Konsumenternas köpfest slutar i skuldfest
För konsumenterna är Black Week en chans att slå till på rabatter innan julhandeln – men prisfesten leder ofta till ekonomisk baksmälla.
Nya siffror från Alektum Group visar att inkassokraven ökar med 32 procent i februari, jämfört med årets övriga månader. Förklaringen är reahysterin i november och december, kombinerad med kreditköp, vilka hinner omvandlas till påminnelser och inkassokrav efter nyår.
– Det är lätt att dras med i reahysterin när handeln lockar med Black Week och julkampanjer, säger Moa Tyborn, kommunikations- och marknadsdirektör på Alektum Group.
Hon konstaterar att ”smarta” köp ofta görs för pengar man egentligen inte har – något som snabbt blir dyrt i januari, årets fattigaste månad.
En tydlig budget, en inköpslista och en natts sömn före beslutet minskar risken att hamna i skuldfällan, menar hon.
Se även: Tips på julklappar för företag och anställda
Trots en starkare ekonomi är många fortsatt pressade
Svensk Handels ekonomer ser att hushållens ekonomi har stärkts under året, vilket driver på köplusten. Men även om majoriteten planerar att handla är det 34 procent som avstår av ekonomiska skäl – en tydlig påminnelse om att många fortfarande har en tuff privatekonomi.
Allra hårdast drabbade är yngre konsumenter. Bland 18–24-åringar anger 63 procent att de avstår av ekonomiska skäl – mer än en fördubbling jämfört med i fjol.
Kläder, hemelektronik och skönhetsprodukter toppar som vanligt listan, men i år ökar även intresset för mer långsiktiga och kapitaltunga köp som heminredning och möbler.
Handeln pressas från två håll: prisregler och bedrägerier
För företagen är Black Week en kommersiell högtid, men också en säkerhetsrisk. Svensk Handel varnar för en tydlig ökning av kreditbedrägerier, där oseriösa kunder utnyttjar det höga tempot för att få ut varor utan att betala.
Rapporter visar att företag ibland skickat stora mängder varor till adresser som senare visat sig vara falska – eller till företag med avvikande uppgifter.
– Var alltid uppmärksam på vem du skickar varor till och använd multifaktorautentisering, till exempel BankID, uppmanar Svensk Handel.
Ovanliga beställningsmönster, brådskande leveranskrav och beställningar till märkliga adresser är tydliga varningssignaler. Likaså företag som saknar riktig adress, använder Gmail/Hotmail eller uppvisar ologiska kopplingar mellan SNI-kod och faktisk verksamhet.
Samtidigt kritiserar Svensk Handel Konsumentverket för otydliga riktlinjer kring prisinformationslagen, något som skapar osäkerhet hos seriösa handlare mitt i den mest intensiva försäljningsperioden.
Så skyddar du ditt företag under Black Week
1. Verifiera kunden ordentligt
- Kontrollera e-postadress (undvik beställningar från privatkonton)
- Säkerställ fysisk adress och korrekta kontaktuppgifter
- Granska styrelse, historik och bolagsinformation
2. Använd alltid multifaktorautentisering
BankID eller annan MFA minskar risken för kapade identiteter och falska beställningar.
3. Identifiera riskbeteenden direkt
- Ovanligt stora order av lättsålda produkter
- Många beställningar på kort tid från samma kund
- Orimligt brådskande leveranskrav
- Beställningar på udda tider, t.ex. nattetid
- Leveransadresser som avviker från norm (gata, källare, lastkaj)
4. Ta en riktig kreditupplysning
Gratisverktyg räcker inte för att upptäcka misstänkt kreditaktivitet.
5. Kontrollera att verksamheten är logisk
Omatchade uppgifter – exempelvis SNI-kod som inte stämmer med kundens ordermönster – är en tydlig varningssignal.
6. Ha interna rutiner för riskorder
Bestäm i förväg vilka ordrar som kräver manuell granskning, vem som tar beslut och hur misstänkta beställningar ska hanteras.
Källa: Svensk Handel
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.