När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Många tycker att det är svårt att sälja men att kunna den konsten är idag en förutsättning för många typer av jobb – inte minst för de som är företagare. Alexander Dalskalakis Olin som har jobbat med försäljning i många år, både som anställd säljare, som säljledare och i egen regi som småföretagare.
Alexander kom in på försäljning när en vän tyckte att han skulle söka en säljtjänst, att sälja böcker på telefon, så han sökte tjänsten och fick jobbet och upptäckte att han både hade talang för och var bra på att sälja och på den vägen är det. Det bästa med försäljning som yrke är enligt honom att man kan påverka mycket själv.
- En duktig säljare kan oftast påverka sin arbetstid och sin inkomst väldigt mycket och det inspirerar mig verkligen att göra mitt bästa för mina kunder, varje dag. Det är både lönsamt och roligt att jobba med försäljning och så utvecklar det mig också mycket personligt för jag lär mig mer om mig själv och andra, säger Alexander.
Men det är inte heller lätt hela tiden. Det som är utmanande enligt honom är att varje ny månad börja på noll och nå sin budget igen och ofta att man inte alltid har någon som peppar en utan det behöver man göra själv.
Många är rädda för att sälja varför är det så?
- Att sälja är inte så svårt som många tror. Vi säljer in saker varje dag som vi tycker om, om det är en bra film eller en trevlig restaurang. Vanliga misstag många gör är att man lyssnar för lite på den presumtiva kunden och pratar alldeles för mycket själv.
Om man är bra på att ställa frågor och lyssnar så går det oftast mycket lättare att få till ett bra säljsamtal, fortsätter Alexander entusiastiskt.
Kunskaper i försäljning blir mer och mer viktiga i framtiden men många är trötta på vissa typer av säljare och det måste vi seriösa säljare hjälpa till och ändra på.
Alexander Dalskakakis Olins bästa tips:
Tro på det du säljer.
Lär känna din konkurrenter bättre, så du vet vad ni är bättre på.
Bli bättre på analysen av kundens behov.
Kan du sälja en sak till kunden, kan du oftast få till merförsäljning.
Ge alternativ, så kunden för välja, istället för ja eller nej, så slipper du risken för ett nej.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
Alexanders råd: "Om man är bra på att ställa frågor och lyssnar så går det oftast mycket lättare att få till ett bra säljsamtal", är de två viktigaste råden att ta fasta på överhuvudtaget.
Jag läser regelbundet på de bästa säljproffsens bloggar i USA och där, precis som här, är det vanligaste problemen att säljaren inte lyssnar utan pratar för mycket.
(Jag översätter dessa säljråd till svenska på min blogg om försäljning...)
Se mer...
Ralph Birgerson
2013-10-20 12:17
Hej Nina!
Jag har tränat säljare i årtionden och kom snart underfund med att kursverksamhet på x antal dagar väl var OK, bättre än inget. Efter att i stället, för många år sedan, först analogt och sedan digitalt, börjat experimentera med ett mentalt gym i affärsbeteende är kanske tiden mogen att bära med sig sitt gym. Eftersom det är svårt att beskriva en elefant för någon som inte sett en dylik, så tipsar jag dig att gå in på www.affarstraning.se (bara ett försök att finna en liknelse. Du har säkert sett en elefant, kanske till och med ridit på en). Vi som har sålt i decennier och levt OK på det har i vart fall kommit underfund med att ordet MOTIVERA betyder VÄCKA VILJAN ATT VILJA och att SÄLJA betyder FÅ ACCEPT. Hoppas Du blev motiverad!
Se mer...
Kjell Meyer
2013-10-09 12:43
I min blogg kjellmeyer.com om säljteknik försöker jag sammanfatta hur man bäst ska lyckas med sin försäljning och den målsättningen är att hjälpa sitt prospekt att lyckas med sina affärer, anser jag.
I artikeln: "Det förutsättningslösa mötet är ute – det konkreta är inne!" finns en del tips. Se till att din presentation är inriktad på vad som är viktigt för dina kunder, inte vad du tycker är viktig.
Se mer...
Jag läser regelbundet på de bästa säljproffsens bloggar i USA och där, precis som här, är det vanligaste problemen att säljaren inte lyssnar utan pratar för mycket.
(Jag översätter dessa säljråd till svenska på min blogg om försäljning...) Se mer...
Jag har tränat säljare i årtionden och kom snart underfund med att kursverksamhet på x antal dagar väl var OK, bättre än inget. Efter att i stället, för många år sedan, först analogt och sedan digitalt, börjat experimentera med ett mentalt gym i affärsbeteende är kanske tiden mogen att bära med sig sitt gym. Eftersom det är svårt att beskriva en elefant för någon som inte sett en dylik, så tipsar jag dig att gå in på www.affarstraning.se (bara ett försök att finna en liknelse. Du har säkert sett en elefant, kanske till och med ridit på en). Vi som har sålt i decennier och levt OK på det har i vart fall kommit underfund med att ordet MOTIVERA betyder VÄCKA VILJAN ATT VILJA och att SÄLJA betyder FÅ ACCEPT. Hoppas Du blev motiverad! Se mer...
I artikeln: "Det förutsättningslösa mötet är ute – det konkreta är inne!" finns en del tips. Se till att din presentation är inriktad på vad som är viktigt för dina kunder, inte vad du tycker är viktig. Se mer...