Efter 4 560 avsnitt sade drottningen av tv-shower hejdå till sina fans. Hennes sista program innehöll massor av överraskningsuppträdanden av stjärnor som Tom Hanks, Jamie Foxx, Maria Shriver och dussintals andra kändisar. Det sista avsnittet av hennes populära show sågs av 18 miljoner tittare. Det är få andra tv-personligheter som har fått ett sådant avslut och därför kan man verkligen se Oprah som en stor förebild.
Här kommer 7 av de bästa tipsen man som entreprenör kan lära sig av Oprahs internationella succé:
1. Ge tillbaka till fansen. Som alla andra stora varumärken lyckades Oprah få sina fans att känna sig värdefulla. Oprah hade ett inslag i sin show då hon gav bort saker till sina fans, allt från videokameror till croissanter och till bilar. Ett bra tips till entreprenörer är att oväntade överraskningar till kunderna kan vara ett bra sätt att skapa lojalitet för företaget.
2. Ta risker för att få uppmärksamhet. Oprah bjöd in en grupp av nynazister till showen 1988. Även om hon senare sade att hon ångrade det kontroversiella beslutet så fick det henne att hamna i rampljuset och hennes tittare fick se att hon inte var rädd att ta risker.
3. Upptäck nya vinklar. Oprah själv startade sin karriär 1983 med ett inslag som gäst på en av Chicagos mer okända lokalkanaler. Därefter utvecklade hon sitt varumärke och tog sig in på nya marknader. Till slut hade hon såväl en egen tv-show som en egen tidning.
4. Avslöja din personliga historia. Vissa företag sätter upp en sköld för att skilja företagaren från varumärket, men så har aldrig Oprah gjort. Hennes show har alltid innehållit många personliga avslöjanden, inte minst att hon blev utsatt för ett sexuellt övergrepp när hon var nio. Nu behöver förstås inte varenda entreprenör dela sitt livs historia, men budskapet är ändå tydligt: öppenhet mellan dig och ditt företag ger en känsla av tillit till dina kunder.
5. Få kändisar på din sida. Oprahs sista program är ett av de mest stjärnspäckade teveprogrammen i USA:s historia. Hon är känd för att kunna locka alla slags kändisar till showen och framförallt tycker såväl kändisar som tittare om hennes ärliga och öppenhjärtliga intervjuer.
6. Bli inflytelserik. Oprah är framgångsrik när det gäller marknadsföring. Hennes inflytande är också enormt. Ett exempel på hennes oerhörda påverkansfaktor är denna: romanen Anna Karenina sålde 11 648 exemplar under de 12 veckor innan boken kom med i Oprahs bokklubb. Under de 12 följande veckor, när boken var med i bokklubben, sålde samma bok 643 122 exemplar – en ökning på 5 421 procent!
7. Ha koll på när det är dags att sluta. Efter 25 år bestämde sig Oprah för att det var dags att sluta för att nu fokusera på hennes TV nätverk, OWN. Budskapet är solklart för entreprenörer: var inte rädd att sluta i rätt tid.
Källa: Inc.com