När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Debatten om den svenska järnvägens framtid fortsätter att gå på högvarv. Vid ett seminarium arrangerat av Svenskt Näringsliv diskuterade forskare, ekonomer och politiker den återkommande frågan: är privatiseringen problemet – eller lösningen? En ny studie lutar tydligt åt det senare.
Forskaren och nationalekonomen Johan Nyström presenterade färska resultat som visar att avregleringarna pressat både kostnader och biljettpriser. ”Tar vi bort konkurrensen så kommer kostnaderna att öka”, slog han enligt TN fast och betonade att problemen snarare beror på eftersatt underhåll än på privatiseringen i sig. Enligt studien ledde MTR:s inträde på sträckan Stockholm–Göteborg till att priserna sjönk med 12 procent, samtidigt som resenärerna fick fler avgångar och större prisspridning.
Trots detta har tågtrafiken 2024 haft den sämsta punktligheten någonsin, något Nyström menar hänger ihop med en växande underhållsskuld på 94 miljarder kronor. ”Det måste bli sexigare att byta växlar än att klippa band”, konstaterade han med ett tydligt budskap till politikerna.
Politikerna i panelen var oense om vägen framåt. Moderaternas Maria Stockhaus ansåg att marknadsekonomin fungerar men att upphandlingarna måste förbättras. Socialdemokraternas Aylin Nouri menade däremot att staten behöver ta ett större grepp: ”Vi kan ju inte bara ha en övertro till att marknaden löser allting.”
Panelen avslutades med att Nyström underströk rapportens slutsats: privatiseringen har gett både skattebetalare och resenärer mer för pengarna – men utan långsiktigt finansierat underhåll spelar marknadsmodellen mindre roll.
Effekter på biljettpriser
SJs priser på Stockholm–Göteborg sjönk med 12,6 % när MTR etablerade sig.
Stockholm–Malmö fick fler avgångar och lägre priser när Veolia (Transdev) började köra.
Lägsta biljettpriserna sjönk generellt på sträckor där konkurrens infördes.
Prisspridningen ökade, vilket gav resenärer större valfrihet mellan billigt och mer flexibelt resande.
Källa: Nyström, 2025
Stöd vårt arbete
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.