Visselblåsarnas larm
Redan 2024 slog visselblåsare inom SJ larm om att bolaget ”utvecklas i fel riktning” under Lingegårds ledning. I anonyma brev till både styrelsen och regeringen beskrev de en rädsla för att ifrågasätta, talade om ”kompisrekryteringar” och en osund kultur där kvalitetsproblem skyllts på andra. ”Sedan vd anställdes 2020 har vårt ekonomiska resultat såväl som punktlighet, kundnöjdhet och varumärke haft en mycket negativ utveckling”, skrev visselblåsarna i sitt brev, enligt Dagens industri.
Ålderskritik mot styrelsen
Samtidigt har styrelseordförande Kenneth Bengtsson själv hamnat i blåsväder efter att ha hänvisat till Lingegårds ålder som skäl för bytet. Kritiken är massiv. ”Hans uttalande om Monica Lingegårds ålder är ogenomtänkt och oförskämt och det förminskar hans förtroendekapital”, säger styrelseproffset Kristina Jarring Lilja till DI.
Splittrad bild av ledarskapet
Lingegård själv har betonat att hon gärna hade fortsatt som vd. ”Det är tydligt att jag gärna hade fortsatt”, sade hon till SvD på söndagskvällen.
Styrelsen pekar däremot på behovet av kontinuitet och en yngre ledare som kan leda SJ under längre tid. Samtidigt kvarstår frågan om Bengtssons sätt att kommunicera beslutet har skadat både hans eget förtroende och SJ:s varumärke.
SJ meddelar nu att Jonas Abrahamsson, i dag vd för Swedavia och tidigare vd för bland annat Eon Sverige, tar över som ny vd den 1 mars 2026.
”Med Jonas Abrahamsson får SJ en vd med mångårig erfarenhet från både flyg- och energisektorn. Han är en erkänt framgångsrik ledare och lagspelare”, säger styrelseordförande Kenneth Bengtsson i ett pressmeddelande.
Monica Lingegård sitter kvar fram till dess, och får därefter sitt avgångsvederlag motsvarande tolv månadslöner – totalt 6,6 miljoner kronor.
Vi har kontaktat SJ för en kommentar gällande hur det statliga företaget säkerställer att avgångsvederlaget på 6,6 miljoner står i proportion till prestationen – särskilt då visselblåsare tidigare framfört allvarliga anklagelser om Lingegårds ledarskap och resultat uteblivit, med sjunkande punktlighet och folkligt missnöje.
Fakta: SJ under Monica Lingegård
- Punktlighet: Långdistanstågens punktlighet sjönk från 88 % (2020) till 72 % (2023). Målet var 95 %.
- Kundnöjdhet: NKI-index minskade från 78 till 71 under samma period.
- Ekonomi: Rörelseresultat på 361 miljoner kr jan–sep 2024 (10,6 % marginal) jämfört med en förlust på 289 miljoner kr 2020.
- Missnöje: Svenskt Kvalitetsindex visar utbrett folkligt missnöje.
- Ursäkt: I februari 2024 bad Monica Lingegård öppet svenska folket om ursäkt: ”Hela svenska folket förtjänar något bättre, helt enkelt en järnväg som man kan lita på.”
Källa: DI