Kommissionen planerar att i december 2025 lägga fram ett nytt reformpaket där fler undantag kan införas och där användare kan ställa in sina cookie consent-val direkt i webbläsaren. Enligt ett dokument som Politico tagit del av vill man på så sätt dämpa tröttheten inför ständiga popups om cookiesamtycke – många vill att dessa ska försvinna.

Bakgrunden är e-Privacy-direktivet från 2009, som kräver samtycke innan cookies lagras. ”För mycket samtycke dödar i praktiken själva samtycket. Människor vänjer sig vid att klicka ja till allt, utan att läsa noga,” säger dataskyddsjuristen Peter Craddock till Politico.

Studier visar att många klickar ”acceptera alla” för att snabbt komma vidare, särskilt när alternativen är förifyllda – och inser i efterhand att de godkänt mer datainsamling än de egentligen vill.

Enligt beräkningar spenderar européer varje år hundratals miljoner timmar på att klicka bort banners – motsvarande över 14 miljarder euro i produktivitetsförluster. Utöver den enorma tidskostnaden har företag fått lägga pengar på tekniska lösningar, CMP-plattformar och juridisk rådgivning – en börda som slår särskilt hårt mot småföretag utan storbolagens resurser.

Samtidigt vill branschen se att reglerna flyttas över till GDPR:s mer flexibla ramverk, medan integritetsförespråkare varnar för urholkat skydd.

Diskussionerna lär fortsätta under 2026, då EU väntas presentera sin nya Digital Fairness Act. Effekterna stannar dock sällan vid unionens gränser – fenomenet kallas “Brussels Effect”, där EU:s regler ofta blir global standard.

Förhoppningen är nu att man slipper ett nytt byråkratiskt “Cookie Monster” som får samma spridning.


Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.