Moms och avdrag - Vad gäller och hur fungerar det?

2
Jag skulle vilja be om en klargörelse gällande vad som kallas avskrivning och moms.
Som jag har förstått företagsekonomi skall ingående moms alltid anses vara en "skuld" till staten. Det vill säga, säljer jag 10 st varor á 100:- styck (inklusive moms) för en totalsumma av 1000:- där 25%/250:- är moms är jag skyldig staten 250:- vilket skall betalas. Men om jag har köpt in varor för försäljning, 20 st á 50:- styck (inklusive moms) har jag ju även betalat 250:- i moms och 250-250 = 0:- och jag är inte längre skyldig staten någon moms.

Än så länge är väl detta korrekt? Dvs den moms jag får in från försäljning kvitteras mot den moms jag betalar vid inköp, och säljer jag mer än jag köper får jag betala moms och köper jag in mer varor än jag säljer så får jag helt enkelt tillbaka för betald moms?

Vad som förvirrar nu är allt prat om "avdragsgilla" varor och när folk pratar om att "dra av hela beloppet". Är inte allt jag köper in till mitt företag "avdragsgillt" i den mån att jag kvitterar dess moms mot försäljningen? Och finns det varor där man kan dra av hela värdet, dvs moms+resterande belopp? Jag känner att jag inte riktigt hänger med i termerna och vore hjärtligt tacksam om någon kunde klara upp det här.  Jag förstår ju givetvis att om jag driver ett målarföretag och köper in musikinstrument för 5000:- så är det ju inte avdragsgillt, men allt annat som verkligen behövs i företaget måste väl ändå vara det? 😃
2066
22
[quote author=timo link=topic=3300.msg15167#msg15167 date=1198778199][br]Jag skulle vilja be om en klargörelse gällande vad som kallas avskrivning och moms.[br]Som jag har förstått företagsekonomi skall ingående moms alltid anses vara en "skuld" till staten. Det vill säga, säljer jag 10 st varor á 100:- styck (inklusive moms) för en totalsumma av 1000:- där 25%/250:- är moms är jag skyldig staten 250:- vilket skall betalas. Men om jag har köpt in varor för försäljning, 20 st á 50:- styck (inklusive moms) har jag ju även betalat 250:- i moms och 250-250 = 0:- och jag är inte längre skyldig staten någon moms. [br][br]Än så länge är väl detta korrekt?[br][/quote][br][br]Nästan. Börja med att vända på terminologin. Dvs "utgående moms" är moms du får från kunder och ska betala till staten. "Ingående moms" är moms du betalar på saker du köper och ska få tillbaka från staten.[br]Vidare, 1000 kr inklusive moms är lika med 800 kr plus 200 kr moms. Dvs, beloppet + moms är +25%, beloppet inklusive moms är -20% för att få beloppet utan moms. (100 * 1,25 * 0,80 = 100 för matematiken)[br][br][quote author=timo][br]Dvs den moms jag får in från försäljning kvitteras mot den moms jag betalar vid inköp, och säljer jag mer än jag köper får jag betala moms och köper jag in mer varor än jag säljer så får jag helt enkelt tillbaka för betald moms?[br][/quote][br][br]Ja, utgående moms kvittas mot ingående.[br][br][quote author=timo][br]Vad som förvirrar nu är allt prat om "avdragsgilla" varor och när folk pratar om att "dra av hela beloppet". Är inte allt jag köper in till mitt företag "avdragsgillt" i den mån att jag kvitterar dess moms mot försäljningen? Och finns det varor där man kan dra av hela värdet, dvs moms+resterande belopp? Jag känner att jag inte riktigt hänger med i termerna och vore hjärtligt tacksam om någon kunde klara upp det här.  Jag förstår ju givetvis att om jag driver ett målarföretag och köper in musikinstrument för 5000:- så är det ju inte avdragsgillt, men allt annat som verkligen behövs i företaget måste väl ändå vara det? :D[br][/quote][br][br]Ska försöka reda ut det här. Att något är avdragsgillt syftar inte till att du får "dra av" momsen på det. Ved det betyder är att du får använda utgiften till att minska din vinst i företaget - dvs utgiften utgör en kostnad för företaget. (Denna kostnad är alltså utan momsen.) Om något inte är avdragsgillt innebär det att företaget måste betala skatt även på den summan. (Om det inte är avdragsgillt får du oftast inte heller göra avdrag för momsen på det.)[br]Det fungerar på samma sätt som med din privata deklaration, resekostnader till arbetet över en viss gräns är avdragsgilla - du får minska ditt beskattningsunderlag med den summan.[br][br]Generellt gäller att allt som behövs för att driva företaget och som används i företagets verksamhet är avdragsgillt. Det finns vissa undantag, ex representation över vissa belopp, hyra/leasing av bilar där du inte får dra av all moms o s v.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
avdrag på inventarier i en mindre firma är 25 % på värdet varje år. Det finns även en annan metod 30, 20 metoden som betyder att du drar av 30%  av värdet de 3 första åren och slutligen 20% på hela anskaffningsvärdet, alt. 20% per år tills värdet är 0. Det finns fler varianter men detta räcker långt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2
Ah, stort tack![br]Nu börjar det klarna för mig. :)[br]När det gäller inventarier så får väl dessa om värdet underskrider 5000:- dras av direkt? Hur är det när det gäller "kvittering" av moms för inventarier, dras denna direkt eller är det även 25% per år som gäller för den summan?[br][br]Och hur bokförs icke-avdragsgilla inköp? Använder man speciella konton för dessa i bokföringsplanen för att kunna urskilja?[br][br]Tack![br]
1324
4
All moms dras direkt. Så även om du handlat för 20000:- plus moms så drar du alla 5000:- i moms med en gång. Och dom 20000:- hamnar som inventarie och dras sedan av under ett antal år. [br][br]Om du köper en pryl för under 5000:- plus moms (=6250:-) så är det ingen inventarie utan en förbrukningsinventarie och bokförs då direkt som kostnad på detta konto. [br][br]Och ja det finns speciella konton för icke avdgarsgilla saker. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.