Se vinsten som en kostnad

Många företagare upplever vinst som någonting svårt, någonting de själva inte kan styra över. De intalar sig själva saker som “bara jag kan ta lön så är jag nöjd” eller “vinst är inte viktigt för mig”.

Allt för många företagare arbetar ett helt år med sitt företag och när året passerat ser det över huruvida företaget gått med vinst eller inte. Jag brukar likna det med att “sätta sig i baksätet”. Det blir verksamheten som styr och inte du som ägare. Behöver det verkligen vara så?

En av de övningar som jag brukar göra med företagare är att träna på att se vinsten som en kostnad. En kostnad lika viktig som vilken annan kostnad i företaget som helst.

Jag brukar säga att lön är den ersättning som du får för att du aktivt arbetar i ditt företag. Vinst däremot är den ersättning som du får för att du väljer att vara egen företagare med alla risker och uppoffringar som det innebär. Det betyder att vinsten är en viktig del för dig som företagsägare och också någonting som fler företagsägare borde eftersträva. Om du inte strävar efter vinst så rånar du dig själv på en av de stora fördelarna med att vara just företagare och den ersättning du som företagare förtjänar med all den osäkerhet det till en början ofta innebär att driva företag.

Med det sagt finns det givetvis också affärsmodeller som helt enkelt inte kan bli lönsamma på grund av att det inte finns någon efterfrågan på den produkten eller tjänsten som erbjuds. Däremot finns potentialen till bättre lönsamhet i majoriteten av de företag jag stött på.

Att prioritera vinsten gör att det kommer att bli mer utav den. Det säger sig självt.

För många av de företagare jag arbetar med brukar jag prata om att sätta upp ett separat vinstkonto för sitt företag. Det för att visa för sig själv att det är viktigt att göra vinst. Genom att skapa en vana att skicka över pengar varje månad till sitt eget vinstkonto. Ett exempel på det är att i samband med att du betalar ut löner eller betalar andra fakturor så gör du också en överföring för vinsten. På så sätt finns det ofta en del pengar på kontot i slutet på året för att kunna ta ut en eventuell aktieutdelning.

Givetvis kan det här vara lättare sagt än gjort men genom att börja göra detta skapar vi som företagare vanan att se vinsten som en naturlig del av företagandet och inte bara någonting som kanske någon gång kommer att uppstå.

Bygg ett bra erbjudande

När det kommer till hur vi människor väljer att köpa saker så är vi i mångt och mycket styrda av känslor. Trots det använder många företagare inte detta faktum till sin fördel utan marknadsför sig ofta med logiska argument om varför kunder borde köpa just deras produkt eller tjänst. I Ägarskolans program brukar vi visa, vad vi kallar för psykologiska knappar. Knappar som gör att våra produkter och tjänster sticker ut och blir mer attraktiva för våra kunder. Det handlar om att marknadsföra med känslor istället för med logiska argument.

Företag har ofta en eller flera produkter eller tjänster som de marknadsför. De produkterna och tjänsterna har ett pris och ibland har de även någon form av rea eller ett erbjudande där kunden kan få ett billigare pris. Oftast är det här alla delar som företaget använder sig av för att locka kunderna till sig. Det gör att det varken sticker ut eller för den delen blir speciellt attraktivt. För att skapa ett attraktivt erbjudande behöver vi företagare veta om vad det är som får en kund att ta ett beslut att köpa av just dig och när du har “avkodat” det kan du också använda det för att få era produkter och tjänster att framstå på bästa sätt inför dina kunder.

Jag har ett exempel från ett av mina tidigare företag där vi marknadsförde en produkt och skaffade kunder genom att ha personliga möten med dem. Min egen statistik över antalet kunder som valde att köpa min produkt var omkring 20%. Alltså två av tio personer valde att säga JA till att köpa medan åtta av tio sa NEJ. Jag försökte att lista ut vad det var som gjorde att så många sa nej då jag själv tyckte att de borde sagt ja. Vi hade gjort ett bra arbete innan med att se till att de personerna som vi hade möte med verkligen passade för vår produkt men ändå fick jag fler nej än jag tyckte vi borde få. Det var då jag lärde mig några av de psykologiska knapparna som man kan trycka på för att öka attraktiviteten för sina produkter. Efter det gjorde jag om min presentation med bara ett par små detaljer. Efter det vände utvecklingen helt och hållet för mig. Från att 20% valde att köpa så köpte nu istället närmare 80% av de kunder jag hade framför mig. Det var nästan skrämmande för mig att se hur så små detaljer kunde göra så stora skillnad.

Det här gjorde att jag började att lära ut de här delarna till resten av min försäljningsorganisation vilket resulterade i en otroligt snabb tillväxt det efterföljande året. Över åren har jag kunnat ta del utav fler av de här psykologiska knapparna och nu när jag är mer medveten om dem så ser jag dem också användas överallt av andra framgångsrika företag. Det blir tydligt att det här är något som lönsamma företag ständigt arbetar med medan många kämpande småföretagare inte vet om att det överhuvudtaget existerar.

Fokusera på EN strategi tills den är lönsam

Många företagare söker efter lyckan när det gäller sin marknadsföring. Deras strategi för marknadsföring är att hela tiden försöka testa det nya. De försöker lite med facebookannonsering och när man inte lyckas första gången med det går man vidare till Linkedin och därefter Tik Tok eller vilken annan social plattform som råkar vara populär just för stunden. När det kommer till att skapa en bra marknadsföringsstrategi handlar det inte primärt om vilken plattform du väljer att marknadsföra dig genom. Det spelar kanske inte ens någon roll om det är online eller offline. Istället har det varit att fokusera på en process och sedan se till att följa den TILLS den blir bra och lönsam.

Vi lever idag i ett väldigt öppet samhälle där vi relativt lätt kan följa våra kollegor i branschen och se hur andra gör och hur det går för deras företag. Det gör att man egentligen skulle kunna titta på de spelare som finns i sin egen bransch och gå efter dem. Gå igenom och se vilka som det går bra för och därefter försöka (återigen) “avkoda” vad de gör som fungerar. På vilket sätt skaffar de sig sina kunder. Vilka plattformar väljer de att marknadsföra sig genom. Det i sin tur ger en fingervisning om var man själv kanske skulle kunna hitta liknande framgång. Nyckeln till att skapa en bra process för att hämta hem nya kunder till sitt företag ligger i att börja mäta varje steg som gör att en kund väljer att köpa av dig. Genom att börja mäta kommer du att börja få värdefull information om vart någonstans du kan hämta dina kunder på ett lönsamt sätt och på så vis också skapa ett lönsamt företag.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.