Ensamföretagare och småföretag har en stor fördel genom att de är närmare sina kunder. Med hjälp av digitala trender kan de dock komma ännu närmare genom att lära känna kundernas behov bättre, samtidigt som de kan visa en större närvaro.

Herman Borel listar fem viktiga trender för det kommande året:

  1. Mer lagring i molnet

Molnlagring har blivit allt vanligare de senaste åren, men många mindre företag är fortsatt överbelastade med frågor som rör säkerhetskopiering internt och av data. Under året går trenden mot att allt fler enskilda eller mindre företag kommer att lagra större mängder data i molnet: på så sätt kan de vara säkra på att deras data lagras på ett absolut säkert sätt hos dess leverantör. Molnlagring kan också underlätta dataskyddshanteringen för många företag, då många europeiska leverantörer strikt följer de europeiska bestämmelserna om dataskydd- och säkerhet. Tillsammans med enkel tillgång till data på alla enheter finns det ytterligare ett plus för integrering med molnlagring: den är skalbar, kan utökas kostnadseffektivt och växa i takt med företagets behov.

  1. Klimatansvar med hjälp av grön IT

Klimat och energikonsumtion fortsätter att vara viktiga frågor för såväl samhälle som konsumenter.

Utöver att se över materialval och leveransalternativ erbjuder även IT en god möjlighet för småföretagare att bidra. Allt fler företag lär under året kika mot leverantörer som erbjuder gröna webbhotell med datacenter som uteslutande drivs på el från förnybara källor, och som i bästa fall även kompenserar för hela koldioxidavtrycket. Med enkla medel kan småföretagare även göra sin hemsida resurssparande. Mängden energi som förbrukas när användare besöker sidan kan minskas med hjälp av minimalistisk design samt färre bilder eller stora komponenter som tar lång tid att ladda.

  1. Erbjud mervärde i utbyte mot data

Även små företag är i behov av detaljerad kundinformation för att nå ut med skräddarsydda erbjudanden och produkter, men de senaste åren har många kunder blivit mer restriktiva när det handlar om att dela sin information. För att lösa utmaningen bör företagare erbjuda kunderna ett mervärde om de väljer att dela sin information. Genom att erbjudas en rabatt eller förmån tenderar nämligen kunder att bli mer villiga att lämna information, vilket är viktigt att ha i åtanke när tävlingar, undersökningar eller rabattkampanjer anordnas. Uppgifter som samlas in på detta vis återspeglar kundens intressen vilket ger en bra grund för utformning av kommande erbjudanden.

Se även: Så gör du om domännamnet är upptaget

  1. Omnikanalstrategier

Det är viktigt att finnas där kunden befinner sig, och oftast är det ett inlägg i sociala medier som lockar kunder till köp. Fler småföretagare bör därför under året omfamna en så kallad omnikanalstrategi, vilket är en kanalöverskridande affärsmodell där fysisk butik, webbshop och sociala medier kopplas samman. Kanaler som Instagram, Facebook eller TikTok och tillgängligheten via WhatsApp blir mer relevanta, framför allt mot en yngre målgrupp.

  1. Sist men inte minst - öka din digitala närvaro!

Pandemin har gjort att e-handeln har vuxit, och även efter en liten återgång till det normala ser tillväxttakten god ut. Bekväm näthandel har blivit en del av livet. En individ som vill nå ut till andra med ett passionsprojekt eller ett mindre företag som har avsikt att etablera sin handel finns det ingen väg runt det längre. De goda nyheterna: De verktyg och tjänster som gör att du kan etablera dig online är lättare att använda som aldrig förr. Webbplatsbyggare gör det möjligt för små företag komma i gång med bara några få steg utan tidigare tekniska kunskaper. Bra webbhotell erbjuder också hela paketet: domäner, e-posttjänster, molnlagring med mera. Om du inte har tänkt på att synas online eller utöka din digitala närvaro - nu är det dags.

Läs vidare: Så startar du och lyckas med din egen webbshop 2023


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.