Har man byggt upp ett företag under hela sitt liv och företaget blivit ”ett” med orten så vill det till att den nye ägaren också förstår det sociala ansvar som företaget under lång tid har tagit på sin etableringsort. Att sälja sitt företag betyder att avveckla sitt engagemang, dvs. sin tid och sina pengar i företaget. Det innebär också att man inte längre kan styra över sitt företag på det sätt man under lång tid varit van att göra. Det sociala ansvaret försvinner inte i och med att man säljer företaget, utan det är knutet till individen.

Det finns många entreprenörer som går och gruvar sig över hur det skall gå för personalen och för samhället efter affärsöverlåtelsen. Denna oro gör att man kan sitta kvar för länge och väljer att inte sälja medan tid är. Många företagsledare/ägare går därför ofta ”på övertid”, speciellt i små orter. Man måste alltså i det fallet både få rätt betalt och sälja till rätt köpare som får bolaget att växa vidare på orten.

Det gäller därför att vara extra noga med diskretion i säljprocessen för att inte oroa - kunder, personal, kommunansvariga etc. i onödan. Det kanske visar sig att den första intressenten inte var den rätta.

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.