• Passion: gör något Du varmt känner för! Den som främst tänker på hur man tjänar på att lämna företaget bör glömma att starta.
• Tänk mindre på hur lysande Dina idéer är och sätt framförallt försäljning i centrum. Säljvolym med vinstmarginal, intäkter – det är vad som räknas. Lycka är en levererad order, betald av en nöjd kund.
• Akta Dig för onödiga utgifter – inga espressomaskiner eller dyra reklampresenter som T-shirts.
• Om Du anställer, anställ människor som älskar det jobb de får. Se till att få de allra bästa inom de områden som kräver nyckelkompetenser relativt företagets verksamhet. Utanför kärnområdet, anställ människor som passar i företagets kultur men inte kostar så mycket.
• Skaffa inga tekniska bekymmer. Använd beprövad teknik dvs sådan som Du själv är hemma med. Detsamma gäller för övriga medarbeteare.
• Organisationen skall vara platt, skapa ingen hierarki. Det nya företaget har smådriftsfördelar i att det är överskådligt och har nära både för idéer och till kunder. Idéerna når fram, kunderna hörs. ”Kontorspolitik” blir onödig.
• Inga separata kontorsrum om inte verksamhetens natur så absolut kräver (till exempel behöver programmerare lugn för att koncentrera sig). Därmed ingen avund men understruken överskådlighet, tydlig och enkel, snabb information.
• Skaffa lokaler som passar till verksamheten och grubbla på om dessa kan vara slitna, lokaliserade i periferin, motsatsen till glassiga. Det har förstås att göra med kunder, anställda, verksamhetens natur.
• Gör alla sammanträden korta, målinriktade, ett medel kan vara att genomföra dem med alla deltagare stående.
• Se till att alla har kul, verkligen alla!
Jag fick en idé när jag kollade på nyheterna. Tänk om de hade avslutat varje nyhetssändning med att visa, hylla och ställa några korta frågor till en framgångsrik företagare, ledare eller entreprenör, i stället för idrotten. Då hade Sverige tagit täten i uppfinningar och entreprenörskap på nolltid. Bara en tanke..
Tack för din intressanta artiklar Bengt-Arne! Se mer...