Bakgrunden är e-Privacy-direktivet från 2009, som kräver samtycke innan cookies lagras. ”För mycket samtycke dödar i praktiken själva samtycket. Människor vänjer sig vid att klicka ja till allt, utan att läsa noga,” säger dataskyddsjuristen Peter Craddock till Politico.
Studier visar att många klickar ”acceptera alla” för att snabbt komma vidare, särskilt när alternativen är förifyllda – och inser i efterhand att de godkänt mer datainsamling än de egentligen vill.
Enligt beräkningar spenderar européer varje år hundratals miljoner timmar på att klicka bort banners – motsvarande över 14 miljarder euro i produktivitetsförluster. Utöver den enorma tidskostnaden har företag fått lägga pengar på tekniska lösningar, CMP-plattformar och juridisk rådgivning – en börda som slår särskilt hårt mot småföretag utan storbolagens resurser.
Samtidigt vill branschen se att reglerna flyttas över till GDPR:s mer flexibla ramverk, medan integritetsförespråkare varnar för urholkat skydd.
Diskussionerna lär fortsätta under 2026, då EU väntas presentera sin nya Digital Fairness Act. Effekterna stannar dock sällan vid unionens gränser – fenomenet kallas “Brussels Effect”, där EU:s regler ofta blir global standard.
Förhoppningen är nu att man slipper ett nytt byråkratiskt “Cookie Monster” som får samma spridning.
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.