Aktivitetstödet ger statlig skatt..?

40
Hej!

Jag sitter och trasslar med min inkomstdeklaration för 2006. Jag startade eget februari 2006 och hade aktivitetsstöd under de första 6 månaderna. Nu när jag fick slutskattebeskedet ser jag till min fasa att jag åkt på en massa statlig skatt för inkomståret 2006. Visst gick det bra och jag drog in mycket pengar på min nystartade firma (enskild firma) men jag var noga med att lägga undan lika mycket till inkomstskatt som jag gjorde i egna uttag, eftersom det var vad jag fått lära mig under starta-eget-utbildningen. Men jag hade inte räknat med att skatteverket tänkte lägga aktivitetsstödet ovanpå mina egna uttag och därmed ge mig en massa statlig skatt.

Nån som har koll på dessa regler, skall aktivitetsstödet läggas ovanpå de egna uttagen när inkomstskatten skall räknas ihop? Eller kan skatteverket gjort fel, vilket jag hoppas förstås.. 🙂

mvh
Higgins
2360
37
Det är ungefär som A-kassa  och på det betalar du ju skatt på. Skillnaden är att du kan driva företag men ändå få garanterad inkomst under ett antal månader. Har du gjort alla avdrag för kostnader som du har rätt till kanske skatten blir en annan eller 0.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
40
ok, tack fastän svaret var till klen tröst. Jag får bita i det sura äpplet och pynta in restskatten.. några avdrag mer än allmänna har jag inte gjort men har nog inte rätt till mer heller tyvärr.[br][br]Skulle tro att jag växlar över till aktiebolag nästa år, det verkar fördelaktigare om man drar in såpass med pengar att man åker på statlig inkomstskatt. Och den verkar jag inte kunna undvika med enskild firma i dagsläget.[br][br]mvh[br]Higgins
2360
37
[color=red]*Inlägget är BORTTAGET*[/color] med hänvisning till nedanstående:[br][br][br]2. Postning[br]- Sök först, posta sedan. (högre upp på sidan, när du är inloggad)[br]- Dubbelposta inte.[br]- Skriv en väl beskrivande rubrik.[br]- Eventuella regler för respektive kategori ska läsas och följas.[br][color=red]- Meningslösa inlägg i form av korta och ej till tråden tillförande kommentarer får ej förekomma.[/color][br]- Postning med länkar som handlar om att skapa klickprovision är absolut förbjudet, med detta menas länkar i formen domän.com/?id=1234 eller andra liknande konstruktioner med samma syfte.[br]- Inlägg som behandlar MLM, pyramidspel, spel och därmed jämförliga företeelser accepteras inte och raderas utan föregående varning.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
[color=red]*Inlägget är BORTTAGET*[/color] med hänvisning till nedanstående:[br][br][br]2. Postning[br]- Sök först, posta sedan. (högre upp på sidan, när du är inloggad)[br]- Dubbelposta inte.[br]- Skriv en väl beskrivande rubrik.[br]- Eventuella regler för respektive kategori ska läsas och följas.[br][color=red]- Meningslösa inlägg i form av korta och ej till tråden tillförande kommentarer får ej förekomma.[/color][br]- Postning med länkar som handlar om att skapa klickprovision är absolut förbjudet, med detta menas länkar i formen domän.com/?id=1234 eller andra liknande konstruktioner med samma syfte.[br]- Inlägg som behandlar MLM, pyramidspel, spel och därmed jämförliga företeelser accepteras inte och raderas utan föregående varning.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.