1. Affärsplan
Affärsplan låter svårt och som ett fint ord, men det handlar egentligen bara om planering, smarta tankar och beslut om vilken väg man ska färdas och fajtas på. Du måste ha en affärsplan. Det betyder att du måste ha en strategi. En huvudstrategi. Vad är speciellt med din e-butik? Vilka är era fördelar jämfört med konkurrenterna? Hur ska produktutbudet se ut? Vilka prisnivåer ska ni hålla? Vilken höjd på servicen ska ni leverera till kunderna? Kort sagt: Vilka är ni, vad erbjuder ni, varför ska man handla hos er och hur ska ni få människor att fortsätta handla hos er?
Så här utformar du din plan
2. Teknikval
Undersök innan du köper, hyr eller bestämmer dig. Det finns idag massor med lösningar för den som vill starta en webbshop. Mängder med e-handelsplattformar som lockar och väntar på din startup. Det bokstavligen kryllar av byråer, konsulter, lagerhotell, fraktbolag, betaltjänster, packföretag och logistikpartners som vill hjälpa till. De tar betalt och det kostar för dig. Men det blir oftast lönsamt att delegera och inte göra allt själv. Bara då kan du ta nästa steg. Växa. Utvecklas. Hinna med sälj och marknadsföring. Så gör ett genomtänkt och klokt val av teknikleverantör. Framtidssäkra!
3. Personliga egenskaper
Do you have what it takes, hör man ofta i idrottsvärlden. Jag tycker frågan passar in på onlineföretagande också. Är det här du: Drivande, empatisk, lyhörd, affärsintresserad, retorisk och godhjärtad? Bra! Då kommer du att lyckas så länge du inte ger upp för tidigt (det klassiska misstaget, att inte ha tålamod och att backa när de första riktiga utmaningarna dyker upp).
Mer om personlig utveckling
4. Utseende och navigering
Majoriteten av internetbutiker som det funkar för och som byggt upp en stor verksamhet har varit duktiga på att designa, formge och skapa en speciell känsla i sin butik. En känsla av nyheter, spänning, shoppinglust, trivsel, trovärdighet, service, erbjudanden och smidig navigering. Utseende på butiken är superavgörande, det är det. Namnet likaså. Domänadressen ska vara tokprio, acceptera bara det ni verkligen tror på och som ni testat på målgruppen. Ni kan inte byta namn om ni efter lansering ångrar er. Hitta rätt form och former, alltså. Se till att kunderna inte kan gå vilse på sajten. Val av produkter blir även något som sätter känslan direkt. När en kund kommer in på butiken för första gången måste de genast få rätt vibbar och känna sig hemma. Det ska fungera så här ungefär:
“ – Vilken sorts butik är det här?”
“– Aha, jag fattar! Kul, snyggt, jag tittar runt! Oj, se där, vad bra, ett erbjudande om 10 % rabatt om jag signar upp för ett nyhetsbrev, ja, men det kan jag göra, de verkar ju seriösa och ha prylar jag gillar!”
5. Smidiga flexibla betalningar
Kunden vill och ska betala, men gör det bara om de känner sig trygga, säkra och får välja betalsätt. Du behöver en så kallad betalväxel, som är en mellanhand mellan dig och kunden. Betalväxeln gör det möjligt att erbjuda betallösning och betallösningar. Exempel på betalväxlar är Klarna, Dibs, Payex, Payson och Nets. Ta allihop. Kunden vill välja betalsätt, du ska inte missa en order för att du snålat på betallösningsmöjligheter. Faktura, direktbetalning via bank, kortbetalning, postförskott, delbetalning, abonnemang, skaffa allt och erbjud allt.
6. Marknadsföring och sälj
De två orden känner du redan till, eller hur, företagare som du är, så vi kan egentligen översätta dem till ett nytt specificerat ord för näthandel. Det ordet är: KONVERTERING. Ditt liv och din vardag som e-handlare kommer nämligen handla mest och mycket om just detta ord. Konvertering betyder att skapa trafik till din sajt och få alla dessa nya besökare att bli kunder direkt eller längre fram, eller rekommendera dig till andra. Kort sagt, konvertering är att generera action, klick, signups, delningar och köp. När du får ett resultat av din marknadsföring, av dina reklamtexter, av din design på sajten, av dina erbjudanden, då är det konvertering. Det kan vara ett klick, ett köp, en anmälan till nyhetsbrevet, en facebookgillning.
Bli expert på internetmarknadsföring
Målet för dig är att ständigt öka konverteringssiffrorna. På allt: Marknadsföring, försäljning, kundrekrytering, återbesök, nyhetsbrevsklick, delningar, videoklipps visningar, etc. Mät resultaten och gör förändringar = Optimera konverteringen.
7. Offentlighetsprincipen
Shoppare online vill veta vem de handlar av och vem de lämnar ut sitt bankkortsnummer till. I dessa tider av hård konkurrens om kunderna och krig om trafiken är det avgörande att du skapar och får förtroende av dina kunder och besökare. Var offentlig och tillgänglig! Se till så du och dina medarbetare och samarbetspartners syns. Lägg upp loggor, bilder, namn, kontaktuppgifter, telefonnummer, lyft luren när det ringer, håll koll på mejllådorna och var snabb med svar. Kommunicera. Var glad. Var snäll. Ge kärlek. Ge trygghet. Då får du respekt och det leder till köp.
Lycka till med din nätbutikssatsning. Hör av dig så att jag kan bli kund!