- All typ av marknadsföring och försäljning är i grund och botten tillämpad retorik, menar han. Det finns ett stort behov av bättre retorik i företagsvärlden, särskilt i dagens affärssituation där konkurrensen är hög och det är viktigt att göra sig minnesvärd.

Anpassat, tydligt och enkelt ser han gärna som ledord för bättre retorik.

- Ofta är man alldeles för ambitiös och överarbetar såväl föredrag som visuella presentationer, vilket gärna leder till onödiga missförstånd. En väl fungerande retorik minskar antalet missförstånd i olika affärssituationer drastiskt. Det leder också ofta till mer hållbara kundrelationer eftersom kunden känner sig hörd och blir rätt bemött efter sina behov.

När något ska kommuniceras, internt eller externt, så används retoriken och därmed spelar retorik en roll i de allra flesta aspekter av ett företags verksamhet. Enligt Sven handlar retorik om att i varje situation hitta det som är bäst lämpat att övertyga, och hänvisar gärna tillbaka till Aristoteles.

Vilka retoriska fällor bör man undvika?

- Det absolut viktigaste är att lyssna för att kunna anpassa. Genom att ta reda på exakt vad mottagaren förväntar sig kan du naturligtvis bättre möta deras utgångspunkt. Att bara prata på och förvänta sig att budskapet går fram, utan att ha gjort research och anpassat sig, fungerar sällan.

- Tydlighet är A och O. För att kunna sälja in din produkt så effektivt som möjligt måste kunden förstå precis vilka fördelar den innebär för just dem. Då ökar också kundens betalningsvilja och du kan ta ut ett högre pris. I slutändan leder tydlig retorik till långvariga, stabila och mer lönsamma kundrelationer.

Tips: Vässa dina retorikfärdigheter

  1. Anpassa budskapet så att det passar mottagaren. Det måste vara relevant och beröra för att någon ska orka lyssna.
  2. Underskatta inte vikten av att vara tydlig. Förenkla ditt budskap så mycket du kan och försök leverera det på ett så okomplicerat sätt som möjligt. Ju tydligare du är, desto mer sannolikt är det att budskapet går fram.
  3. Lyssna av och ställ frågor till dina kunder, så att du vet hur de upplever situationen. På så sätt kan du undvika att ödsla tid på någon som ändå inte är intresserad av din produkt, och gå vidare till mer lönsamma affärer.
  4. Våga fråga om ditt budskap nått fram. Är du osäker på om mottagaren verkligen förstått kan du be om en återberättning. Huvudansvaret ligger alltid på den som sänder ut budskapet, men förutsätter att den andra ska vilja förstå.
  5. Det skadar inte att gå en enklare kurs eller åtminstone föreläsning i retorik. Här kan du bli inspirerad på ett mer engagerande sätt än om du bara övar hemma - och kanske samtidigt passa på att nätverka!
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

2 kommentarer
niclas
2012-12-16 16:44
Håller med att retorik är viktigt för att nå fram. Tydlighet och enkelhet är ledord jag brukar basunera ut till ledare och säljare som vill bli framgångsrika. Anpassning till mottagaren ser jag som något som är affärsorienterat, relevant och bevisat. Då når budskapet oftast fram. Sen gäller det att kroppsspråk, röst och ord stödjer budskapet. Ha en bra Jul alla företagare ;). /Niclas Se mer...
PalleL
2012-12-11 14:55
Bra tips.
Funderar på hur man gör detta avseende internet och e-handel också.

Ska leta upp någon möjlighet till inspiration för bättre retorik.

Tack!
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.