När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Mässor och event är utmärkta tillfällen att hitta nya kontakter och nya kunder. Men frågan är vilket sorts nätverkande som verkligen leder till affärer. Ska du dela ut visitkort till så många personer som möjligt? Eller är det bättre att identifiera ett par bra kontakter och påbörja en lång ömsesidig affärsrelation?
Svaret kanske ligger lite mitt emellan. Det krävs lite av ett enträget och brett nätverkande för att hitta spännande kontakter som ger möjlighet till affärer på större och ofta opersonliga mässor.
Det krävs också förmågan att sålla bland mötena. Oftast löser det sig själv; när två personer som har utbyte av varandra möts brukar det finnas mycket att prata om.
Här är fem enkla och konkreta tips som du kan använda dig av:
Begränsa antalet kontakter du tar per event. Fråga dig vilken relevans personen har för dina affärer? Klickar det mellan er? Vilken roll har personen i sitt företag? I själva verket kan ett mål under ett event vara att träffa mellan fem och tio av de rätta personerna. Om du besöker ett event i veckan kan det betyda upp till 40 nya kontakter i månaden. Om du fortsätter så ett par månader har du till slut ett stort antal bra affärsrelationer att bygga vidare på.
Det är inte nödvändigt att investera mer än fem-tio minuter på varje person, det är i uppföljningssamtalet affärsrelationen får sin fortsättning.
Gör anteckningar på baksidan av kontakternas visitkort. Det skapar närvaro och signalerar ditt seriösa intresse i personen. Du kan exempelvis anteckna datum och det event ni möttes på samt lite om vad ni pratade om.
Att påbörja försäljning till en person vid ett första möte på en mässa är ofta lönlöst. Först när relationen djupnat finns förutsättningarna för en affär. Men att prata om olika sätt att hjälpa till är ett bra tips för att så ett frö.
Om du står i monter, gör saker som skiljer dig från vad andra gör så att du sticker ut i mängden. Om du minglar är det också klokt att sticka ut, kanske med någon spännande detalj i kläderna. När du sedan ringer tillbaka till monterbesökarna ökar chansen att de minns dig.