Räknar man med den växande mobilmarknaden så är den siffran ännu större.
Det finns med andra ord massor av platser där man kan köpa media där Google inte är inblandat.
En anledning till att detta är så viktigt är att Google är så svåra att arbeta med.
Problemet härstammar egentligen från Googles ovilja att berätta för sina annonsörer vad de gör för fel. Men likaså svårigheten att få tag på någon person som faktiskt vet vad de pratar om. Det finns självklart undantag, men det är utan tvekan den ”lilla företagaren” som drabbas hårdast av deras komplexa regler.
Jag har personligen spenderat närmare en miljon kronor ur egen ficka via Google Adwords genom åren och jag har fortfarande inte fått tala med någon på Google om hur jag kunde få min internetverksamhet att växa.
Det är ganska väl känt att Google inte direkt hjälper dig att skapa vinnande kampanjer eller kommer med användbara svar när dina kampanjer underpresterar. Är du affiliate (marknadsför andras produkter mot provision) så är du verkligen ute i kylan eller så har du redan fått ditt konto avstängt.
Så om din marknadsföring i huvudsak idag består av Google Adwords så skulle jag vara orolig. Det är dags att investera även i andra kanaler för att köpa media.
Saken är att om du inte redan gör det så missar du ca 50 % av marknaden (kanske ännu mer).
Det finns fler uppenbara fördelar med att lära sig att köpa media utanför Google:
1) Massiv trafikkälla
Med växande annonsnätverk med miljarder visningar varje månad med större annonsformat och fler möjligheter att lyfta fram ditt varumärke och erbjudande jämfört med textbaserad annonsering.
2) Oroa dig inte för Googles kvalitetsresultat eller att ditt konto skall stängas ner
Du kommer att arbeta ihop med företag som verkligen uppskattar din investering och berättar exakt vad du skall göra för att få så bra resultat som möjligt på dina kampanjer. Du får tala med personer som vet att om du tjänar pengar så kommer de också att tjäna pengar därför ligger det i deras intresse att hjälpa dig med dina kampanjer.
3) Mindre konkurrens
De flesta börjar annonsera via Google och investerar aldrig den extra tid det tar att lära att köpa digital media på annat håll. Vilket leder till mindre konkurrens, lägre priser och högre sannolikhet att lyckas.
4) Diversifiering
När du har koll på hur du använder en trafikkälla effektivt så är det enklare att lägga till nästa. Det innebär en bättre mediamix och mindre oro och inte ”alla ägg i samma korg”
5) Känna till vilka andra möjligheter som finns där ute
Jag träffar ofta ”Internetkonsulter” och mediakonsulter som rådgör sina kunder och erbjuder mediabevakning som en av deras tjänster. Trots att de får betalt för att hålla koll på möjligheterna om t.ex. hur man kan ringa in sin målgrupp med annonsnätverk så är detta nyheter även för dem.
Här är några exempel på ställen där du kan annonsera:
Affiliatenätverk – Du betalar en provision vid en försäljning till sajtägare och marknadsförare som marknadsför dina produkter. Affiliatenätverket sköter administrationen med dina affiliates (återförsäljare) så att du bara betalar en faktura mot en transaktionsavgift.
Webbplatser som erbjuder annonsplatser – Du köper annonsutrymme under en tidsperiod på webbplatser som är relevanta för ditt erbjudande.
Annonsnätverk – Du köper osålt annonsutrymme ofta till sista-minuten priser på ett nätverk av webbplatser med mycket trafik. Du kan styra mot målgrupper, geografiska områden och på besökarnas beteenden i nätverket.