Bokföra kostnader innan företagsstart

9
Som jag har förstått det kan man dra av momsen för kostnader som skett i upp till ett år innan företagsstart. Min fråga är hur jag ska bokföra dessa kostnader? Varje verifikat var för sig eller allt som någon sorts klumpsumma?

Ta gärna ett exempel, säg kontorsmaterial för 1000 kr ink moms och mjukvara för 1500 kr ink moms. Hur skulle det se ut i bokföringen?

/Jimi
Jiiro.com – Smart sälj. Bra köp.
http://www.jiiro.com
589
1
Kontorsmaterial:[br]Konto 6110 Kontorsmaterial, debet 800 kr. [br]Konto 2640 Ingående moms, debet 200 kr.[br]Konto 1930 Bank, kredit 1 000 kr.[br][br]Mjukvara:[br]Konto 5420 Programvaror, debet 1 200 kr.[br]Konto 2640 Ingående moms, debet 300 kr.[br]Konto 1930 Bank, kredit 1 500 kr.
1324
2
Jag bokförde varje kvitto för sig.  Jag la in dom som vanliga verifikat på första dagen av företaget.  Och eftersom jag betalt dom med egna pengar så blev det "egen insättning" istället för 1930.[br][br]Sedan tog jag in viss utrustning som var äldre och utan kvitto. Det blev egen insättning och kostnadskonto (men ingen moms). Värdet satte jag till något under vad jag hittade motsvarande på Blocket resp i begagnadaffär. [br][br]Hans[br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.