Då är det lätt att glömma bort vad du lärde dig om coachning och istället peka med hela handen. Det finns inte tid och din medarbetare vill ha besked. Samtidigt så vet du att en coachande ledare får bättre resultat. Så hur kan du komma ihåg att vara coachande när du står där mitt i vardagen med en medarbetare som har något på hjärtat?
Det behöver inte vara så svårt. Här kommer ett litet trick för att komma ihåg coachningens kärna i stunden.
När man ska lära små barn att komma ihåg larmnumret 1-1-2 låter man dem peka på munnen – det finns en av den, näsan – också en, och ögonen – som ju är två. En mun, en näsa, två ögon = 112. Och det finns en ramsa till: ”Ett, ett, två – lätt att slå.” Att sätta en ramsa i kroppen är väldigt effektivt och man har sett att även mycket små barn kan komma ihåg det.
Coachande ledarskap kan beskrivas på samma sätt, fast vi vänder på sifforna till 2-1-1 istället. Den enklaste formen av coachning består av: lyssna – fråga – ge feedback.
-
Lyssna - du har två öron. Att du har två öron betyder att du ska lyssna dubbelt så mycket som du pratar! Vilket för de flesta ledare, som ofta är duktiga på att leda, prata och ta kommando, är det riktigt svåra.
-
Fråga – en näsa. Nosa runt, ta reda på mer. Fråga din medarbetare om det ni pratar om. Finns det något mer som du inte vet? Vilka alternativ finns? Kan det göras på något annat sätt? Använd öppna frågor som inte går att svara ja eller nej på, utan som kräver ett mer beskrivande svar. Använd inte ledande frågor, dvs frågor som du ger svaret på redan i hur du frågar, t ex ”Skulle det inte vara bättre att använda Excel?” Fråga hellre ”Vad är bäst att använda?”
-
Ge feedback – en mun. De flesta medarbetare anser att de får alldeles för lite feedback. De flesta chefer tycker att de ger feedback, men helt uppenbart räcker det inte. När du börjar ge feedback direkt i situationen ger du din medarbetare bättre möjligheter att göra ett bra jobb. Många tycker det är svårt, men återigen – gör det enkelt. En mall att utgå från är: ”Jag hör att du säger… och jag tänker…”
Börja träna på att använda den här metoden. Ju oftare du tränar, ju lättare blir det. Använd en annan ramsa för att komma ihåg vad du ska göra: ”Två – ett – ett – superlätt!”