Körersättning

33
Jag har en enskildfirma och ska köra ett antal mil för företaget. Jag har aldrig tagit ut körersättning inna så nu undrar jag lite hur jag ska göra? Hur får jag ett "kvitto", finns det någon mall man kan fylla i? Hur mycket kan jag ta ut?
507
1
Du ska använda dig av en körjournal tror jag. [br] [br]Skattefri bilersättning är för 2005 17 kr per mil. [br] [br]/Daniel
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
33
Det kommer nog bara att bli denna körningen i år, behöver jag ha en körjournal ändå? Det jag är ute efter är något underlag för bokföringen.
507
1
Du gör en körjournal för bara denna körning och så använder du den som underlag till bokföringen. Du kan nog göra en egen mall i excel. [br] [br]Någon annan som har tips på hur henke kan göra?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
720
3
Gör som sagt bara en enkel uppställning i ett kakylark. En kolumn för datum, en för ändamålet ex kundbesök, en för resrutten ex Malmö-Hbg-Malmö, en för sträckan och slutligen en som räknar ut beloppet. Även om du bara gör en längre resa så glöm inte att även ta upp småsträckorna under året. Även om man bara har 500 m till posten och bara "kör" dit två gånger i veckan så är det iallafall 200:- skattefria kronor på ett år. Det finns säkert en massa sådana småsträckor som vi bjuder staten på och under ett år kan det bli en hel del pengar. [br] [br]Däremot ska du inte bokföra detta i en enskild firma, det är en justering du gör i deklarationen
33
[quote="Redkon"]Gör som sagt bara en enkel uppställning i ett kakylark. En kolumn för datum, en för ändamålet ex kundbesök, en för resrutten ex Malmö-Hbg-Malmö, en för sträckan och slutligen en som räknar ut beloppet. Även om du bara gör en längre resa så glöm inte att även ta upp småsträckorna under året. Även om man bara har 500 m till posten och bara "kör" dit två gånger i veckan så är det iallafall 200:- skattefria kronor på ett år. Det finns säkert en massa sådana småsträckor som vi bjuder staten på och under ett år kan det bli en hel del pengar. [br] [br]Däremot ska du inte bokföra detta i en enskild firma, det är en justering du gör i deklarationen[/quote] [br] [br]Okej, då ska vi se om jag fattat det rätt, jag gör alltså en körjournal, men gör inget i bokföringen utan sparar denna till det är dags att deklarera och gör då ett avdrag på N1, är det rätt?
720
3
[quote="henke99"][quote="Redkon"]Gör som sagt bara en enkel uppställning i ett kakylark. En kolumn för datum, en för ändamålet ex kundbesök, en för resrutten ex Malmö-Hbg-Malmö, en för sträckan och slutligen en som räknar ut beloppet. Även om du bara gör en längre resa så glöm inte att även ta upp småsträckorna under året. Även om man bara har 500 m till posten och bara "kör" dit två gånger i veckan så är det iallafall 200:- skattefria kronor på ett år. Det finns säkert en massa sådana småsträckor som vi bjuder staten på och under ett år kan det bli en hel del pengar. [br] [br]Däremot ska du inte bokföra detta i en enskild firma, det är en justering du gör i deklarationen[/quote] [br] [br]Okej, då ska vi se om jag fattat det rätt, jag gör alltså en körjournal, men gör inget i bokföringen utan sparar denna till det är dags att deklarera och gör då ett avdrag på N1, är det rätt?[/quote] [br] [br]Yes, helt korrekt uppfattat.
33
Då tackar jag så mycket för hjälpen.
48
har en liten fundering angående milersättning och hur noga man måste vara, jag kör mellan 5-20 mil per dag i jobbet och undrar om man varje dag måste skriva upp exakt på kilometern lr om man kan avrunda till närmaste mil?
23
på minfirma.nu så finns ett gratis litet verktyg där du kan hålla koll på din körning, både om du kör med egen bil eller fimabil!
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
507
1
[quote="Gotte"]har en liten fundering angående milersättning och hur noga man måste vara, jag kör mellan 5-20 mil per dag i jobbet och undrar om man varje dag måste skriva upp exakt på kilometern lr om man kan avrunda till närmaste mil?[/quote] [br] [br]När jag kollade körjournaler tidigare så skrev dem alltid hur många kilometer de kört. Sen hur noga de noterat kilometerna det vet jag inte. Men det är nog bäst att vara så nogrann som möjligt.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
23
ja, det är ju som med telefonkostnader det är upp till skatteverket att bedömma om de tycker att det man lämnar in i sin deklaration låter rimligt eller inte, blandar man tex bilen eller telefonen mellan att använda den privat och i företaget så blir de petigare, det _kan_ vara ok att bara dra av en summa och säga att ungefär såhär mycket körde jag så det drar jag av! och det går igenom, MEN om de sen kommer och vill ha "bevis" på det så ligger "bevisbördan" på dig, man måste uppvisa kvitton eller körbok, och har man inte det så kan det sluta med böter. [br] [br]OM man däremot lämnar in allt snyggt och prydligt, och redovisar precis vilka samtal och vilka körningar man tänkt dra av, så kan det bara att komma handla om sänkningar av ditt belopp om de inte godkänner allt, har man varit uppriktig med vad man drar av så blir det aldrig böter! Det är ju inte olagligt att göra fel! [br] [br]/ j
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.