I början av året inledde den svenska Integritetsskyddsmyndigheten en tillsyn mot Google för huruvida deras insamling av data strider mot GDPR, till följd av Schrems II-domen från EU-domstolen som ogiltigförklarade Privacy Shield-avtalet mellan EU och USA. När det slutgiltiga beslutet kommer inom kort riskerar de företag som inte redan har sett över sin webbanalys och datainsamling få bråttom att göra det är det för att inte riskera att bli fällda.

Det finns omkring 1 674 052 företag i Sverige idag och under 2021 hade 91 procent av dessa en hemsida. Omkring 90 procent av alla svenska hemsidor använder Google Analytics i syfte att exempelvis individ- och målgruppsanpassa sin hemsida, optimera reklam eller förbättra kundnöjdhet. Det innebär att cirka 82 procent, drygt 8 av 10, av de svenska företagens användning av analysverktyget konstateras bryta mot GDPR när Integritetsskyddsmyndighetens dom gällande Google Analytics slår ner.

– Inom kort förväntas svenska Integritetskyddsmyndigheten presentera sitt beslut och baserat på tidigare händelser under året från andra länders myndigheter är det mycket som pekar åt samma håll – en fällande dom för Google, precis som i Österrike, Frankrike, Italien och nu Danmark. Idag finns det många europeiska alternativ som är 100 procent kompatibla med GDPR, vilket innebär att det nu är ett perfekt tillfälle för företagen att söka nya leverantörer som både kan förse dem med värdefulla insikter samtidigt som de håller sig inom regelboken, säger Maciej Zawadzinski, expert på integritetsrättigheter på internet och vd på webbanalystjänsten Piwik PRO.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.