Dator avdrag

Tråden är låst och det går inte att kommentera i den.
54
Har en fundering kring köp av dator. vart ska jag kontera datorköpet?
livslängden beräknas till 3 år, visst kan jag göra avdrag direkt utan avskrivning?

konto=
1324
2
Har du enskild firma. ?[br][br]Om så är fallet kan du dra av en dator direkt om den kostar mindre än 5000:- + moms.=6250:-  Då sätter du summan på moms resp förbruknigsinventarie. [br][br]Om den ksotar mer än 5000:- + moms så blir det att sätta som inventarie ach skriva av. [br][br]Hans
101
Hej![br][br]Om jag inte minns helt fel, får du idag då reglerna ändrats, göra en direktavskrivning och förbrukningsinventaierna får uppgå till ett värde av 10 000 kr, om du gör ett "riktigt" bokslut. Men vid ett förenklat bokslut är summan för förbrukningsinventarier max 5000 kr.[br][br]Hoppas att detta gjorde dig något klarare! ;-)[br][br]//Marta[br]
54
tack båda, [br][br]gör jag avskrivning i fem år 20%[br]eller 3 år 20%
101
Hej igen![br][br]Om du ska skriva av din dator, gör du det på 3 år![br][br]//Marta
720
Kortaste avskrivningstiden är 5 år, tre år finns inte som alternativ. Endera finns det inte en ekonomisk livslängd på mer än 3 år oh då är det kostnadsföring direkt som gäller, eller så gör man avskrivningar och där är kortaste tiden 5 år innan hela beloppet kan vara kostnadsfört.[br][br]
101
Vilken tur att du har ögonen med dig Redkon.  :o   Blev helgalet.  :vissla  [br]Ger dig en applåd för det!  :bravo[br][br]Klart det är 5 års avskrivning på kontorsinventarier! [br][br]//Marta
54
om jag beräknar det till 3 år, vilket konto ska jag använda?
720
Här är en lite "lathund" för hur du bokar inventarier:[br][br]http://www.foretagande.com/dftpage/Varf%C3%B6r%20g%C3%B6r%20man%20avskrivningar.pdf[br][br]Jag har svårt att se hur du skulle kunna göra en direktavskrivning av en dator såvida den inte kostnadsässigt ligger under gränsen. Till det du behöver datorn i din verksamhet kommer en dator du köper idag även att fungera om tre år
2360
37
Det kan finnas fler anledningar att en dator som kostar mer än direktavskrivningsbeloppet inte håller dessa 3 år.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1073
139
[quote author=Redkon link=topic=3026.msg13380#msg13380 date=1193090837][br]Här är en lite "lathund" för hur du bokar inventarier:[br][br]http://www.foretagande.com/dftpage/Varf%C3%B6r%20g%C3%B6r%20man%20avskrivningar.pdf[br][br][/quote][br][br]Iofs en bra lathund, men lite märkligt att förutsätta att varje inventarie inköps den 1:a januari (sannolikheten för det är väl ungefär 1 på 365).[br][br]Det jag avser är alltså exemplen på planenlig- och överavskrivning, fördelningen mellan dessa ska ju påverkas av anskaffningsdatumet.[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br]
2
Hej,[br][br]Har hört att man kan dra av hela kostnaden för datorn, oavsett pris, om man använder datorn i "produktion" och inte som ett administrativt hjälpmedel, exempelvis för mjukvaruföretag, datakonsulter, etc. Vet inte exakt argumenten bakom men misstänker att det har med ekonomiska livslängden att göra. Någon som bekräfta....eller avfärda detta?[br][br][br]/S
720
[quote author=stifor link=topic=3026.msg13453#msg13453 date=1193322295][br][br]Det jag avser är alltså exemplen på planenlig- och överavskrivning, fördelningen mellan dessa ska ju påverkas av anskaffningsdatumet.[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br][br][/quote][br][br]KAN påverkas, SKA inte. Personligen tror jag ju inte att den som behöver en lathund för att förstå och kontera anläggningstillgångar/avskrivningar kommer att "spetsa till" sitt bokslut med att "avskrivningar på materiella anläggningstillgångar är gjorda med följande %-sats med hänsyn till innehavstiden"[br]De aldra flesta stannar nog vid att "avskrivningar görs med 20% per år".[br]
2360
37
Visst finns det fall då man får dra hela kostnaden för dator men om sedan SKV godkänner det är en annan sak men högre instanser ska göra det. SKV slår ju ner på allt de kan och tendensen på företagsskattenämndsmöten under förra mandatperioden var inte företagsvänliga och jag fick ofta strida för att företagare skulle få den rätt de hade rätt till. Numera finns det förmodeligen borgerilig majoitet i dessa nämnder vilket det inte var tidigare. mycket mer behöver inte sägas, ni förstår säkert resten.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
46
[quote author=dirtydavey link=topic=3026.msg13459#msg13459 date=1193333018][br]Hej,[br][br]Har hört att man kan dra av hela kostnaden för datorn, oavsett pris, om man använder datorn i "produktion" och inte som ett administrativt hjälpmedel, exempelvis för mjukvaruföretag, datakonsulter, etc. Vet inte exakt argumenten bakom men misstänker att det har med ekonomiska livslängden att göra. Någon som bekräfta....eller avfärda detta?[br][br][br]/S[br][/quote][br]Jag arbetar som datakonsult och hade inga problem att få dra av kostnaden för min bärbara dator direkt. Så här skrev jag i min motivering till Skatteverket vilket godtogs:[br][br][i]Eftersom det inom branschen krävs att man utrustnings och prestandamässigt använder relativt nya datorer samt att slitaget på bärbara datorer som används dagligen av egen erfarenhet är betydligt större än för stationära datorer så beräknar jag den ekonomiska livslängden på den inköpta bärbara datorn till högst 2-3 år. Jag har därför i deklarationen yrkat på att datorn med ovanstående motivering skall betraktas som en korttidsinventarie och att få dra av hela inköpskostnaden i deklarationen för taxeringsåret 2005.[/i][br][br]Till saken hör att jag faktiskt fick viss hjälp av Skatteverket hur jag skulle skriva för att få igenom avdraget  :)[br]Det viktiga är att kunna visa att den ekonomiska livlängden är högst 3 år. Att datorn fortfarande fungerar och går att använda efter 3 år är en helt annan sak - och vad hjälper det om den fungerar men inte längre duger för att jag ska kunna använda den i mitt arbete ?[br][br]/ TT
1073
139
[quote author=Redkon link=topic=3026.msg13462#msg13462 date=1193335372][br][quote author=stifor link=topic=3026.msg13453#msg13453 date=1193322295][br][br]Det jag avser är alltså exemplen på planenlig- och överavskrivning, fördelningen mellan dessa ska ju påverkas av anskaffningsdatumet.[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br][br][/quote][br][br]KAN påverkas, SKA inte. Personligen tror jag ju inte att den som behöver en lathund för att förstå och kontera anläggningstillgångar/avskrivningar kommer att "spetsa till" sitt bokslut med att "avskrivningar på materiella anläggningstillgångar är gjorda med följande %-sats med hänsyn till innehavstiden"[br]De aldra flesta stannar nog vid att "avskrivningar görs med 20% per år".[br][br][/quote][br][br]OK, vi tar ett par exempel som visar att det SKA påverkas.[br][br]Förutsättningar: Inköp av 1 inventarie, kostnad 10.000, livslängd 5 år, maximal avskrivning, räkenskapsår = kalenderår[br][br]Exempel 1, anskaffningsdatum 1 jan år 1 (planenlig livslängd 1/1 år 1 -- 31/12 år 5):[br]År 1: Planenlig avskrivning 2.000, Överavskrivning 1.000[br]År 2: Planenlig avskrivning 2.000, Överavskrivning 100[br]År 3: Planenlig avskrivning 2.000, Överavskrivning -530[br]År 4: Planenlig avskrivning 2.000, Överavskrivning -570[br]År 5: Planenlig avskrivning 2.000, Överavskrivning 0[br][br]Exempel 2, anskaffningsdatum 1 juli år 1 (planenlig livslängd 1/7 år 1 -- 30/6 år 6):[br]År 1: Planenlig avskrivning 1.000, Överavskrivning 2.000[br]År 2: Planenlig avskrivning 2.000, Överavskrivning 100[br]År 3: Planenlig avskrivning 2.000, Överavskrivning -530[br]År 4: Planenlig avskrivning 2.000, Överavskrivning -570[br]År 5: Planenlig avskrivning 2.000, Överavskrivning 0[br]År 6: Planenlig avskrivning 1.000, Överavskrivning -1000[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br][br]
720
Viist, det exemlpet visar hur det fungerar om du gör avskrivningar med hänsyn till innehavstiden. Det finns däremot INGET som säger att man MÅSTE göra avskrivningar enligt den principen, man kan lika gärna göra avskrivningar planenligt utifrån beräkningen att alla inventarier innehavts hela året. [br][br]Oftast när mindre företag använder principen med "med hänsyn tagen till innehavstiden" så innebär det att bolaget inte tål fulla avskrivningar under året så att detta blir ett sätt att rädda resultatet.[br][br]För större bolag är det en helt annan sak, men de har förhoppningsvis själva kunskapen om hur avskrivningar bokförs
1073
139
Resultatet i slutändan (längst ned på resultaträkningen) blir detsamma vare sig man avskriver planenligt från anskaffningsdagen eller från början av anskaffningsåret.[br][br]Så vilken metod man väljer är väl en smaksak.[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br]
589
1
Och när det nu är en smaksak innebär det "kan", inte "ska"...
1073
139
...och det innebär inte heller "ska inte".[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br]
589
1
... vilket ingen heller har hävdat. Däremot har jag sett dig hävda "ska".
1073
139
[quote author=Jorgen link=topic=3026.msg13611#msg13611 date=1193562691][br]... vilket ingen heller har hävdat. Däremot har jag sett dig hävda "ska".[br][/quote][br][br]Här hävdades det:[br][br][quote author=Redkon link=topic=3026.msg13462#msg13462 date=1193335372][br]KAN påverkas, SKA inte. Personligen tror jag ju inte att den som behöver en lathund för att förstå och kontera anläggningstillgångar/avskrivningar kommer att "spetsa till" sitt bokslut med att "avskrivningar på materiella anläggningstillgångar är gjorda med följande %-sats med hänsyn till innehavstiden"[br]De aldra flesta stannar nog vid att "avskrivningar görs med 20% per år".[br][/quote][br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br]
589
1
Nej, det gör det inte. Redkon skriver "KAN". Och det är helt rätt. Du skrev tidigare "SKA", vilket innebär att man måste och det är fel.[br][br]Det är stor skillnad på "kan" (eller "bör" som det då brukar stå i lagtexten) och "ska/skall".
1073
139
Redkon skrev "KAN påverkas, SKA inte".[br][br]Jorgen, ser du inte det som står efter kommatecknet???[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br]
589
1
Jo, jag har inga problem att se det. Det står att man kan göra som du sa, men att man inte nödvändigtvis ska göra så. Alltså att man kan, inte att man ska (som du ju faktiskt skrev).[br][br]Lägg ner nu, du råkade skriva fel och det viktiga är att vi klargör för de som läser här vad som gäller.
589
1
Jag tror att frågeställaren har fått svar på sin fråga. Låser därmed tråden.