Forskningen kring berömmets effekt på arbetsplatser visar på entydiga resultat: Det är ett av de absolut starkaste verktygen för att bana väg för framgång, lönsamhet och trivsel på en arbetsplats. Medarbetare som regelbundet tar och ger beröm upplevs ofta som mer engagerade av företagets kunder. En annan undersökning visar att företag med en berömkultur oftare lyckas hålla sina medarbetare friska.

– Lugnet och tryggheten ökar hos medarbetare som får beröm. Det gör att de känner sig trygga i sin yrkesroll och väl till mods på jobbet.  Det sägs ofta att ett företags viktigaste resurs är dess medarbetare, men jag skulle vilja påstå att medarbetarnas samarbetsförmåga är ännu viktigare. Goda resultat bygger i slutändan på samarbete och samverkan, säger Elaine Breske Hirscher, som föreläser om feedbackens och berömmets effekter i organisationer.

Beröm kan leda till ökad produktivitet

Lagarbetet och lagandan är ofta betydligt starkare i ett företag som jobbar aktivt med beröm än i en organisation där medarbetarna och cheferna aldrig tar sig tid till att berömma varandra.  Beröm kan bidra till att minska antalet arbetsplatsolyckor och ger en företagskultur som präglas av omtanke. Det smittar i sin tur av sig på kunderna, en ”berömkultur” ger nöjdare medarbetare och tillför mer energi till verksamheten.

– I den klassiska ledarskapsdiskussionen om moroten eller piskan sägs det ofta att beröm gör människor bekväma och bortskämda, men beröm på jobbet skapar istället ett sug efter mer beröm, vilket många gånger leder till en ökad produktivitet, säger Elaine Breske Hirscher.

Kan sätta ny prägel på företagskulturen

Feedback och beröm kan också användas för att vända och förändra företagskulturer som behöver få en nystart. För ett företag som befinner sig i en negativ spiral med hög personalomsättning och en företagskultur som kan upplevas som tuff och kall kan beröm vara precis det som behövs för att skapa en helt ny kultur som istället präglas av medmänsklighet och värme. Ytterligare en synergieffekt av en företagskultur som integrerar beröm är att den kan underlätta rekryteringsarbetet. Beröm gör arbetsplatsen attraktiv, vilket i sin tur gör det lättare att attrahera lojala medarbetare som kan tillföra mycket till verksamheten.

– Att ge beröm är helt kostnadsfritt, det kostar inget mer än en god vilja och ambition att bidra till andra människors välbefinnande. Mitt i djungeln av ledarskapsprogram, kurser och workshops om hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen är det lätt att glömma bort det kanske allra kraftfullaste redskapet, nämligen beröm. Flera studier visar att det i princip inte finns några negativa effekter av att ge beröm, så länge det görs med välvilja och en god intention, säger Elaine Breske Hirscher.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.