Hur föddes idén till verksamheten?

Vi är ett litet engagerat team som vill förenkla tjänsteföretagarens administrativa vardag. Därför har vi lagt våra hjärtan i att bygga Adminevo.

Av småföretagare för småföretagare. Tillsammans har vi i våra tidigare arbetsliv samlat på oss många års erfarenhet av att driva egen verksamhet och dess administrativa arbete. 

Vi ser en stor lucka på marknaden för ett genuint lättanvänt verktyg som ska effektivisera och förenkla småföretagares administrativa vardag.

Med rådgivning och stöd från ALMI har vi byggt verksamheten med ett väldigt noggrant analytiskt arbete enligt MVP-principen. Att istället för att gissa, satsa stort och snabbt fokusera på att analysera, testa och växa småskaligt tror vi är ett vinnande koncept.

Om grundaren

Jag som startade företaget heter Fredrik och är en småbarnspappa 35 år ung. I mitt tidigare arbetsliv drev jag under 10 års tid en verksamhet inom rekonditionering och förädling av båtars och bilars utseendemässiga kvalité. Under dessa år använde jag flera olika administrations system för bokning av jobb, schemaläggning av personal samt fakturering och såg helt klart möjligheter till förbättring gällande dessa processer. Jag insåg också att informationsflödet är väldigt likt för flera olika tjänstebranscher.

Rollen som grundare och produktägare

Efter att ja sålt min tidigare verksamhet drog jag igång Adminevo som en ny startup. För att bolla mina idéer kontaktade jag Almi, där jag fick tag i en väldigt duktig affärsutvecklingscoach som utmanade mitt tankesätt och hjälpte mig med en hel del nya perspektiv. Jag tog fram en affärsplan och skissade ihop en ritning på hur jag ville att grunden i systemet skulle fungera. Detta ledde till att jag blev beviljad ett verifieringsmedel för ett börja bygga en första prototyp. Nu börjar min roll som produktägare att ta fart på riktigt och jag tog in offerter av flera olika systemutvecklingsleverantörer. Här var det viktigt att kunna sätta sig in i målgruppens kläder och forma krav ur ett användarperspektiv så att utvecklarna förstod vad som behövde göras. Efter att ha skjutit till en för mig stor påse pengar och av lite olika anledningar bytt utvecklarbyrå 2 gånger hamnade jag i ett läge där jag behövde dra i handbromsen och projektet hamnade på paus. Adminevo har från början och är fortfarande ett sidoprojekt som jag gör parallellt med andra jobb och uppdrag. Efter att det tagit stopp i utvecklingen letade jag nya vägar framåt och sökte till ett inkubatorprogram som heter SörmX. Där fick jag jobba vidare med affärsutveckling tillsammans med flera coacher och andra startups i liknande skeden. Det kändes väldigt givande och gav mig flera värdefulla insikter och även möjligheten till att pitcha min affärsidé för Sörmlandsfondens affärsängelnätverk. Jag fick bra respons och flera intresserade investerare på kroken, men det ledde inte till någon investering just då. Något år senare kom jag i kontakt med en systemingenjör via en konsultförmedlingssida på nätet som också visade sig vara intresserad av att investera och kliva in som aktiv delägare i verksamheten vilket blev toppen.

Våra största utmaningar

Utmaning ett var att tillsammans med min nya delägare besluta om vi skulle behålla kodbasen i det som byggts hittills eller skriva om allt från början. Det slutade med det senare, strukturen hade blivit lite lätt rörig, fint formulerat. Men vi kunde återanvända vissa moduler och har nu en mycket trevligare arkitektur och en välputsad kod, vilket banar väg för en stabilare plattform. 

Utmaning två är att komma igång med ett beta-test i skarpt läge och med riktiga kunder. Detta står vi inför i detta nu och det har visat sig att inte vara helt lätt att hitta rätt kunder i vår målgrupp som kan tänka sig i ett tidigt skede innan lansering att engagera sig i att testa produkten och vara med att påverka utformningen av detaljer i funktioner och flöden. 

Så når vi potentiella kunder

I dagsläget ligger fokus på uppsökande försäljning. Vi har ringat in vår målgrupp på ett tydligt sätt och försöker hitta potentiella "Early birds" som vi tror skulle kunna stämma in på idealkunden för ett beta-test. Vi har börjat i våra egna nätverk men har också googlat oss fram till företag i våra lokala områden. Vi tror att det är viktigt att i detta skede med en inlyssnande approach ge oss ut och samtala med kunderna om deras behov och demo vår produkt med förhoppning till att mötet ska leda till vidare intresse. 

Vi har också börjat göra oss synliga på sociala medier och postat nätverkande inlägg i olika relevanta forum.

Planer och mål framåt

Vi planerar för en lansering av en första version av produkten i början på nästa år och att därefter komma igång med försäljning. 

Eftersom vi bygger den här verksamheten som ett sidoprojekt och dotterbolag till andra verksamheter och uppdrag så har vi inte så bråttom med att växa snabbt. Vi tror att vi kommer lära oss mycket på att få ut en första produkt på marknaden och vårt mål är att ha minst 20 betalande kunder i slutet av 2024. 

Tips och råd kring att starta eget

  • Våga satsa på dig själv och dina idéer, men satsa bara pengar du har råd att förlora. 
  • Det går ofta åt mer tid än vad man tror från början. Multiplicera med 5. 
  • Läs på om vad ett agilt mindset innebär.

Inspiration som har motiverat mig

Simon Sinek, The Golden Circle

Några tankar om agilt mindset

Scaled Agile Framwork

Om företaget

Adminevo är en webbapplikation riktad mot mindre tjänsteföretag med 1 - 10 anställda som baserar sin största del av årets försäljning på timmar.

Systemets hjärta är den smarta bokningskalendern som kopplas till er schemaläggning av personal, vilken också tar hänsyn till semester- och sjukperiod. Det ger inte bara en tydlig överblick av bokningsbara timmar, utan även en komplett historik av personalens utförda uppdrag.

Vi vill optimera tidsåtgången för administration och vår ambition är att samma information aldrig ska behöva matas in flera gånger.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.