– Resultaten i den här undersökningen visar att du inte behöver befinna dig i en storstad för att bygga något framgångsrikt. Digitalisering gör det möjligt för småföretagare även i mindre orter att konkurrera på lika villkor. Företag i en mindre stad kan också bygga en stark digital närvaro och nå kunder över hela landet – och kanske till och med internationellt. Genom att använda verktyg som AI och skapa attraktiva webbplatser kan småföretagare dessutom snabbt anpassa sig till nya kundbeteenden, säger Katharina Oriefe-Briand, varumärkeschef på STRATO.
Mindre omsättningstapp utanför storstäderna
Samtidigt har färre småföretagare utanför storstäderna drabbats av minskad omsättning. Under det senaste halvåret har 24 procent av småföretagarna utanför storstäderna sett sin omsättning minska – medan motsvarande andel i storstäderna är 32 procent.
– Trots tuffa ekonomiska tider ser utvecklingen något mer positiv ut utanför de största städerna. Undersökningen understryker vikten av att stödja småföretag i hela landet – inte minst de som bidrar till levande lokalsamhällen, säger Katharina Oriefe-Briand.
* Andel som angav “oförändrat” utanför storstäder: 52 procent, i storstäder: 51 procent.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 6–17 augusti 2025. Totalt intervjuades 336 personer med sysselsättning som egna företagare. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.