• Passion: gör något Du varmt känner för! Den som främst tänker på hur man tjänar på att lämna företaget bör glömma att starta.
• Tänk mindre på hur lysande Dina idéer är och sätt framförallt försäljning i centrum. Säljvolym med vinstmarginal, intäkter – det är vad som räknas. Lycka är en levererad order, betald av en nöjd kund.
• Akta Dig för onödiga utgifter – inga espressomaskiner eller dyra reklampresenter som T-shirts.
• Om Du anställer, anställ människor som älskar det jobb de får. Se till att få de allra bästa inom de områden som kräver nyckelkompetenser relativt företagets verksamhet. Utanför kärnområdet, anställ människor som passar i företagets kultur men inte kostar så mycket.
• Skaffa inga tekniska bekymmer. Använd beprövad teknik dvs sådan som Du själv är hemma med. Detsamma gäller för övriga medarbeteare.
• Organisationen skall vara platt, skapa ingen hierarki. Det nya företaget har smådriftsfördelar i att det är överskådligt och har nära både för idéer och till kunder. Idéerna når fram, kunderna hörs. ”Kontorspolitik” blir onödig.
• Inga separata kontorsrum om inte verksamhetens natur så absolut kräver (till exempel behöver programmerare lugn för att koncentrera sig). Därmed ingen avund men understruken överskådlighet, tydlig och enkel, snabb information.
• Skaffa lokaler som passar till verksamheten och grubbla på om dessa kan vara slitna, lokaliserade i periferin, motsatsen till glassiga. Det har förstås att göra med kunder, anställda, verksamhetens natur.
• Gör alla sammanträden korta, målinriktade, ett medel kan vara att genomföra dem med alla deltagare stående.
• Se till att alla har kul, verkligen alla!