För många år sedan fanns betydelsefulla och viktiga kunder på en särskild lista hos leverantörerna och hade därför en speciell prislista där de fick vissa rabatter beroende av sin betydelse. De kallades därför ofta för ”rabattkunder”.

Sedan började dessa kunder allt oftare kallas ”storkunder”. Därefter kom begreppet ”nyckelkunder” och i dag har begreppet ”Key Account” blivit etablerat. Den som styr och leder samarbetet med dessa kunder har blivit en ”manager”. Där av har namnet Key Account Management vuxit fram.

Det handlar om att styra och leda samarbetet med nyckelkunder, stora kunder och kunder som verkligen är betydelsefulla kunder.

Key Account Management handlar egentligen om en ”Business Partnership Strategi”. Det är en strategi som syftar till att bygga och stärka affärssamarbetet mellan ditt företag och dina allra viktigaste kunder.

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar: