1. Gör det du är bra på
Det är tyvärr inte så ovanligt att man kompromissar bort det man är riktigt bra på, och tycker är kul, till förmån för ”the greater good” i teamet eller för den där affärsidén som är så bra att man bara måste testa den trots att man inte kan nåt om branschen. Försök istället att hitta affärsmöjligheter och potential inom ett område du redan kan – det spara du enormt mycket tid på i början.
2. Ge för att få
De flesta entreprenörer jag känner har inget emot att dela med sig av goda råd, tips och erfarenheter, men det finns också en gräns: ingen gillar den där ”energivampyren” som bara tar och tar och aldrig ger något tillbaka. Till en början kanske det inte känns som du har så mycket att erbjuda eller bidra med, men du har garanterat information och kunskap som är väldigt basal för dig – men guld värd för andra.
3. Agera och reagera
Handling slår ord! Även om du inte ska tacka ja till allt du ser och sjösätta hundra idéer på samma gång, har du kommit otroligt mycket längre den dag du faktiskt börjar göra verklighet av din idé istället för att sitta hemma och fila på en affärsplan.
4. Lita på dig själv
Folk kommer att ha åsikter om dig och ditt entreprenörskap, så mycket är säkert. Och jag säger inte att du blankt ska strunta i allt som alla säger, men välj informationen du får med omsorg och ta till dig det som kan vara nyttigt och värdefullt för just dig och din situation. Även nejsägare kan vara bra ibland, men låt dem inte diktera din vardag och hur du ska styra ditt företag.
5. Sätt upp mål – och nå dem!
Ett viktigt råd redan från början, men även när du kommit en bit på vägen. För mig var målet hundra glada användare – då visste jag att jag hade en framgångsrik produkt som folk ville ha och att min affärsidé fungerade. När du väl har satt ditt mål så är det som gäller – fullt fokus på att komma dit, det mesta andra kan kvitta.
Vill du inte läsa om Entreprenörsråd, kan du se och lyssna på dem här.
Vill du lära dig mer om Entreprenörskap finner du här ca 300 artiklar om Entreprenörskap hos disruptive.