Franchising i den form vi känner till idag har utvecklats i USA och där ligger man fortfarande långt före resten av världen när det gäller antal koncept, antal enheter, andel av bruttonationalprodukten, erfarenheter osv.

Tillväxten i denna organisationsform är imponerande och sker nu även i hela den industrialiserade delen av världen i ett accelererande tempo. Det finns idag c:a 350 (när artikeln skrevs - idag finns det runt 750st olika franchisekoncept i Sverige enligt HUI) olika franchisekoncept som är verksamma i Sverige och franchiser har i vårt land sålts i större omfattning under c:a 30 år. Det finns alltså mycken samlad erfarenhet i landet om detta eftersom det under åren sålts flera tusen olika franchiser här och man haft möjlighet att studera utfallen under lång tid.

Vad är fördelarna med franchising?

Franchising är enkelt uttryck ett sätt att rationalisera produktionen av tjänster på samma sätt som Henry Ford tillskivs införandet av det löpande bandet och alltså rationaliseringen av produktionen av industriprodukter. Det är därför franchising är här för att stanna och utvecklas starkt under många år framåt!

Franchising är alltså oslagbart kostnadseffektivt eftersom man i sådana organisationer kan utnyttja många stordriftsfördelar samtidigt som man låter drivkrafterna i det egna småföretagandet utvecklas och blomstra.

Fler för- och nackdelar med ett franchisekoncept

Bra och mindre bra franchiser

På samma sätt som överallt annars så finns det både bra och väl fungerande franchisekoncept, liksom även bristfälliga och mindre väl fungerande. Och detta syns inte utanpå, utan man måste själv kolla fakta noga.

Oftast fungerar verksamheten som franchisetagare enligt plan, franchisetagaren tjänar bra med pengar och trivs väl i sin roll.

Mera sällan, men ändå inte helt ovanligt, så sviktar omsättningsvolymerna och marginalerna i en franchiseverksamhet. Resultatet kommer senare och/eller blir lägre än vad såväl franchisegivare som franchisetagare har tänkt sig. I sådana fall kan det för en franchisetagare bli fråga om långa arbetspass, för litet löneutrymme och kanske rent av en nödvändighet att slarva med redovisning av inkomster osv.

Ibland är balansen mellan de avgifter franchisegivaren betalar och den service han får inte rätt. Är avgiften för låg kan franchisegivaren få problem att prestera sin del av jobbet, är den för hög kan franchisetagarna få det jobbigt.

De flesta franchiser som säljs i Sverige är svenska. Bland de utländska koncept som etablerats i Sverige har enligt min erfarenhet de flesta misslyckats, i vart fall i början. Även om koncepten fungerar i USA, Tyskland eller England, så är det långtifrån säkert att dom fungerar här. Ett utländskt koncept bör göras om, anpassas och provas i Sverige innan det borde få säljas.

Franchisegivarens förpliktelse

Franchisegivaren är skyldig att lämna utförliga och korrekta uppgifter om sin franchise och att vara försiktig i valet av franchisetagare, men i verkligheten kan det vara både si och så med de lämnade uppgifterna och det är inte många franchisegivare som tackar nej när det kommer en kapitalstark intressent som vill vara med. Så detta går inte att förlita sig på.

Läs fortsättningen: Vad skall man tänka på vid köp av en franchise?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.