Ända sedan min start som företagare har skrivandet varit min främsta, och kanske enda, marknadsföringskanal. Jag älskar att skriva och gör det nästa i alla sammanhang. Eller rättare sagt: i nästan alla digitala sammanhang. Texter jag skrivit har fått mig inbjuden till konferenser i Tyskland, gett mig chansen att föreläsa framför svenska ministrar och skrivandet är den främsta anledningen till att jag startade mitt företag Daily Bits Of. Initialt kan det låta som världens enklaste grej: börja skriva och uppdragen kommer att komma. Det finns en dock en central utmaning när det kommer till att skriva på just internet: Du måste skriva ofta!
Tidigt i min “karriär” så hade jag en medgrundare som lärde mig en sak som är den främsta anledningen till att jag skriver så mycket:
Skriv aldrig den ultimata guiden.
Om det hittills har varit otydligt så handlar allt mitt skrivande givetvis om mitt företagande. Under åren så har detta handlat om bland annat kreativitet, lära folk att fatta bättre beslut, kognitiv beteendeterapi och nu senast e-postsmarknadsföring. Jag är av den naiva uppfattningen att alla företagare har massa sjukt intressanta saker att säga om det de pysslar med. Så intressanta saker att om det paketeras rätt så kommer det utan tvekan vara något som tusentals, eller miljontals, personer vill veta mer om.
Paketering, det är precis vad det hela handlar om. Visst, jag skulle säkerligen kunna skriva en lång och kärnfull text om kreativitet, men vad händer sen? Och vem ska läsa den? Och när?
Jag säger det igen: att skriva på internet handlar om att skriva ofta, inte långt.
Min kloka medgrundares tips har hängt med mig i snart sex år. Jag skriver nästan aldrig generella texter längre utan hittar jag ett tema så försöker jag komma på så många vinklar som möjligt innan jag sätter mig och skriver. En bra idé blir således till kanske tre eller tio bra idéer. Alltså exempelvis “Kreativa möten för dig inom kommun”, “Bryt rutiner: kreativa möten inom industri”, “Rutiner vs. kaos - så håller du kreativa möten som egenföretagare” etc. Visst, min strategi innebär att du kommer att återanvända material många gånger men tro mig – ingen kommer att bry sig! Om du dessutom jobbar med att vinkla samma material mot olika målgrupper och situationer kommer ingen att ens notera att du återanvänder material.
Bonustips: Finns det ett specifikt sammanhang du vill in i? Kanske en branschtidning eller branschblogg? Kolla du upp vilken av dina texter som haft flest läsare. Ta sedan det innehållet och kombinera med de ämnen som tidningen eller bloggen brukar skriva om och mejla redaktören och be om att få skriva om just detta.