Bokföring av IT-tjänster

5
Hej,

Fråga 1:
Vi funderar på att starta ett dataföretag som bland annat kan erbjuda it-tjänster. Om det nu visar sig efter ett tag att mängden transaktioner / per dag, blir för mycket att manuellt hantera, hur skulle man lösa detta på ett praktiskt sätt?.

Fråga 2:
Om man nu startar ett handelsbolag och samtidigt har en inkomst ifrån arbetsgivare så ska man sambeskatta dessa inkomster, någon som har en bra sida eller kan snabbt förklara hur man går till väga?

mvh
/Emil & Laila
589
1
1. Jag förstår inte riktigt frågan. Eftersom du ställer den i bokföringsdelen av forumet, menar du då att ni tänkt bokföra manuellt, i en gammaldags liggare? När ni ska starta dataföretag? Känns som om jag har missförstått något. Förklara gärna lite mer.[br][br]2. Din vanliga inkomst från arbetsgivare deklareras på sidan 1 i inkomstdeklarationen som inkomst av tjänst. [br][br]Handelsbolaget gör en deklaration (inkomstdeklaration 4) där det på sidan 4 framgår hur handelsbolagets vinst ska delas upp på delägarna. Detta beror på att handelsbolaget inte är något skattesubjekt, men en egen juridisk person (till skillnad mot enskild firma). [br][br]Varje delägare fyller sedan i en blankett N3A - Andel i handelsbolag. Beroende på resultatet som kommer ut av N3A-blanketten kommer du antagligen att få en inkomst som du ska skatta för (både källskatt och egenavgift), antingen som inkomst av tjänst eller som inkomst av kapital.
5
Hej Jörgen,[br][br]tack för att du tog dig tid att svara.[br][br]1) Om vi säger så här, du har en exempelvis en webbshop och/eller tjänst där du teoretiskt skulle kunna ha 500, kanske tusen transaktioner per dag. Visserligen så går det att sitta och , som jag sade manuellt lägga in varje transaktion in i bokföringsprogrammet. Men frågan va då, går inte detta att lösa på ett automatiserat sätt, få in datat i bokföringen utan att behöva lägga in varje transaktion separat i bokföringsprogrammet. Skulle ta upp hela dagen att bara sitta och bokföra saker , om du förstår vad vi menar. =)[br][br]tack på förhand.[br][br]/Emil & Laila
5
Hej ni som har skickat PM till oss! Tack! Vi kan inte skicka svar till er innan vi lagt in 5 inlägg i forumet..... men snart så.... :mrgreen:[br][br]MVH Emil & Laila
589
1
Det känns för mig som IT-problem, snarare än ett bokföringstekniskt problem. Antagligen finns det bokförings-/redovisningsprogram som klarar sånt här (ni lär ju inte vara ensamma om problemet), men jag har tyvärr inte så bra koll på program som klarar det ni behöver.
2066
2
Flera bokföringsprogram har färdiga kopplingar mot webbutiker. Har inte använt dem själv, men det är som Jörgen säger inte ett unikt problem.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.