- Trygghet är viktigt för att lotsa kunden mot ett köp. Lägg upp era omdömen från Prisjakt och andra sajter där kunder kan betygsätta företaget. Det är viktigt med en så kallad trygghetsfaktor för många presumtiva kunder. Om ni bedriver någon form av e-handel kan ni också låta ett oberoende certifieringsföretag certifiera er webbshop. Tydliga kontaktuppgifter direkt på förstasidan bidrar också till att öka företagets trovärdighet, säger Thomas Jönsson, VD på den Malmöbaserade webbyrån AnalyzeProfit.
Skapa och framhäv unika erbjudanden på förstasidan
Han uppmanar företag att lägga upp erbjudanden och innehåll som uppmanar besökaren till ”Call to action”, konkreta erbjudanden som de lätt kan ta ställning till. Det är också viktigt att det tydligt framgår vilka produkter och tjänster ni säljer. Det kan låta som en självklarhet, men förvånansvärt få besökare letar särskilt länge för att få ett tydligt grepp om vad ett företag kan erbjuda. Kom ihåg, du har 7 sekunder på dig att fånga kundens intresse!
I förstasidans övre del som kallas ”header” passar det bra att på ett smart sätt formulera företagets USP, unique selling points. Ni kanske erbjuder tre års garanti, fri frakt vid köp som överstiger 500 kronor, korta leveranstider eller öppet köp. Kommunicera det i så fall tydligt redan på förstasidan. Flera undersökningar visar att just öppet köp kan medföra en försäljningsökning på tiotals procent. Se därför till att framhäva det tydligt även utanför de traditionella köpvillkoren som relativt få kunder tar sig tid att lusläsa.
Personbilder inger förtroende
Hemsidans botten, den så kallade ”footern”, är också en värdefull yta som bör disponeras klokt. Thomas Jönsson rekommenderar företag att lägga in sina kontaktuppgifter även där, det är viktigt att kunder slipper leta efter kontaktuppgifter när de står i begrepp att ringa eller maila till er.
- Satsa på att publicera en bild på de medarbetare som kunder oftast kommer i kontakt med. Man ska inte underskatta trygghetsvärdet i att publicera bilder på företagets kontaktpersoner, det gör mycket för kundens helhetsintryck. Gör det också enkelt för kunden att börja prenumerera på ert nyhetsbrev genom att lägga in en möjlighet att anmäla sig till det i footern. Nyhetsbrev är ett mycket effektivt säljinstrument om det används på rätt sätt, säger Thomas Jönsson.
Satsa på nyhetsbrev som engagerar, utbildar och roar
De viktigaste tipsen för att göra företagets nyhetsbrev uppskattat och läst är att anpassa antalet utskick efter köpintervallerna på era produkter. Ett företag som marknadsför köksinredningar gör exempelvis klokt i att inte skicka ut ett nyhetsbrev varje vecka eller ens varje månad. Ett företag som däremot säljer skor eller skönhetsprodukter, som kunder tenderar att köpa med kortare intervall, kan kosta på sig att skicka ut nyhetsbrev oftare.
- Se till att innehållet i ert nyhetsbrev inte enbart består av aktuella erbjudanden och direkta försök att marknadsföra era produkter eller tjänster. Satsa istället på innehåll som engagerar, utbildar och roar läsarna. Självklart kan ni ha med aktuella erbjudanden i nyhetsbrevet, men säkerställ att tonvikten ligger på engagerande, utbildande och underhållande innehåll, säger Thomas Jönsson.