Det amerikanska samhället och affärslivet kännetecknas av drivna människor som vågar positionera sig genom att framhäva sina starka sidor. Den som är lågmäld och helst vill vara en i mängden kommer inte särskilt långt i det amerikanska näringslivet, så våga trotsa jantelagen och dela med dig av vad du och ditt företag är riktigt bra på. Även om amerikanerna är bra på att jobba hårt och dedikerat när de väl är på jobbet så ser de till att bjuda på sig själva, även när de befinner sig i en formell förhandlings- eller mötessituation. Anpassa dig efter det förhållningssättet, slappna av och våga vara dig själv, även när du möter nya affärskontakter.
Så lyckades Skanska i USA
- Uttrycket ”dress for success” stämmer verkligen i USA. En genomtänkt, proper och välskräddad affärsgarderob i kombination med ett välvårdat yttre är viktigt när man gör affärer i USA, säger Malin Forsman, entreprenör och föreläsare som bott och verkat många år i USA.
Personlighet lika viktigt som formella meriter
- Som svensk gäller det att inte vara naiv, lågmäld, formell eller alltför opersonlig. I USA är nämligen personlighet lika viktigt som formella meriter, en person som har jobbat sig upp genom att förverkliga ”The american dream” får lika mycket respekt som en person med en fin universitetsexamen, säger Malin Forsman.
För dig som ska göra affärer med amerikaner
På mingeltillställningar och affärsmiddagar är det en klar fördel om man är välklädd och har en image som ger ett professionellt intryck. Men håll inte tillbaka dig själv och din personlighet, ditt individuella uttryck är en av dina främsta resurser när du gör affärer i USA.
- Vi har visserligen anammat mycket av den amerikanska stilen när det gäller att arrangera mingelevent på senare år, men har fortfarande en bit kvar. Jag upplever att amerikanerna generellt kännetecknas av passion och engagemang, en närvaro i nuet och en vilja att ha roligt både på jobbet och på fritiden. Där har vi svenskar definitivt något att lära, säger Malin Forsman.
Utpräglat individualistiskt tänkande
- För att göra affärer i USA behöver man ett kontaktnät; kontakter är självklart oerhört viktigt. Men är man social och börjar från grunden kan man likaså bygga upp ett imperium, det är tjusningen med USA. Det finns alltid olika möjligheter som passar olika individer. En skillnad mellan det svenska och amerikanska affärslivet är att vi i Sverige ofta betraktar en grupp som en helhet, medan man i USA är mer individualistiskt inriktad, säger Malin Forsman.