Många företag tar sig fram på olika sätt och ibland kan det vara bra att dela med sig av sina erfarenheter med andra. För att ge dig lite inspiration kommer här lite tips från flera framgångsrika, mycket motiverade småföretagare på hur de gör jobbet lite lättare.
1. Skriver en att-göra-lista
Charley Polachi, VD för Polachi Access Executive Search, använder sig av en mycket enkel metod som hjälper honom att hålla sig fokuserad. Han gör en att-göra-lista som han bryter ner efter olika prioritet. Hög prioritet (måste göra), medelhög prioritet (hoppas hinna göra) och låg prioritet (gör inget om det inte görs).
2. Använder Kaizen Metoden
Cinda Boomershine, grundare och VD för Cinda b, använder sig av Kaizen Metoden för att skapa ett mer förutsägbart arbetsflöde och ökad effektivitet över hela produktionslinjen. Kaizen Metoden är ett berömt tillverkningssystemet som utvecklats av Toyota. Där man fokuserar på ständiga förbättringar och jobbar för att eliminera slöseri.
3. Har inget fysiskt kontor
Sara Sutton Fell, VD för FlexJobs, säger att hennes hemliga vapen är att driva en virtuell verksamhet utan ett fysiskt kontor. Att vara ett virtuellt företag gör att de kan fokusera på att anställa de bästa medarbetarna, oavsett plats och att medarbetarna får arbeta på distans med flexibla scheman vilket gör dem mer produktiva.
4. Behandlar alla som kunder
David Rodnitzky, VD för 3Q Digital, behandlar alla han möter på samma tillmötesgående sätt som om de vore hans kunder. På så sätt får han alla att känna sig viktiga vilket har lett till att de kunnat växa 95% år efter år på att bara få kunder genom sitt goda rykte.
5. Lyssnar på medarbetarna
Fran Tarkenton, före detta NFL-stjärna, Hall of Fame mottagare och grundare av smallbizclub.com, anser att det är viktigt att man lägger fokus på människor. Han ser framgången av att man ställer frågor, lyssnar och lär av sina medarbetare så att man kan tillämpa det man lärt sig av dem. Det är ju dem som ser vad som säljer, vad som inte säljer och vad man måste förbättra.
6. Har personliga möten
James O'Brien, ordförande för Aarra, säger att hemligheten till hans framgång är att han inte hanterar interaktionen med kunden med opersonliga e-postmeddelanden. I stället förlita han sig på personliga möten trots att hans företag är inriktat på det digitala. Det innebär telefonsamtal, möten på restauranger, möten personligen och att uppmärksamma detaljerna i varje projekt.
7. Tar ledigt
John Coleman, VD för VIA Agency, tar ut korta och långa ledigheter för att rensa huvudet. Han har två hemliga vapen som han applicerar på sig själv och sitt företag. 1. Störningar i arbetet såsom spontana dansfester och uppträdanden eller frekventa utflykter utanför kontoret. 2. Semester i två veckor för att arbeta med frågor som verkar överväldigande i ögonblicket. På så sätt kan han återgå till arbete med mer energi och ett bredare fokus.
8. Utvecklas innan man måste
Marc Brownstein, VD för Brownstein Group, arbetar med filosofin att du måste utvecklas innan du måste. För att hinna med i utvecklingen och vara före alla andra är det viktigt att utveckla företaget redan innan det är för sent. På så sätt är det lättare att försäkra sig om att företaget blir långvarigt.
Källa: Business Insider