag räkna 33 000/100 = 330:- timman. [br][br]Hur mycket skatt skall du nu betala. Du skrev ju 60% vilket jag tycker är fel. [br]Därför tar vi ett exempel. [br]Om vi nu som i mitt exempel tar 330:- / timma. Ett år levererar jag 1050 timmar. (1,5 månader försvinner i semester osv). Så jag debiterar 330*1050=  346500:- [br]sedan hade jag utgifter på 10 000 så bolagets överskott blir 336500:- [br][br]På denna summa skall du sedan göra schablonavdrag. För mig är det 25%. Är du under 26 år är det 17%. [br]Så min deklarerade "inkomst" blir då 252375:-[br][br]Och denna summa för jag då in på deklarationsblanketten. Fält 100. [br]Du kan själv kolla vad det blir för dig om du går till skatteverket. [br]http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2008/prelskut08ink1.html[br][br]En lite beskrivning av hur du fyller i denna ser du på . [br]http://blogg.fohrman.eu/  här har jag överskottet 120 000:- och schablonen 17% som exempel. [br][br]Hans[br][br][br]
3
Tusen tack för svar Hans och Jonathan! Mycket uppskattat![br][br]Sköt om er! [br][br]Mvh[br][br]Sanna

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.