8999 och 2019?

20
Begriper inte riktigt det här med alla ombokningar man ska göra vid årets slut/början.

1. När jag påbörjat bokslutet ska jag alltså debetera årets resultat på 8999 och kreditera samma uppdelat på 2019/2029 (vi är två delägare). Vad är det egentligen detta gör? Dessa konton är ju tomma från början. Man rör alltså dessa endast vid årsslutet, aldrig annars?

2. Jag läste att man även sedan ska boka om 2019/2029 till 2010/2020. När sker detta, i början eller slutet av året?

3. När ska jag omboka alla underkonton (t.ex. 2013 egen insättning) till 2010? I början eller slutet av året?

Är det något mer man ska göra eller räcker det här fram tills deklarationen? (jag har inget lager, inga skulder, fordringar eller liknande)
589
1
1. Vad du gör är att du bokar in resultatet i balansen. Ett positivt resultat innebär att firman har en skuld till dig, därför hamnar det på kreditsidan (skulder ökar i kredit).[br][br]2 och 3. Du bokar om (när det gäller enskilda firmor, handelsbolag) alla resultatkonton mot konto 2010/2020 (eftersom ni är två blir det ju mot två olika konton), så att du får ETT konto för eget kapital (per delägare) som ingående balans. [br][br]Jag föredrar att göra detta som första verifikation på nya året. Då fungerar exporten till skatteprogrammet optimalt. Men jag vet att många gör den här bokningen som sista bokning på gamla året.
20
Tack för svaret! Jag tror det stämmer nu.[br][br]Behöver man även boka om några momskonton nu över årsskiftet? Jag kör Bokslutsmetoden.
1324
2
Antar att du har årsmoms. Och isåfall skall du iom att du tar ut momsrapporten boka över momskontona till 2650/1650 och sedan till eget kapital då det är du som får ta kostnaden för ev efterskatten. [br][br]Hans
20
[quote author=hfohrman link=topic=3326.msg15295#msg15295 date=1199460643][br]Antar att du har årsmoms. Och isåfall skall du iom att du tar ut momsrapporten boka över momskontona till 2650/1650 och sedan till eget kapital då det är du som får ta kostnaden för ev efterskatten. [br][br]Hans[br][/quote][br]Tack! Japp, årsmoms. Ska jag även boka om EU-momskontona?[br][br]Hm, vad menar du i och med momsrapporten förresten? Nu gjorde jag denna ombokning som en bokslutsverifikation, alltså i slutet av året.[br][br](Bokföringsprogrammet (BL Start) frågade vilken månad momsöverföringen gällde för att momsrapporten skulle bli rätt men eftersom det inte gick att välja hela året utan endast enstaka månader skippade jag det steget. Behövs ens momsrapporten om man endast redovisar en gång om året?)
1324
2
Om du har årsmoms så skall du ta ut en momsrapport som du sedan redovisar ihop med deklarationen. Inte säker var  Och denna är det viktigt att du tar ut och sedan bokar om som första steg. Innan du bokar om resten. [br]När du bokar denna så kommer alla momskonton 2610 - 2645 att bli noll och din momsskuld hamnar på 2650. Skall du ha tillbaks moms blir det på 1650. [br][br]Vi som skickar momsrapport varje månad gör denna ombokning varje månad. Och betalar sedan också så då bör det mesta utom sista månaden vara noll redan. [br][br]Som jag skrev så skall momsrapporten med deklarationen vid årsmoms. Förut var det en del av N1 men den verkar borta från NE så jag vet faktiskt inte hur den skall skickas. [br]Kanske någon annan vet. [br][br]Hans[br][br][br]
720
[quote author=hfohrman link=topic=3326.msg15301#msg15301 date=1199473721][br]Som jag skrev så skall momsrapporten med deklarationen vid årsmoms. Förut var det en del av N1 men den verkar borta från NE så jag vet faktiskt inte hur den skall skickas. [br]Kanske någon annan vet. [br][br][/quote][br][br]Momsen ska redovisas på en egen bilaga som numera ser ut exakt som en vanlig skattedeklaration. Lite enklare och tydligare när man fyller i än  tidigare.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.