10 enkla tips lär dig använda sociala medier till ditt företagInternet är en viktig arena för kommunikation, dialog och påverkan. Att använda sociala medier som bloggar, mikrobloggar och Facebook är ett effektivt sätt att kommunicera som kan skapa engagemang hos både er målgrupp och era medarbetare.

1. TESTA ER FRAM

Det bästa sättet att börja använda sociala medier är helt enkelt att bara börja. Skapa ett konto och lyssna er fram – vad skrivs det om och hur pratar man? Testa gärna en mediekanal internt i organisationen, öva på tekniken och hitta rätt social ton. Kom ihåg att sociala medier är till för dialog, inte för att sprida reklam. Be om råd från andra som varit aktiva längre än ni. De sociala medievärldarna är öppna och deras medlemmar oftast hjälpsamma.

2. KLARGÖR AMBITIONEN

Bestäm er för vilket mål ni har med er närvaro på internet. Gör klart varför ni ska använda sociala medier, hur er närvaro ska se ut, vem som ska utföra arbetet internt samt när och hur ofta ni ska kommunicera. Publicera gärna er ambition och var öppna för synpunkter. Var inte rädda för att berätta att ni prövar er fram i början och inte heller för att sluta att använda en kanal, om ni kommer fram till att den inte passar er.

3. VAR PERSONLIG

Sociala medier bygger på att vi är personliga och tycker att det är roligt att interagera. Bjud aktivt in andra att läsa det ni skriver, dela med er av er kunskap och blanda gärna era professionella nätverk med era personliga. Kommunikationen i sociala medier är snabb, och inläggen sparas och återges. Tänk därför på att bara skriva sådant som ni även kan stå för professionellt. Be gärna någon att titta en extra gång innan inläggen publiceras.

4. VAR ÖPPNA OCH DELA MED ER

Var öppna med vem som är avsändare i all information ni publicerar. Berätta också gärna vem i organisationen det är som skriver, till exempel genom en personlig profilsida. Lägg ut material som filmklipp, logotyper, rapporter och pressbilder på er egen webbplats, men även på Youtube, Flickr, Slideshare eller andra tjänster som tillhandahåller material för fri användning. Länka alltid tillbaka till er egen webbplats från dessa webbplatser.

5. SYNS NI INTE SÅ FINNS NI INTE

Syns ni inte bland de första tio träffarna vid en sökning på ert namn på Google så finns ni inte. Att hamna högt i sökmotorerna kräver en aktiv närvaro på webben – i allt från bloggarnas kommentarsfält till webbomröstningar. Länkar såväl till som från er webbplats ökar chansen att hamna högt bland sökresultaten. Ni kan ytterligare öka intresset genom att kommentera de traditionella mediernas webbartiklar och länka till dem i sociala medier.

6. KARTLÄGG OCH ENGAGERA BLOGGARE

Kartlägg vilka bloggare som är intresserade av ert område och som har läsare i er målgrupp. Använd RSS-flöden för att hålla er uppdaterade om vad de viktigaste bloggarna skriver. Bland andra Google, Knuff, Technorati och Bloggportalen erbjuder enkel och gratis teknik för detta. Skicka ert pressmaterial till bloggare som skriver för er målgrupp och bjud in dem till förhandstitt, premiär eller smygläsning.

7. BÖRJA BLOGGA

Starta en blogg eller stöd dem hos er som redan bloggar. Skriv kontinuerligt, tillåt era läsare att kommentera och svara dem snabbt. Öka aktiviteten med hjälp av widgets och genom att koppla era Facebook- och Twitterflöden till bloggen. Lista andras bloggar i en bloggroll och var generösa med att länka till de källor ni återger. Pinga era inlägg på webbplatser som Twingly och Nyligen. Tagga inläggen med teman som även andra bloggare skriver om.

8. SKAPA EN SIDA PÅ FACEBOOK

Facebook är, efter tv, Sveriges näst största mediekanal. Grupper, upprop, evenemang och fansidor är lättanvända Facebookverktyg som gör att ni kan nå många. Titta igenom de olika alternativen och välj vilka som passar er. Undersök också om ni redan har en fansida eller grupp som startats av någon annan, och fundera i så fall på hur ni ska förhålla er till det. Lär er att använda Facebook genom att studera hur andra företag och organisationer gör.

Exempel:
En Facebookgrupp samlade på några veckor 14 000 personer och lyckades därigenom stoppa Coops planer på att sluta sälja skånskproducerad mjölk.

9. STARTA ETT TWITTERKONTO

Twitter är inte bara en informationskanal, utan också ett forum för dialog. Var aktiv och artig. Besvara, kommentera och vidarebefordra (retweeta) andras inlägg och se till att följa alla seriösa aktörer som följer er. Identifiera andra nyckelpersoner, följ dem och deras följare. Delta i aktuella informationsflöden genom att använda hashtags (#). Prenumerera också på sökningar på ord inom ert område och på ert namn.

Exempel: SJ använder sitt Twitterkonto (SJ_AB) till att snabbt och trevligt svara på resenärernas kritik och frågor om trafikstörningar.

10. SKAPA EN EGEN WIKI

På uppslagsverket Wikipedia kan ni tillsammans med andra skapa bilden av er organisation. Be personer i era nätverk att skriva och påverka texter om er. Se till att det finns länkar och mediehänvisningar till er på Wikipedia. Skaffa gärna ett eget wikiverktyg genom den öppna programvaran MediaWiki eller tjänster som Wikispaces. På så sätt kan ni erbjuda andra att påverka era texter och samtidigt skapa delaktighet.

Exempel: Westander bjöd in vänner och läsare att utveckla och redigera dessa 10 tips om sociala medier via en egen wiki.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.