Många branscher har lidit svårt under pandemin, men när människor förändrar sitt sätt att leva och bryter invanda beteenden, öppnas också nya möjligheter. Ett exempel är fintech. Acceptansen för att betala, föra över och hantera pengar digitalt har aldrig varit större.

Visserligen har digitaliseringen av traditionella banker och finansinstitut varit en av de viktigaste trenderna under det senaste decenniet, men de senaste två åren har dopat utvecklingen. Vi känner alla till företag som Klarna, Trustly och Nets, och vissa kanske känner till Intuit och Square, men det är bara några få, och marknaden är trång. Under 2021 startades mer än 40 företag med anknytning till fintech – bara i Sverige!

Samtidigt anpassar sig de traditionella bankerna till alla nya lösningar. De är inte dummare än att de förstår vad folk vill ha. Underifrån störs de av snabbrörliga fintechbolag som hela tiden utmanar deras dominans.

Det här samspelet – stora, etablerade aktörer med massor av kapital som utmanas och hetsas av mindre, mer innovativa aktörer – är naturligtvis en perfekt grogrund för att ta ytterligare kliv framåt. Ibland är det de stora drakarna som drar det längsta strået, men lika ofta är det de små pigga aktörerna som vinner.

Man skulle kunna likna det vid en perfekt storm. Alla förutsättningar finns på plats för ett jättekliv inom finansiell teknologi. Så varför dröjer det?

Svaret är data. Enligt en undersökning från InterSystems i januari, uppger 81 procent av företag inom fintechsektorn att datarelaterade problem är den största utmaningen just nu. Undersökningen gällde både företag som håller på att utveckla lösningar och de som redan är etablerade på marknaden. Svaret var ungefär detsamma från både nya och etablerade företag. Undersökningen gjordes bland 500 chefer på fintechföretag över hela världen.

Mer specifikt gäller problemen att utnyttja data för analys, artificiell intelligens och maskininlärning, och eller för att ansluta till olika typer av äldre datasystem.

Men, säger vän av ordning, hur kan det råda brist på data i dag, år 2022? Om det är något som finns i överflöd så är det väl data? Ja, det stämmer. Men det finns ett skriande behov av infrastruktur, rutiner och mognad när det gäller att samla in och analysera data.

Det här är inte bara ett problem för fintechbranschen; samma frågeställningar präglar situationen i många andra branscher. Det saknas processer för att samla in data på ett hållbart, ansvarsfullt sätt, och för att göra tillräckligt effektiva analyser för att hantera risker och för att agera utifrån dessa analyser i ett växande och differentierat datalandskap.

Alltså: Se över din organisation. Vilka data hanterar ni? Hur hanterar ni dem? Vilka data kan ni använda – och vilka kan andra använda?

Det är dags att höja medvetenheten kring de här frågorna. Tekniken finns, men det är först när vi tar till oss den som vi kan ta nästa steg.

Johan Nordström, Skandinavienchef för InterSystems


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.