Sälja på provision -anställd eller genom ett AB?

20
Hej på er alla och gott nytt,

Så här ligger det till;

En god vän har frågat mig om jag är intresserad av att sälja en enkel produkt han importerar till sverige via ett eget AB. Jag ska få betalt via provision och är intresserad. Frågan är bara hur gör jag/vi detta på bästa sätt? Jag har ett eget AB och funderar på om jag ska använda det på något sätt? Kan jag via mitt AB fakturera min kompis importerande bolag för den överenskommna provisionen? Eller är det bäst om jag blir anställd i min kompis AB? Eller finns än mer kreativa lösningar?

Vad måste jag tänka på om jag väljer det ena eller det andra alternativet? Skatter och sociala avgifter mm...

Tack på förhand och hoppas någon kan reda ut mina lite luddiga funderingar!

Mackan
190
Du kan och bör ta det via det AB - på så sätt kan du göra avdrag lättare (rättare sagt, är du anställd kan inte [u]du[/u] göra avdrag för kostnader i och med försäljningar) och dessutom kvitta eventuell vinst av försäljningen mot eventuella förluster i andra delar av ditt AB. Då blir det också lättare att kontrollera hur mycket lön och utdelning du plockar på totalen och hur mycket du kan behålla i företaget - och därmed ha bättre ha lite bättre koll på hur mycket Anders Borg plockar ur din plånbok (och förhoppningsvis hålla honom på armlängds avstånd).[br][br]Eventuellt får du lägga till verksamheten i bolagsordningen, lite beroende på vad som står där nu.[br][br]Kreativa lösningar kan man alltid komma på, ser i det här fallet dock inte riktigt varför..
589
1
Håller helt med Wooster här. Det blir ju på så sätt även enklare för din kompis. Han får fakturor, istället för att behöva hålla på med lön, sociala avgifter osv.[br][br]Tänk bara på att om du tar det via firma så ska provisionen även täcka sociala avgifter, dvs du ska ha en högre provision när du tar det via firman än om du hade tagit det privat.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.