1. Visa att du gillar dina kunder
Att ge bra service handlar mest om konsten att se och bekräfta dina kunders behov. Visa att du gillar att serva och att göra dina kunder glada på alla tänkbara sätt du kan. Det allra enklaste är att le och vara positiv och att du har ett öppet kroppsspråk. Ja ett leende hörs även på telefon.
2. Var tillgänglig
Det ska vara lätt att nå dig både via telefon, mail, hemsida, sociala medier och tillgänglighet i butik osv. Undvik jobbiga växelprocedurer och att alla linjer ofta är upptagna. Det är inte alls säkert att kunden återkommer om de sätts på ”vänt”.
3. Ha stora öron
Den gamla slagdängan ”kunden har alltid rätt” håller ännu. Lyssna på vad kunden har att säga även om du inte håller med. Undvik att komma i försvarställning. Säkert kan du lära dig saker som kan göra dig ännu vassare på kundvård. Visa att du tar ansvar. Det finns inga ”dumma frågor” från kunden.
4. Håll vad du lovar
Har du lovat något så leverera det ni kommit överens om. Om du mot förmodan skulle bli förhindrad att göra ditt bästa jobb, trots att du ansträngt dig till det yttersta, kommunicera detta direkt utan att dra vita lögner. Stå för dina misstag och be om ursäkt när du upptäckt dem.
5. Undvik skitsnack
Även om en del kunder är mer krävande och krångliga än andra, fall inte för frestelsen att berätta om de till dina andra kunder, som du gillar bättre. Det samma gäller vad du tycker om dina konkurrenter. Världen är liten och elakt skvaller brukar sprida sig snabbt.
6. Hur gillar du själv att bli servad?
När du träffar på någon företagare som du själv får riktigt bra service av observera vad han eller hon gör som ger det där lilla extra och som du själv blir glad för. Hur mycket av detta gör du själv när du möter dina kunder? Vad behöver du göra för att bli ännu bättre på att ge service och på så sätt bli ännu mer framgångsrik som företagare?