Styrelsesuppleant

6
1
Hej! Ska strax till och starta aktiebolag.
Kommer att köra detta själv men ett aktiebolag kräver ju att man har en styrelsesuppleant om man inte har någon fler ledamot i bolaget.

Jag vill använda en närstående som suppleant, Personen i fråga kommer inte vara ett dugg insatt i företaget och kommer inte medverka vid någon bolagsstämma eller liknande. Kommer helt enkelt att stå på pappret så att jag får starta upp bolaget.

Som jag förstår det så har suppleanten inte något ansvar så länge det inte är suppleanten som styr bolaget (när ledamoten inte är närvarande) men går det även att avtala bort ansvaret så att båda parter är säkrade?

Är det några nackdelar som personen får om man skriver på som styrelsesuppleant? T.ex. något skattemässigt?
1468
246
I normalfallet så har suppleanten inget ansvar utan den huvudsakliga uppgiften är att driva företaget/lägga ner det om du av nån anledning försvinner eller dör. Dock har skatteverket uppfunnit lite egna lagar för att kringgå aktiebolagslagen och kan undersöka om det verkar vara suppleanten som är den som egentligen driver företaget. Det är inte så ovanligt som man kan tro, om t.ex den ordinarie har gått i konkurs eller nåt, och sen startar han ( ofta en han ) ett nytt företag med får inte sitta som ledamot, utan petar dit en fru eller mamma, och sig själv som suppleant. Skatteansvaret kan du aldrig avtala bort, så om det går åt pipan kommer skatteverket att utreda vem som egentligen drev företaget och därmed ska ställas som ansvarig. Kan dom inte reda ut det så blir det styrelseledamoten. Vill man vara säker på att slippa ett skatteansvar så måste man begära bolaget i konkurs innan skatten förfaller till betalning, dvs vanligen den 12 i månaden. Det här är lite nytt agerande från skatteverkets sida och har redan lett till tragedier. Läste om nån tjej som blev skyldig nära 2 mille i skatt för hon satt i en restaurangstyrelse som hon egentligen inte hade nåt med att göra. Men nej, i normalfallet är det helt ofarligt att sitta som suppleant. Ser man däremot att det barkar mot konkurs så bör man hoppa av uppdraget så fort det går.
2360
37
Som nämndeman i tingsrätten i Stockholm hade vi ofta hand om målvakter som i bästa fall visste att de satt i någon styrelse ofta inte ens det så det är bra att man stramar upp detta så inte mer pengar strömmar ur landet vilket var vanligt då. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
4
1
Hej! Man kan visst inte sätta sig själv ens som suppleant i ett AB om man är i konkurs. [attachment=311]IMG_2121.png[/attachment]
1468
246
Nej, det är generellt väldigt få saker man kan göra om man är i konkurs..
4
1
Ja finns det något egentligen? Läst om folk med 20 år gamla bevakade skulder som när dom startat AB så blir dom satta i personlig konkurs och får inte driva sina AB,n vidare.
1468
246
Nej, man är ju i princip omyndigförklarad, så det är inte mycket man kan göra utöver att bara leva, jobba och betala mat och hyra. Så det gäller oftast att få konkursen avslutad så fort det bara går. Den andra delen av ditt inlägg ställer jag mig dock lite mer frågande till.. Har man gamla bevakade skulder på sig själv, så ska dom inte påverkas av att man startar ett AB. Blir det nån sammanblandning där så måste man haft extremt dåliga rådgivare. När nåt sånt händer ( om det gör det ) så brukar det i 99% av fallen ligga nåt annat bakom också, som personen inte berättat.
4
1
Jag var lite otydlig. Personen i fråga hade gamla bevakade skulder som låg hos inkassobyråer. När personen startade och kom igång med sitt AB begärde inkassobolagen personen i personlig konkurs. Då fick den inte längre driva sitt bolag som företrädare.

Admin: Inlägget är äldre, här kan du läsa om hur ett styrelseuppdrag fungerar och hur du startar aktiebolag.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.