För att få min kollega, som var originalare, på bättre tankar försökte jag leta reda på någon ”guru” som kunde motivera honom att göra underverk.

I en av mina böcker om direktmarknadsföring skrev författaren om en formgivare som, enligt honom, skulle vara något utöver det vanliga när det gällde att designa DM-kampanjer. Min nyfikenhet väcktes. 

Enligt författaren hade den här personen skrivit en bok som heter ”Graphics that sell”. Jag surfade direkt in på amazon.com för att, till min förtvivlan, upptäcka att det inte fanns någon bok med den titeln. Men jag hade formgivarens namn: Ted Kikoler.

Och jag var fast besluten att skaffa boken han skrivit till min kollega. Naturligtvis på grund av att jag själv hade misslyckats med att kommunicera min kärlek för direktmarknadsföring. Därför smög jag in på alla forum på nätet och började fråga om någon visste var jag kunde få tag på boken.

De första två veckorna fick jag totalt noll svar. Skitsamma, tänkte jag. Men veckan efter hände något. Jag fick ett mejl ifrån … trumvirvel … Ted Kikoler.
Han frågade vem jag var och varför jag letade efter honom.

Det visade sig att hans fru var danska och att han hade flera kunder och vänner i Europa. Och efter vårt första mejl har han blivit både en vän och en mentor för mig. I framtiden kommer jag att skriva mer om vad Ted lärt mig under de senaste sju åren. Men idag vill jag ge dig fem principer som Ted har tjatat, tjatat, tjatat in i huvudet på mig men som är lömskt enkla att missa. Skriv ut de här fem principerna på en post-it och sätt den i närheten av din dator så att du alltid kan se den när du skriver. På så vis kommer allt marknadsföringsmaterial du skriver ge dig bättre resultat. Förutom de fem principerna nedan bör du ha det här i tankarna: Din marknadsföring är meningslös om ingen bryr sig om den. Tänk på att ingen läser annonser, säljbrev, broschyrer, blogginlägg, DM-kampanjer eller annat marknadsföringsmaterial.

De läser bara en sak: Sånt som intresserar dem.

Det betyder att allt du skriver har ett enda syfte: Du måste gör allt du kan för att få dina läsare/kunder intresserade av det du har att erbjuda. Och det gäller inte bara rubriken och brödtexten utan alla steg personen behöver ta för att på ett eller annat sätt tar kontakt med dig för att köpa det du erbjuder.

Och vad är människor intresserade av?


1.    De är intresserade först och främst av sig själva.
2.    De är intresserade av HUR de kan dra nytta av det du erbjuder. Alltså vilka fördelar de får.
3.    Hur viktiga de fördelarna är för dem. Ibland kan det vara extremt enkelt: Om din målgrupp just fått barn är rabatt på blöjor MER intressant än VIP-kort på Café Opera (för de flesta i alla fall).
4.    Att inte bli blåst (litar du på din bank idag?)
5.    Varför de ska köpa NU.

Ditt jobb är att under hela texten fokusera på de här fem principerna. Gör du det kommer du få bra resultat på allt ditt marknadsföringsmaterial oavsett om det är lågkonjunktur eller inte. Skriv ner de här fem principerna på en post-it och ha dem framför dig när du skriver så kommer du att få bättre resultat på allt du skriver. Det lovar jag.

Med vänliga hälsningar

Krister Maxe

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.