Franchising växer i Sverige men är samtidigt under förändring. Ett av världens kändaste varumärken, McDonald's, kan hålla på att dö ut. I alla fall om man frågar flera av de entreprenörer som driver hamburgerkedjan i USA. Detta enligt tidningen Business Insider.

- Detta är vad som gör franchising intressant, tycker Love von Gertten som är ombudsman på Sveriges Franchisetagare.

- Det visar att även för de starkaste av varumärken så förändras tiderna. Det gäller att det finns en flexibilitet hos både givare och tagare för att möta detta, och att det finns möjligheter för franchisetagaren att kliva av konceptet om det inte längre fungerar.

Sveriges Franchisetagare är en ideell medlemsorganisation som är ledande på franchiserelationen mellan franchisegivare och franchisetagare. Deras roll på marknaden är att organisera franchisetagare och ge dem stöd med franchiseavtal, rådgivning och förhandlingshjälp.

Om man funderar på att bli franchisetagare, vad bör man tänka på?

Man bör först och främst fundera på hur mycket man rent kommersiellt tror på det koncept man är intresserad av och om man tror att man kan trivas att jobba med det, menar Love. Som franchisetagare så kommer man ha väldigt begränsad påverkan på koncept och produkter som säljs, så affärsidén måste fungera precis på den plats där man själv hade tänkt starta den. Även om du har hittat världens bästa koncept för att sälja sand, så kan det bli svårt att få det lönsamt i Sahara.

Vilka frågor anser du att man bör ställa till franchisegivaren?

Man bör framförallt fråga hur det är tänkt att givare respektive tagare skall tjäna sina pengar i franchisesystemet. För i slutändan så är det viktigaste att båda parter gör det. Ett riskmoment här är den kalkyl som vanligtvis presenteras en franchisetagare vid avtalets ingång. Här är det viktigt att se om den verkligen är realistisk eller om den är resultat av en drömvärld.

Har det bedrivits andra enheter på samma plats tidigare? Be att få se deras räkenskaper för att se om kundinflödet är det som projekterats och löneuträkningarna håller. Överlag så är det viktigt att man pratar med andra franchisetagare inom systemet för att se om de är nöjda eller inte och granska deras räkenskaper för att förstå om de tjänar pengar.

Finns det några vanliga misstag eller missförstånd som ofta uppstår som ny franchisetagare?

Rent generellt kan man säga att den största risken är att franchisetagaren inte ordentligt har gått igenom sina avtal innan de skrivs på, och att det innebär förpliktelser som kan bli svåra att komma ur i framtiden. Se till att du går igenom avtalet med en expert på franchiseavtal som endast företräder dina intressen.

Finns det någon bransch som är extra het? Ofta tänker man kanske på snabbmatskedjor men det finns ju mer.

Vad gör en bransch extra het? Är det att den är lönsam eller bara att det dyker upp många nya koncept?

Det har kommit fram mycket nya koncept när det kommer till caférelaterad verksamhet men lönsamheten varierar och sanningen att säga så skall inte branschen avgöra valet av franchisekoncept.

När man gör valet om vilket koncept man skall ansluta sig till så bör man göra en bedömning om affären är lönsam utifrån möjligt kundunderlag och avgiftsstrukturer. Även inom en bransch kan det finnas väldigt stor spridning gällande hur lönsamt det är att bedriva verksamhet i olika koncept. Få hjälp med att förstå avtalet och gör en professionell ekonomisk bedömning så kommer du som blivande franchisetagare långt med det.

Har du några avslutande tips eller goda råd?

Det är viktigt att veta att franchise kan vara en väg in i ett företagande utan att du behöver uppfinna ett vinnande koncept, men samtidigt förstå att även i ett lönsamt koncept så måste du säkerställa att din del av kedjan blir lönsam där du väljer att starta din enhet. Ställ alla nödvändiga kritiska frågor innan du skriver på något avtal.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

1 kommentarer
2016-01-15 08:35
Jag skulle vilja säga att man inte bara ska vara kritisk, utan snarast pedantiskt kritisk, och undersöka hela affärsiden med hjälp av en fristående konsult som kan se saken utifrån.

Alltför ofta kan det vara så att franchisegivaren har försökt att driva konceptet själv, utan större framgång, och då kommer man på iden att istället låta andra nybörjarföretagare försöka. Mot en väl tilltagen avgift.

Ställ dig frågan hur mycket varumärket kan vara värt? Det måste överstiga franchiseavgiften avsevärt. Annars är det bättre att starta ett liknande företag själv.
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.