Bästa tiden att posta inlägg på Facebook
- Bästa tiden att publicera inlägg på Facebook är mellan klockan 13:00 och 16:00 under alla dagar i veckan. Det är under denna tid som man normalt får flest besökare och som flest personer väljer att gå in och läsa dina inlägg.
- Den sämsta tiden att publicera på Facebook har visat sig vara under arbetsdagarna innan klockan 08:00 och efter klockan 20:00.
Bästa tiden att posta inlägg på Twitter
- På Twitter är den bästa tiden att publicera inlägg mellan klockan 13:00 och 15:00. Har man inte möjlighet att publicera inlägg alla dagar i veckan så kan det vara bra att veta att de bästa dagarna att publicera på är måndag till torsdag.
- På Twitter får man minst ut av att publicera inlägg efter klockan 20:00 alla dagar och på fredagar efter klockan 15:00.
Bästa tiden att posta inlägg på Linkedin
- På Linkedin spela det inte lika stor roll vilka tider man publicerar inlägg men de bästa dagarna att publicera på är tisdag till torsdag.
- På Linkedin är det däremot ingen stor vits med att skiva inlägg mellan klockan 22:00 till 06:00 på måndagar och fredagar.
Något som även kan vara bra att tänka på om du vill ha fler besökare är att publicera bilder med din text. Detta då det har visat sig att intresset för inläggen ökar markant om en bild finns med.
Tänk dock på att det som fungerar bra för ett varumärke kanske inte fungerar lika bra för ett annat. Se till att använda analysverktyg som Facebook Insights eller Topsy för Twitter för att hålla ett öga på vad som som fungerar och vad som inte fungerar.
Lycka till!
Källa: Entrepreneur.com
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.
Kämpar du för att nå ut till din målgrupp på sociala medier? Då kanske du postar dina inlägg vid fel tidpunkter. Det är nämligen viktigt att veta när man ska lägga upp information på de olika plattformarna för att nå ut till så många som möjligt.