Svaret kanske ligger lite mitt emellan. Det krävs lite av ett enträget och brett nätverkande för att hitta spännande kontakter som ger möjlighet till affärer på större och ofta opersonliga mässor.


Det krävs också förmågan att sålla bland mötena. Oftast löser det sig själv; när två personer som har utbyte av varandra möts brukar det finnas mycket att prata om.

Här är fem enkla och konkreta tips som du kan använda dig av:

Begränsa antalet kontakter du tar per event. Fråga dig vilken relevans personen har för dina affärer? Klickar det mellan er? Vilken roll har personen i sitt företag? I själva verket kan ett mål under ett event vara att träffa mellan fem och tio av de rätta personerna. Om du besöker ett event i veckan kan det betyda upp till 40 nya kontakter i månaden. Om du fortsätter så ett par månader har du till slut ett stort antal bra affärsrelationer att bygga vidare på.

Det är inte nödvändigt att investera mer än fem-tio minuter på varje person, det är i uppföljningssamtalet affärsrelationen får sin fortsättning.

Gör anteckningar på baksidan av kontakternas visitkort. Det skapar närvaro och signalerar ditt seriösa intresse i personen. Du kan exempelvis anteckna datum och det event ni möttes på samt lite om vad ni pratade om.

Att påbörja försäljning till en person vid ett första möte på en mässa är ofta lönlöst. Först när relationen djupnat finns förutsättningarna för en affär. Men att prata om olika sätt att hjälpa till är ett bra tips för att så ett frö.

Om du står i monter, gör saker som skiljer dig från vad andra gör så att du sticker ut i mängden. Om du minglar är det också klokt att sticka ut, kanske med någon spännande detalj i kläderna. När du sedan ringer tillbaka till monterbesökarna ökar chansen att de minns dig.

Missa inte: 11 tips inför mässa och inspiration för lyckad mässmonter


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.