När företaget Visma i mars genomförde studien ”Småföretagen och marknaden” visade sig den viktigaste inkomstkällan för småföretagarna, i alla branscher utom en, vara återkommande kunder. Dessa kunder står, enligt studien, för 66% av småföretagarnas totala intäkter och speciellt viktiga är de för partihandeln, där 83% av inkomsterna härrör från återkommande kunder.
Företag som arbetar med bevakning och fastighetsservice uppger istället att deras huvudsakliga inkomstkälla består av fasta avtal, vilket för småföretagarna över lag är den näst viktigaste.
De återkommande kunderna visar sig även vara företagens främsta marknadsförare. De tenderar att berättar om sina positiva upplevelser av företagens produkter eller tjänster för sina vänner och bekanta. När småföretagarna rankar hur de får nya kunder hamnar just ”rekommendationer” i topp; nästan 7 av 10 småföretagare anger alternativet i sin topp-tre-lista. På andra plats kommer företagets egen hemsida och på tredje plats egna vänner och bekanta, tätt följt av annonser i tidningar. I botten på listan ligger sociala media.
− Det hjälper inte hur mycket man annonserar om inte kunderna pratar väl om företagets produkter eller tjänster. Därför är bra kundrelationer grunden för allt framgångsrikt företagande. Inte ens de sociala medierna ändrar på denna sanning, säger Rolf Dahlberg, VD för Visma Spcs, i ett pressmeddelande.
Lägger du nog med fokus på kundvård?
Läs om hur du får fler nöjda och återkommande kunder i guiden: