importera från företag inom EU som inte drar av VAT

3
Hallå på er! Helt ny här på forumet, är i startgroparna att öppna ett mindre företag baserat på nätauktioner. Ska bara ha det som sidoinkomst då jag studerar, men tycker också att det verkar hemskt intressant att driva eget!

Min fråga: har kontakt med bl a ett företag i England som säljer de varor jag är intresserad av. Tyvärr drar de inte av VAT om jag beställer från dem, hur fungerar det för mig då?

Är jag tvungen att ändå betala in svensk moms på de varorna? Fast den momsen "kvittar" jag väl ändå, när jag sedan får dra av den?

Fördelen om de kunde dra av VAT, är väl att varorna för mig blir billigare? Och som det ser ut nu att jag måste betala precis vad alla andra betalar för dem. Eller hur blir det?

Svårt att formulera såna här frågor i skrift, glad om någon kan hjälpa!

Mvh Linnea

2066
2
Du behöver ett giltigt momsreg nummer (VAT-nummer) för att de ska dra av engelsk moms på din order. Om de inte drar av den engelska momsen blir den för dig en del av inköpskostnaden. Precis som du säger betalar du ingen svensk moms på varor du köper inom EU, det blir bara en bokföringsexercis som slutar på 0 kr.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
3
Tack för dina svar Jonathan! Lite klokare blev jag![br][br]Mvh Linnea
1324
2
Du kan förvisso försöka att få tillbaks den engelska momsen från Engelska skattemyndigheten. Så är det mycket pengar är det värt jobbet. [br][br]Hans[br]
589
1
Jag har kunder som tar hjälp av tysk-svenska handelskammaren för att få tillbaka tysk moms. På det sättet slipper de administrationen runt att få tillbaka moms i annat land.[br][br]Möjligen finns något liknande gällande Storbrittanien. Slå en signal till Handelskammaren och fråga dem.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.