Hjälp med uträkning ang bidrag och investering

64
Jag har funnit ett mikrobidrag som hjälper till att stödja ett företags investering. Bidraget är 50% av investeringen.

Då detta är i precis starten av företaget så är det väldigt känsligt med den ekonomsika balansen, så jag skulle behöva lite hjälp med uträkningen så jag vet vad den egna lönen hamnar på.
Ingen moms är medräknad i denna uträkning.

Jag har en inkomst i företaget denna månad på 40 000 :-
Investeringen som ska göras ligger på 32 895 :-
Företagets vinst är alltså 7105 :-

Sedan räknade jag ut såhär:
7105 - Shablon 25% = 5329
1652 Egenavgifter
1705 Skatt
= 3357
7105 - 3357 = 3748 :-

På detta lägger jag till bidraget som är 50% av 32 895 :- = 16 448 :-

Slutresultatet är alltså 16 448 + 3748 = 20 196 :-

Stämmer detta, eller finns det en skatt jag ska dra på bidraget först?

Följdfråga; hur bokför jag bidraget och räknas denna "inkomst" som något jag kan ta ut i egna uttag ("lön").

Behöver hjälp snarast då jag måste skicka in blanketterna för bidraget (hinna få svar på att allt är ok innan jag kan investera).
2066
22
Nja, investeringar över 10000 (eller 5000 för vissa företag) räknas som inventarier och skall skrivas av. Det innebär att inköpet av dem inte är en kostnad första året. (Vanlig är att skriva av med 20% per år.)[br]Företagets vinst räknas per år, inte per månad så det blir svårt att ge ett exakt svar utan att veta hur resten av året ser ut.[br][br]Jag vet inte hur bidraget fungerar, om det är skattefritt eller inte. Men är det inte skattefritt hamnar det som en vanlig inkomst.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Investeringarna består av tre stycken[br][br]Blixtutrustning  13 271 :-[br]Softbox              2 112 :-[br]Laptop              17 512 :-[br][br]Dessa skall göras denna månad. Hur räknar jag ut egna lönen denna månad om jag inte kan räkna ut vinsten? Jag måste ju veta företagets månadsvinst för att veta vad som är skatt och egenavgifter, right? [br]Jag har min preliminära deklaration i december så jag betalar först prel skatt i februari. Så vad bör jag göra? Jag måste ju göra egna löneuttag annars går jag ju back med privatekonomin.
2066
22
Du har ju gjort din preliminära självdeklaration tidigare. Där har du beräknat vinsten för ett år. Du tar den vinsten och delar på 12 (eller så många månader det gäller), vilket är din genomsnittliga vinst/"lön" per månad (minus skatter och sånt).[br][br]Om du absolut vill räkna ut månadskostnaden för en inventarie som du skriver av blir det (som ex) 20% av inköpet delat på så många månader det är kvar av ditt år.[br][br]"Månadsvinsten" är årsvinsten delat på 12. Eller så för du periodisera alla intäkter och kostnader på hela året för att få en någorlunda rättvisande bild, men det känns onödigt jobbigt.[br][br]Visst kan du räkna ut ungefär vad "vinsten" är en viss månad, men det kommer inte stämma när du gör något som helst nästa månad då alla beräkningar sker årsvis.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Alltså, när jag nu gör en utbetalning för inventarier så betalar jag 32 895 :-[br]Företagets inkomst är 40 000 :- denna månad. Jag betalar inte in någon skatt denna månad då jag väntar med deklaration till i december (förlängt räkenskapsår till dec 09). [br]Alltså, vad jag vill veta är egentligen hur mycket jag kan ta ut i lön till mig själv denna månad för att betala privata räkningar etc. [br][br]Skippa bidraget för stunden. Om jag ska räkna ut hur mycket jag kan ta ut som lön denna månad, borde jag då inte först räkna ut vinsten för denna månad? Annars får jag inte fram någon siffra att beräkna skatt och egenavgifter på. [br][br]Så, 40 000 :- minus 32 895 :- = 7105 [br]Efter en ca uträkning med skatt på 32% och egenavgifter på 31% så får jag fram att jag ska betala 3357 :- i egenavgifter och skatt.[br]Summan för min lön efter skatt denna månad ligger då på 7105 - 3357 = 3748 :-[br][br]Det jag kan ta ut i lön är alltså 3357 :-  -korrekt?[br]Oavsett avkrivning eller inte så måste jag ju betala 32 895 :- vid inköpen eller hur?[br][br]Hur ska jag annars kunna räkna ut den egna lönen? Jag kan väl inte räkna ut egenavgifter och skatt på 40 000 :- och inte bry mig om utgifterna. Jag räknar ju på företagets vinst och den är 7105 :-[br][br]Vad är det som inte stämmer?[br]
720
3
Det första som inte stämmer är att företagets vinst skulle vara 7105 kronor denna månaden, du kan inte blanda utbetalning/inbetalning med kostnader/intäkter.[br][br]Dina intäkter är 40.000, men dina kostnaer är långt ifrån nåra 32895 kronor. Det du köpt är inventarier och de är ingen kostnad irekt inte förrän de förbrukas genom avskrivningar.  Du skriver av me 20% per år och alltså en 12:e del av 20% per månad. Denna månas kostna blir alltså 548 kr och månadens resultat 39452.[br][br]Jag tror egentligen den förklaringen också räcker för att du ska förstå att det är omöjligt att i en enskild firma räkna på skatter och avgifter månad för månad. Antag ex att u inte kommer att göra något alls med företaget nästa månad då kommer du ändå att få en förlust på 548 kr genom den månaens avskrivning. [br][br]Du och firman, det är samma person, så du kan ta ut vartenda öre som finns i företaget om du vill, det gäller bara att veta att man har pengar privat så att man sean kan betala bolagets skulder om man tömt firmans konton. Du tar alltså inte ut nåon lön ur din firma, det gör du bara från ett AB, utan du gör bara ett privat uttag av bolagets kapital. Har du dessutom ett förlängt räkenskapsår så har du väl inte heller någon preliminärskatt att betala under 2008 så du har ju gått om tid på dig att börja "spara" pengar till egenavgifter/skatter om nu in preliminära debitering är för låg.
64
Så vad du rekommenderar är att jag inte tänker på skatter och egenavgifter just nu, skaffar inventarierna och lever på det som blir över + bidraget?[br][br]Det som jag inte förstår är dock hur det inte kan vara en kostnad... Utbetalningen är ju 32 895 :- och det som blir över vid slutet av månaden är 7105 :-[br]Så hur kan jag betala 548 :- per månad om jag gör utbetalningen direkt?
1324
4
Vad som är fel är din beräkning av egenavgifter och skatter. [br]Du måste se skillnaden på ditt resultat (som du betalar skatt på) och dina utgifter (som tar pengar från ditt konto). [br][br][br]Så du har fått in 40 000:- på ditt bankkonto.[br]Och du har handlat för 32 895:- så du har alltså [br]7105:- kvar på kontot.  På dessa pengar skall du sedan "reservera" skatten enligt din önskan. [br]Detta är alltså det ekonomiska bokslutet (likviditet) . [br][br]Nu till resultatet. [br]Du har 40 000:- i inkomster[br]Du har en utgift på 2112:- ( om nu softboxen inte är en del av blixen eller laptoppen) som du skriver av direkt. [br][br]Sedan har du köpt 2 inventarier. Dessa har kostat dig 30783:- men eftersom det är just inventarier så skall dessa skrivas av så du kan bara dra av enligt avkrivning. [br]Om vi nu antar att du använder 20% i avskrivning (finns några andra vägar också) så kan du bara skriva av 20% på 12 månader (30783*0,2/12). Så varje månad skriver du av 630:-[br][br]Så ditt resultat denna månad är alltså 40 000:- minus 2112:- minus 630:-  är lika med [br]37258:- [br][br]Efter avdrag för schablon 27943:-[br][br]På detta betalar du alltså egenavgifter. 8581:-[br]och a-skatt                                        8940:-[br][br]Så skatten blir alltså                          17521:-[br][br]Om du nu vill reservera dessa pengar så får du alltså ta ut dom från kontot till ett "skattekonto"[br][br]Som du märker har du 0:- kvar att använda av din inkomst på 40000:- [br]Du har ju haft utgifter på 17521:- + 2112:- + 30783:- = 50 416:- [br][br]Så om du får bidraget på 16448:- så har 6032:- att använda privat. Om nu bidraget är skattefritt vilket du måste kolla med bidragsgivaren. [br][br]Om du sedan nästa månad får in 40 000:- till och inte investerar så blir ju vinsten [br]40 000:- minus 630:- och så gör du schablon och "reserverar" skatt (ca 18500:-). Så då får du ju mer över i plånboken. 40 000:- minus 18 500:-  lika med 21 500:-[br][br]Kontentan är nog att man inte kan starta ett företag och investera i det om man inte har en rejäl summa pengar för att klara privatekonomin i början. [br]Det är även detta som är anledningen till att man skall göra en resultatbudget (vilket dom flesta gör) men även en likviditetsbudget (som månadsvis kontrollerar pengaflödet på bankkontot) vilket dom flesta inte gör.  [br][br]Hans
64
Blixtarna är i ett paket och separat så kostar de under 10 000 :- vardera (2 blixtar)[br]I paket ingår stativ, väska och andra delar. Varje enskild del har ett värde som gör att de kan skrivas av direkt. Softboxen ingår in i paketet utan är ett extraköp. Frågan är om man räknar på varje dels värde eller blixtpaketet som helhet. I teorin kan jag sälja 1 blixt, vilket minskar värdet på paketet.[br][br]Däremot så är datorn värd vad den är värd.[br][br][br]Samtidigt så vill jag gärna veta hur jag ska kunna göra dessa nödvändiga inköp (som är nödvändiga för att driva verksamheten) när jag inte kan jobba med dem för att finansiera deras värde.[br][br]Det stinker ju moment-22 över det här och med tanke på att jag inte har ett företag som fungerar enligt skatteverkets "normalstereotypiska" idé om hur alla verksamheter ska fungera så hamnar jag i en låsning. Besked om uppdrag är något jag oftast får reda på max två månader innan de sker, inte ett år. Detta medför att det är totalt omöjligt att veta någonting alls om hur kommande månader ser ut...  (och det handlar inte om att marknadsföra sig bättre; privatkunder är en liten del av min verksamhet)[br][br]Hur ska jag någonsin kunna finansiera dessa nödvändiga inventarier ifall det t.o.m är riskabelt med lån (som inte heller är speciellt bra i den nationella ekonomin idag).[br]Inte ens det bidrag jag funnit är tillräckligt för att få det hela att gå runt bra.[br][br]Uppdraget jag gör just nu kan jag göra med den utrustning jag redan har, men det är inget uppdrag som jag kan marknadsföra mig till, det är baserat på att företaget behöver den tjänsten just nu. Det kan dröja 6 månader innan ett liknande uppdrag kommer in.[br]Tills dess behöver jag kunna arbeta med min andra del av verksamheten som är foto och för det behövs blixt samt laptop för uppdrag på plats. Därför är de nödvändiga för att kunna arbeta och det är inte säkert att många uppdrag kommer in nästa månad som kan få det hela att gå runt. [br][br]Så hur ska jag göra? Alla har inte vunnit på lotto och har ett enormt kapital i början av ett företag och alla har inte samma typ av försäljning. [br]Hur skulle ni göra i min situation?[br]
2066
22
Jag skulle inte haka upp mig så mycket på detaljerna. Jag skulle göra min preliminära självdeklaration med ett lågt belopp (tänk dig vad minimum på ett år blir i omsättning) så jag inte behöver ligga ute med pengar till skatteverket i onödan. Jag skulle köpa det jag absolut behöver och leva snålt i början. Jag skulle uppdatera min självdeklaration efter några månader om jag märker att det går bättre än jag trott, och om det inte går så bra vänta ett halvår för att gå igenom alla siffror mer noga och se vad som är rimligt i vinst.[br][br]Plocka ut det du absolut måste för att överleva med privatekonomin och låt resten finnas i företaget - får du inte ihop privatekonomin och företagets ekonomi på det viset är det bara att inse att du antingen får låna pengar eller skaffa ett annat jobb vid sidan av, eller lägga ner idén med eget företag.[br][br]Inköpet hade jag nog räknat som ett fotopaket, dvs ett inköp som hör ihop, även om varje enskild del kostar mindre än 10000.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Så rekommenderat är att jag gör mina nödvändiga investeringar och sedan gör endast privata utbetalningar där jag absolut måste (räkningar, hyra för hemmet, mat etc)[br][br]Men borde det inte vara bättre att ta det separat och skriva av allt direkt? Eller spelar det mindre roll ifall jag nu gör prel deklarationen i dec? [br]Ifall jag skriver av blixtarna direkt så är det ju endast datorn som jag skriver av och den har ju en avskrivning som är väldigt kort. [br][br]En annan senare investering är klippprogramvara för video - den blir inte billigare med tiden utan är en slags "licens". Hur hanterar man det inköpet?[br][br]En annan fråga: Jag har utrustning som jag i nuläget använder och allt detta köptes in privat till priset ca 110 000 :-. Eftersom dessa används i företaget nu så är det kapitaltillgångar, right? Med tanke på åldern på dessa så borde de vara helt avskrivna om man hypotetiskt hade investerat i dem nya inom företaget.[br]Hur hanterar jag dessa? Hur beräknas värdet på dem nu och påverkar det företagets vinst (och i slutändan uträkningen av skatten) ?[br][br]Well, ännu en fråga: Om man köper begagnad utrustning, hur räknar man värdet och momsen? Hur behandlas de? (Funderade på om man skulle köpa blixtarna begagnade)
1324
4
Om skatteverket räknar "fotoblixtarna" som ett paket vilket jag också tror så kommer dom inte att godkänna att du skriver av dom direkt.[br][br]Sedan som sagt. Du kan ju alltid manipulera prel deklarationen så du inte behöver betala skatten nu.  Och går det sedan bättre så får du räkna med att lägga undan lite till i skatt senare. [br][br]Skulle det däremot inte gå bättre jag då har du ju gjort en felinvestering. Och då kan du ju sälja utrustningen och då dra av ev förlust jämfört med avskrivningen vilket minskar din "skatteskuld". [br][br]Så som någon skriver. Det är svårt att tänka månadsvis när det gäller företagande. Du har som dom flesta upps and downs. Och ibland går vissa månader back. Så är det bra. [br]Sedan får man hoppas att andra går desto bättre. Och i slutet blir allt bra. [br][br]Det är dock bra att göra som du att hålla reda på din "skatteskuld" så du är medveten när du överkonsumerar dina skattepengar. Och då på dom bra månaderna sätter av till dessa "skulder". [br][br]Att investera är ju a/o för att det i längden skall fungera. [br][br]Lycka till. [br][br]Hans
64
Fotoblixtarna är i ett paket, men de är separata delar. T.ex. om jag köper paketet som inkluderar två blixtar och sedan direkt säljer den ena och bara behåller 1, då kan ju inte utrustningens värde vara detsamma, så rent logiskt så kan det inte räknas som paket. Ett paket innehåller ju delar som är beroende av varandra föra att fungera. Blixtarna är helt oberoende av varann. Fördelen med paket är att man får stativ och paraplyer på köpet, men jag skulle lika gärna kunna köpa allt separat och få ihop samma paket i slutändan. Fakturan kommer förmodligen innehålla alla delar separata men med ett slutbelopp som motsvarar hela paketet. Jag borde i teorin kunna bokföra allt som separata inköp på gemensam faktura...?[br][br]Deklarationen har jag redan gjort och det gjorde jag när jag registrerade firman. Jag skrev en nolla och under övriga upplysningar så skrev jag att den preliminära deklaration kommer in i december. Den första inbetalningen av skatt kommer jag alltså göra i februari oavsett.[br][br]Jag tvivlar på att det är en felinvestering då de är nödvändiga för att ens kunna arbeta med det jag gör. [br][br]Men mina andra frågor, de om kapitaltillgångarna och begagnad utrustning... någon som kan svara på dem?
1324
4
Som jag skrev tidigare. Så brukar skatteverket ha sina ideer om vad som hänger ihop. [br][br]Läser man ex instruktionen för detta står det exempel. Om du köper ett bord och 10 stolar för att utrusta dit konferensrum så skall detta räknas som en enhet. OK det är vad jag kan säga. Det är upp till dig att bestämma. Och om du delar upp dom med direktavskrivning kanske du skall göra ett öppet yrkande. Annars kan du riskera extra avgifter. [br][br]När det gäller dom andra sakerna så måste dom värderas. Och som du skriver så är ju summan ganska hög från början. Så därför rekommenderar jag att du kontaktar ett proffs på denna typ av utrustning och ber att h*n skriver ett värdeintyg. Vet att handelskammaren har denna typ av tjänster också. [br]Vid mindre värden brukar det räcka med utskrifter på motsvarande utrustning från ex Blocket. [br][br]Sedan bokför det detta som en egen insättning i bolaget. [br]Även begagnade prylar har samma regler angående avskrivningar. Så har du en enhet som värderas över inventarie värdet så blir det en inventarie och skall skrivas av. [br]Småsaker blir direktavskrivning. [br][br]Hans
64
Intressant det där med borden och stolarna eftersom man rent logiskt skulle kunna sälja hälften av stolarna, vilket skulle minska värdet på den "hela" enheten.[br][br]När det gäller de inventarier som jag redan har och som ska bokföras, hur fungerar det med avskrivningarna? De lär vara helt avskrivna med tanke på hur gamla de är (kommer göra en del reinvesteringar under året).[br][br]Påverkar dessa inventarier företagets vinst på något sätt? Alltså, den slutgiltiga skatten?[br]Alltså, kan jag göra avdrag för dem och hur går jag tillväga för detta? (sitter med Visma enskild firma)
2066
22
[quote author=Glazarus link=topic=4145.msg19504#msg19504 date=1218130443][br]Intressant det där med borden och stolarna eftersom man rent logiskt skulle kunna sälja hälften av stolarna, vilket skulle minska värdet på den "hela" enheten.[br][/quote][br][br]Om du säljer en inventarie, eller del av, minskar du ju det bokförda värdet i motsvarande mån, krediterar tidigare avskrivningar vad gäller den delen osv.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Om det är gamla saker eller nya är helt ointressant . Om dom köps för ett värde på över 5000:-  (10 000:- med bokslut) och har en livslängd på mer är 3 år så blir det en inventarie. Och att plocka in dom i företaget är ingen skillnad att köpa på marknaden. [br][br]Och alla inventarier som tas in har ju en avskrivning varje år. Och denna minskar ju vinsten = minskar skatten. [br]Så tar du in prylar för låt säga 50000:- kan du ju skriva av 10 000:- per år i 5 år. [br][br]Tar du in något med värde under gränsvärdet. (Ex en gammal kamera som du får värderad till 4999:-) så kan denna ta som en kostnad direkt.
64
[quote]Om du säljer en inventarie, eller del av, minskar du ju det bokförda värdet i motsvarande mån, krediterar tidigare avskrivningar vad gäller den delen osv.[/quote][br][br]Hur blir det om helhetsvärdet efter sålda stolar hamnar under avskrivningsgränsen? Dras allt av direkt då? Eller fortsätter man avskrivningen även om helhetsvärdet faller till let's say 4000 kr ?[br][br][quote]Om dom köps för ett värde på över 5000:-  (10 000:- med bokslut) och har en livslängd på mer är 3 år så blir det en inventarie. Och att plocka in dom i företaget är ingen skillnad att köpa på marknaden. [/quote] [br][br]Låt oss säga att jag köper in något som förbrukat sin livslängd (men fungerar eftersom den i praktiken inte har någon livslängdsgräns, som t.ex. blixtar), hur kan man skriva av något som gått över sin "livslängd"?[br]Eller gäller avksrivning tills en pryl värderas under 5000? I så fall så kan blixtar aldrig skrivas av. En kamera jag köper in nästa år är också av speciell sort som istället för att tillverkas i ny version istället fungerar genom att man skickar tillbaka befintlig kamera och får en uppgradering av sensor etc. Denna kamera har därför en livslängd lika lång som mitt eget liv...  hur skriver man av sådant?[br][br][quote]Och alla inventarier som tas in har ju en avskrivning varje år. Och denna minskar ju vinsten = minskar skatten. [br]Så tar du in prylar för låt säga 50000:- kan du ju skriva av 10 000:- per år i 5 år. [/quote][br][br]Men hur gör jag med min redan befintliga utrustning som jag bekostat genom privata pengar? Jag bokför ju dem som "egen insättning", men kan jag göra avdrag för dessa? De är ju inte inventarier som företaget köpt så hur hanterar jag över 100 000 :- i redan befintliga inventarier finansierade av privata pengar?
1324
4
[quote author=Glazarus link=topic=4145.msg19519#msg19519 date=1218150565][br]Hur blir det om helhetsvärdet efter sålda stolar hamnar under avskrivningsgränsen? Dras allt av direkt då? Eller fortsätter man avskrivningen även om helhetsvärdet faller till let's say 4000 kr ?[br][/quote][br][br]Dom kommer att fortsätta att vara inventarier till dom är sålda 100%. [br]Dock om kvarvarande värde av summan av ALLA dina inventarier understiger 5000:- totalt kan du skriva av hela summan. [br][br][quote author=Glazarus link=topic=4145.msg19519#msg19519 date=1218150565][br]Låt oss säga att jag köper in något som förbrukat sin livslängd (men fungerar eftersom den i praktiken inte har någon livslängdsgräns, som t.ex. blixtar), hur kan man skriva av något som gått över sin "livslängd"?[br]Eller gäller avksrivning tills en pryl värderas under 5000? I så fall så kan blixtar aldrig skrivas av. En kamera jag köper in nästa år är också av speciell sort som istället för att tillverkas i ny version istället fungerar genom att man skickar tillbaka befintlig kamera och får en uppgradering av sensor etc. Denna kamera har därför en livslängd lika lång som mitt eget liv...  hur skriver man av sådant?[br][/quote][br]Du måste se livslängden på en pryl som livslängden i ditt företag efter inköp. [br]Om du köper en 20 år gammal pryl till ditt företag har DITT FÖRETAG ju gjort inköpet idag. Och har denna då en livslängd på över 3 år i DITT FÖRETAG så blir det en inventarie. [br]Att det sedan är en begagnad eller ny pryl är påverkar inte det hela.  [br][br]Sedan. När du bestämt att det blir en inventarie så skriver man av enligt skatteverkets regler. 20% per år eller enligt någon av dom andra reglerna. Och då pratar vi ekonomisk livslängd. 20% ger 5 år och sedan är den avskriven och påverkar inte bokslutet ett dugg så länge den är kvar i din ägo även om den går att använda i 50 år. (Det finns givetvis undantag från dessa regler också. Bygger du ett pappersbruk för 18 miljarder så får du inte skriva av 20% per år. Men i denna liga spelar ju varken du eller jag)[br][br][quote author=Glazarus link=topic=4145.msg19519#msg19519 date=1218150565][br]Men hur gör jag med min redan befintliga utrustning som jag bekostat genom privata pengar? Jag bokför ju dem som "egen insättning", men kan jag göra avdrag för dessa? De är ju inte inventarier som företaget köpt så hur hanterar jag över 100 000 :- i redan befintliga inventarier finansierade av privata pengar? [br][/quote][br][br]När du bokför in dom så blir det samma sak som om du köpte dessa prylar begagnade på stan. Dom får alltså ett nytt liv i dit företag.  [br]Så skillnaden mellan att du handlar denna pryl av mr x på blocket eller av dig själv är att när du handlar på blocket försvinner pengar på ex 1930 men när du handlar av dig själv blir det 2018 egen insättning. [br]Jag har dock en fundering där. Om det är så högt värde som  100 000:- på prylarna så vet jag inte om detta skulle påverka din privata beskattning.  Här kan jag inte svara. [br][br]Sedan detta med avskrivningar och inventarier har fått dig att fundera en hel del. Och hela tiden ser du detta av ondo. Och det är för att du ser det hela kortsiktigt. Du får inte göra avdragen iår så det blir mer skatt i år. Men dom nästkommande 4 åren får du ju mindre skatt så på hela tidsperioden blir det ingen skillnad. Eller föresten det kan det ju bli. [br]När man startar ett företag så kanske man inte har så jättestora intäkter. Så detta år är marginalskatten låg. Men om ex 3 år går företaget som på räls och marginalskatten är högre. Och då kommer eventuellt avdraget att vara mer värt. Så i sista ändan betalar du mindre skatt på dessa 5 år totalt. [br][br]Sedan kan man ju alltid använda verktyg som expansions och periodiceringsfonder för att slippa skatten inköpsåret. [br]Men nu är vi inne på skatteplanering och det kan man ju skriva en hel bok om. [br]Eller så får man köpa denna hjälp. [br][br]Hans 
64
Planerad reinvestering av vissa saker kommer säkert ske under detta första räkenskapsår, så egentligen så är livslängden för min privata utrustning, när de blivit inventarier i företaget bara max 1 år. Ifall man gör en reinvestering under en avskrivningstid och säljer utrustningen som man håller på att skriva av, hur behandlas det? Det skulle ju t.ex. kunna vara om man köper in utrustning som man tror ska hålla 3 år för att inget bättre finns eller kommer finnas på marknaden. Och sedan poppar det upp något helt nytt oförutsätt som bara måste investeras.[br][br]Och hur hanterar man momsen för dessa privata ägodelar? När de köptes privat så betalade jag ju inkl. moms, men detta betyder att om jag inte räknar med momsen så "förlorar" de värde. Eller räknar man in den ingående momsen? Det blir ju allt som allt 25 000 i moms på de där 100 000 om man avrundar grovt.[br][br]Ta två prylar t.ex. den ena är en canon 20D som i dagsläget skulle ha ett värde på max 5000. Om jag gör en egen insättning för denna så skulle den i teorin kunna skrivas av direkt? Den andra prylen är en videokamera för ca 18 000 kr, men livslängden för denna är väldigt kort inom företaget då en planerad investering kommer göras nästa sommar (för en ny kamera på marknaden).[br][br](Varför blev det en högre summa när man gjorde egen insättning?)[br][quote]Så skillnaden mellan att du handlar denna pryl av mr x på blocket eller av dig själv är att när du handlar på blocket försvinner pengar på ex 1930 men när du handlar av dig själv blir det 2018 egen insättning.[/quote][br][br][br]Det som jag jag borde kunna dra av ( få tillbaka pengar på ) är väl moms (om ingen utgånde moms finns), samt minska vinsten genom avskrivningarna på dessa egna inventarier? Det borde ju vara korrekt att den där canon 20D:n skrivs av direkt och minskar vinsten med 5000 = mindre skatt?[br][br][quote]Sedan. När du bestämt att det blir en inventarie så skriver man av enligt skatteverkets regler[/quote][br]Bestäms inte det av värdet på prylen? Jag kan väl inte välja aktivt ifall det är en inventarie eller kostnad direkt?
1324
4
När  du säljer en inventarie så finns det klara regler för hur man hanterar och bokför detta så dom försvinner från inventarielistan och hur man hanterar "vinst/Förlust"jämfört med kvarvarande inventarievärde. [br][br]När det gäller handel av begagnat från privatpersoner så är det ju ingen moms på detta. Så därför får du inte dra av denna moms.  Denna moms är förlorad. [br][br]Det finns ju dock en regel att man har rätt att köpa saker för företaget upp till ett år innan företagsstart så i detta fall kan du bokföra kvittot rakt av med moms och allt.  Detta förutsätter dock att det har ett klart samband med företaget. Dom brukar exempelvis inte godkänna en dator som stått i hyllan hemma ett år. För den kan man ju anta ha använts privat. [br][br]1930 och 2018 är bokföringskonton. Inga summor. [br][br]Sedan orden "bestämt att det blir en inventarie" var kanske slarvigt av mig. [br]Det kan ju vara så att en maskin som kostar 20 000:- är utsliten efter 2 år. Då skriver man av direkt.  Så därav "bestämt". Men när det gäller dina saker är det ju nästan tvärt om. [br][br][br]Tycker faktiskt du skall köpa lite böcker  om bokföring och så.  Många av dina frågor får ganska lätt svar där. [br]Ex är BLinfo's böcker om bokföring jättebra. Borde stå i varje egenföretagares bokhylla om man sköter bokföringen själv. http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=red[br][br]Hans[br][br][br]
64
Just nu handlar det mest om frågorna i fråga...[br][br]Har nog hajat det mesta kring avskrivning etc. men jag vet fortfarande inte ifall min privata utrustning påverkar vinsten när jag lägger in dem som inventarier i företaget.[br]Eftersom det handlar om över 100 000kr i inventarier så påverkar det väl även om det handlar om avskrivningar? Ett problem är dock att hälften av kostnaden är inventarier som jag 2009 gör reinvesteringar på. Så livslängden (avskrivningen) inom företaget är nog inte mer än 9 månader. Går det att skriva av direkt då?[br][br]Hur som helst... hur påverkar de vinsten detta första år?
1324
4
Givetvis påverkar det vinsten. = skatten.  Jag tvivlar dock på att du kan bokföra in dom till ett värde av 100 000:- då dom just är begagnade. Men kanske 50 000:- [br][br]Sedan just detta med att bara använda 9 månader. Om det nu är så att du tar in en inventarie till ett värde av 50 000:- i den verksamhet du har och bara använder 9 månader. Då måste du nog se till att sälja denna inventarie sedan. Och eftersom den nu är en företagsegendom så skall då detta försäljningspris räknas som intäkt . [br][br]Och i detta fall skulle jag nog lägga in den som inventarie när jag tar in prylen. Sedan är jag säljer så tas inventarien bort från listan igen och ev förlust bokas då som en kostnad.[br]Som jag skrev tidigare så är utrangering (avyttring) av inventarier standard och finns dokumenterat hur man gör. [br][br]Skulle du sedan bara få 20 000:- när du säljer skulle nog skm ifrågasätta din värdering till 50 000:- [br]Om du inte säljer prylen utan behåller den själv måste den ju överföras till dig privat igen som om du säljer den. [br][br]Hans[br][br]
64
Låt oss ta 1 inventarie som exempel: min föråldrade videokamera. Visserligen professionell och fortfarande användbar, men ändå efter sin tid (nu när det mesta är high definition).[br][br]Den är i nuläget värd, begagnad och gammal, ca 16 - 17 000 kr (nypris då var 37 000).[br]Trots att jag jobbat med kameran (när jag hade A-skatt), så (dum som jag var) drog jag aldrig av den vid deklaration.[br][br]Denna ska in i firman som inventarie. [br][br]Nu är det dock så att nästa år vid sommaren så släpps en kamera som kommer revolutionera det mesta. Det är en kamera som inte är ett val, det är i stort sett ett måste ifall man ska kunna konkurera på marknaden. Denna kommer köpas in och då ersätta den nuvarande föråldrade videokameran.[br][br]Hur ska jag då göra med avskrivning? Tidigare har det sagts att livslängden är livslängden [u]I[/u] företaget, inte livslängden på marknaden. Livslängden för denna gamla kamera är alltså inte mer än tills inköpet av den nya kameran, vilket är planerat till "early 2009" (som är kameratillverkarens leveransdeadline. Oavsett om de är i tid eller inte så kommer inköpet ske under 2009. [br][br]Så livslängden för nuvarande kameran är mindre än ett år och mycket mindre än detta första räkenskapsår.[br][br]Däremot så vet jag inte hur marknaden ser ut nästa år, så jag vet inte om den kommer säljas eller finnas kvar i företaget som backupkamera. Det är omöjligt att förutse.[br][br]Hur ska jag bedöma och bokföra livslängden? Den är hursomhelst inte mer än 3 år, det kan jag garantera.[br][br]Kollade även upp avskrivningsregler och för mig gäller gränsen 5000 kr. Däremot så kan allt som bedöms ha en livslängd på högst 3 år skrivas av direkt. Därför så bör all min privata utrustning som ska in i företaget skrivas av direkt. Min workstation dator kommer säkert förnyas senast under 2010, hårddiskar kommer förnyas om ett år. [br]Undantagen är nog mikrofoner, midiklaviatur, stativ, videoljus samt fotooptik som alla har väldigt lång livslängd.[br][br]Så, 3 årsregeln gäller väl för de privata "soon to be inventarier" prylarna?
1324
4
Du har i sak helt rätt i det du tycker. Problemet är att Skattemyndigheten kanske inte tycker samma sak vid en revision. Och skulle du göra avskrivningen rakt av utan annan info så skulle du åka på 40% straffavg om dom underkänner direkt avskrivningen. Förvisso kan du ju överklaga osv men det kostar ju mycket tid som du istället kunde lägga på att fixa inkomster. [br][br]Du kan givetvis göra ett öppet yrkande och slipper då straffavg. Och det kan ju gå igenom. [br][br]Sedan är det ju så tråkigt att få denna straffavg. Särskilt om du minskar skatten 10 000:- år ett istället för 2000:- per år i fem år. För åker du på straffavg så blir den 3200:- och den får du inte tillbaks. [br][br]Om det nu är så viktigt att få igenom avdraget iår så skulle jag nog ta ett snack med skattemyndigheten. [br][br]Sedan finns det ju alltid ett lagligt sätt som ger dig samma resultat. [br]Om du sätter in din kamera som 16 000:- och som inventarie. [br]År ett skriver du av 20% = 3200:- så du har då 12800:- kvar som inventarie. [br]När du då deklarerar sätter du av 12800:- i en periodiseringsfond. [br]Du slipper då att betala skatt för dessa 12800:- [br][br]År 2 skriver du av 3200:- igen och återför 3200:- i din periodiseringsfond. [br]osv till år 5. [br][br]Skulle du sedan skrota kameran år 3 (= att den är trasig och åker i soporna, skm får absolut inte riskera att hitta den på företaget eller i ditt hem). [br]Då gör du en direktavskrivning på dom 9600:- du har kvar och återför då dom 9600:- i peiodiseringsfonden. [br][br]Jag är en av dom som egentligen inte tycker om periodiseringsfonder. Men rätt använt är det ett bra sätt att slippa problem. [br]Problemet är dom som upptäcker att iår får jag efterskatt på 50 000:- . Det är bäst att sätta pengar i periodiseringsfonden så slipper jag. Och sedan kommer ju räkningen om 6 år om inte tidigare. [br]I detta fall gör du ju något som är helt medvetet och enligt en plan. Som har ett syfte. Och så länge du sköter återföringen så är allt frid och fröjd. [br][br]Man kan älta detta med avskrivningar eller inte avskrivningar i det oändliga. Frågan är ju om den tid det tar är värt detta. Om man inte istället skall avsätta tid att tjäna sina pengar istället. [br]För i slutändan är det ju samma pengar iallafall. [br][br]Hans
64
Jo, du har nog rätt. Det där med periodiseringsfond låter också som onödigt komplicerat, då är det bättre att skriva av.[br][br]Däremot så vet jag med säkerhet att just videokameran inte kommer ha något användningsområde om 3 år. Om jag nu skriver 3 år som livslängd i mitt bokföringsprogram så kommer det ändå att behandlas som direktavskrivning och det känns onödigt att skriva 5 år, när det förmodligen är skrot om 4 år.[br]Om jag däremot vill behålla skroten efter 4 år, hur "tar jag ur kameran från företaget"?[br]Om jag "köper" ur min egen firma så bokför jag väl som uttag?[br][br](finns en del cyberpunk modifikationer man kan göra med tekniken, vilket jag gärna gör som hobby utanför firman.)[br][br]Jag sitter med Visma enskild firma som bokföringsprogram och detta gör det mesta automatiskt. Inventarier och avskrivningar sker automatiskt som det ska. Så det kanske är bättre att bara bokföra allt efter de år jag tror de kommer vara aktiva i företaget och vara noga med att skriva in marknadsvärdet idag. Jag menar, om videokameran verkligen inte kommer användas i mer än 3 år så kan väl inte skatteverket anse det vara fel. Jag gör ju som reglerna beskriver och vad bokföringsprogrammet automatiserar...[br]Det är ju regelrätt...  vill jag ha kvar kameran efter 3 år så får jag väl "köpa ur den" ur företaget?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.